Alternativ bukgjord till tömkörning?

Bukefalos 30 år!

MiniLi

Trådstartare
Jag behöver hitta en bättre lösning vid tömkörning för att undvika att hästen får skav vid armbågen. Har idag en gjord från Tärnsjö som är lite bredare och med resår, men trots att den är längsta som finns att göra så är den alldeles för kort.
Av någon anledning så är typ 50-55 cm det längsta man kan hitta till tömkörningsgjordar..

Jag har ställt fråga till en lokal sadelmakare om hon kan göra om min tömkörningsgjord så den får två stroppar, men ännu inte fått svar. Annars behöver jag ge mig ut på jakt efter ny gjord.

Tror ni det funkar med westerngjord till tömkörningen? Det är ju ganska stora ”ringar” vid själva spännet, kommer det bli problem?
Annars typ någon bukgjord till travsele eller dylikt?

Kom gärna med tips! 🤗

Jag funderade på adapter men lämnade istället in ett fårskinnsskydd till dressyrgjord hos sömmerska för lite extra resåröglor. Var en sådan modell med breda kardborren i armbågshöjd så på så vis kommer aldrig lädret åt hästen och skyddet sitter bra. Däremot är ju gjorden fortfarande för kort så vid mer användning kanske den ändå stör. På min häst ligger den inte heller nära armbågen.

Det finns adaptrar att köpa till tömkörningsgjordar med en rem så att det går att använda vanliga dressyrgjordar.

VIssa sadelmakare tillverkar dem, kan pm'a namnet på den jag vet.
Jag har inte lyckats hitta så tar gärna pm!
Jag funderade på adapter men lämnade istället in ett fårskinnsskydd till dressyrgjord hos sömmerska för lite extra resåröglor. Var en sådan modell med breda kardborren i armbågshöjd så på så vis kommer aldrig lädret åt hästen och skyddet sitter bra. Däremot är ju gjorden fortfarande för kort så vid mer användning kanske den ändå stör. På min häst ligger den inte heller nära armbågen.
Hmm, kan du lägga in bild? Fattar inte riktigt hur du har fixat😅
Tömkörningsgjorden tenderar att åka framåt på min häst så det blir jättedåligt när dessutom spänne (och framförallt den väldigt tjocka och bulkiga remmen hamnar precis vid armbågen.. Men även när gjorden ligger som den ska så är det ändå för nära..

Hade ingen bra men försökte zooma 😅

Fick bred o rejäl resår påsydd i ovankanten av skyddet. Så remmen från däckeln träs genom där först sedan spänns i gjorden. Du ser spännet där bakom armbågen lite. Och så är skyddet knäppt om spännet och resten av det bulkiga som blir på gjorden. Ligger still och bra för det lilla vi gjort iom resåren i överkant, annars vill ju sådana skydd gärna glida bakåt/in mot hästen och ändå utsätta armbågen. Men kan ju hända det inte räcker när det dessutom är ont om plats för er och ni gör mer arbete. Är en sådan här modell av fårskinnsskydd: https://www.granngarden.se/sadelgjo...0nHTprctMEY04ZiEhFGtcVv0fgnYLuIsaAqZxEALw_wcB

1000034288.webp

Jag har en renskinnstunnel på gjorden. Upptäckte nämligen samma som dig ang längd. Och visst kan ju ha kortaste så hamnar spännena under armbågen men känns inte bra heller. Så kör med tunnel. Funderade på adapter men kändes inte som det skulle göra saken bättre?
Gjorden glider fram här med (och vill inte spänna svanskappan svinhårt för att försöka förhindra)
IMG_2840.webp

Jag har en renskinnstunnel på gjorden. Upptäckte nämligen samma som dig ang längd. Och visst kan ju ha kortaste så hamnar spännena under armbågen men känns inte bra heller. Så kör med tunnel. Funderade på adapter men kändes inte som det skulle göra saken bättre?
Gjorden glider fram här med (och vill inte spänna svanskappan svinhårt för att försöka förhindra)
Visa bifogad fil 185136
Jag köpte en billig sadelgjordstunnel för ett tag sen när jag uppmärksammade skavet, bättre än inget men det är jättebökigt när man ska komma åt att dra och sedan dra upp tunneln över spänne osv. Hästen blir skitsur, hon avskyr när man håller på och stökar med utrustningen sådär😅

Lösningen som @the_connemara fixat funkar nog bättre, men jag tror jag ska försöka byta till en längre gjord. Tror inte jag kommer kunna hitta en med resår om jag köper trav/westerngjord men känns viktigare att längden blir bättre!
Hittade en snörgjord western och funderade på om det kunde vara ngt iom att gjorden också glider framåt😁

Lokala sadelmakaren svarade iaf att det såg svårt ut att fixa och uppskattade kostnaden till ca 1800 kr. Då kan jag lika gärna köpa en ny tömkörningsgjord, finns ju varianter med dubbla remmar och min är inte någon toppkvalitet utan typ vanlig globus eller liknande..

Jag frågade tom Mattes om de inte gjorde gjordar anpassade till tömkörningsgjord men fick inte fram min fråga på engelska så de fattade vad jag menade ens 😅 Var många år sedan, hade antagligen inte ens lärt mig hur jag kunde fixa en förklarande bild att bifoga dock 😅

Och ja, vanlig tunnel hade min inte heller gillat. Just med gjorden vill jag kunna lägga emot vänligt och mjukt och korrekt direkt och sedan bara enkelt spänna lite vid behov. Han fick ju inte ens skav utan fårskinnet var bara för att minska obehag.

Och ja, vanlig tunnel hade min inte heller gillat. Just med gjorden vill jag kunna lägga emot vänligt och mjukt och korrekt direkt och sedan bara enkelt spänna lite vid behov. Han fick ju inte ens skav utan fårskinnet var bara för att minska obehag.
Nej precis, din lösning såg mkt bättre ut! Jag har faktiskt ett fårskinn som egentligen är till för sadelgjord, men som jag har under däckeln. Ska kanske flytta den till gjorden sålänge och se om jag kan göra någon sådan lösning likt det du fixat..

Nej precis, din lösning såg mkt bättre ut! Jag har faktiskt ett fårskinn som egentligen är till för sadelgjord, men som jag har under däckeln. Ska kanske flytta den till gjorden sålänge och se om jag kan göra någon sådan lösning likt det du fixat..

Enda nackdelen är att de jag haft hjälp av att sy (kommer ALDRIG göra det själv) kräver ju nya saker i princip pga maskiner är så känsliga/jobbar ju med betydligt "finare" material vanligtvis de jag hittat. Men kanske man kan be att få sytt för hand och det inte är lika känsligt då!

Jag köpte en billig sadelgjordstunnel för ett tag sen när jag uppmärksammade skavet, bättre än inget men det är jättebökigt när man ska komma åt att dra och sedan dra upp tunneln över spänne osv. Hästen blir skitsur, hon avskyr när man håller på och stökar med utrustningen sådär😅

Lösningen som @the_connemara fixat funkar nog bättre, men jag tror jag ska försöka byta till en längre gjord. Tror inte jag kommer kunna hitta en med resår om jag köper trav/westerngjord men känns viktigare att längden blir bättre!
Hittade en snörgjord western och funderade på om det kunde vara ngt iom att gjorden också glider framåt😁
Jag förenklade i ärlighetens namn lite, det är eg inte tunnel utan det är resår på ”utsidan”, men eftersom den är såpass mycket bredare än tömkörningsgjorden så viker den sig runt gjorden. Men det går fint att komma åt att dra gjorden just iom att den inte är sydd runt om.

Såhär ser min ut. Men bör funka lite bra med annan lösning, t ex @theconnemaras

Håller tummarna du får till det.
IMG_2895.webp

Jag förenklade i ärlighetens namn lite, det är eg inte tunnel utan det är resår på ”utsidan”, men eftersom den är såpass mycket bredare än tömkörningsgjorden så viker den sig runt gjorden. Men det går fint att komma åt att dra gjorden just iom att den inte är sydd runt om.

Såhär ser min ut. Men bör funka lite bra med annan lösning, t ex @theconnemaras

Håller tummarna du får till det.
Visa bifogad fil 185154
Ah, smart!
Får se vad jag kan klura ut..

Jag har samma problem men har löst det med ett däckelunderlägg på gjorden samt en extra bit fårskinn just vid armbågen på var sida. Har klippt till bitar från ett nackludd så det är kardborre på som gör det enkelt att sätta de på rätt plats när man spänt gjorden.
På höger sida sitter den alltid kvar men på vänster så tar jag bort den eftersom jag öppnar gjorden där. Trär då bara in den i en av ringarna på däckeln så finns den med till nästa användning.
Jag tömkör ju väldigt mycket, nästan varje pass och tycker detta funkar bra. Min har typ ingen päls så får skav direkt annars.

IMG_1040.webp

Jag har samma problem men har löst det med ett däckelunderlägg på gjorden samt en extra bit fårskinn just vid armbågen på var sida. Har klippt till bitar från ett nackludd så det är kardborre på som gör det enkelt att sätta de på rätt plats när man spänt gjorden.
På höger sida sitter den alltid kvar men på vänster så tar jag bort den eftersom jag öppnar gjorden där. Trär då bara in den i en av ringarna på däckeln så finns den med till nästa användning.
Jag tömkör ju väldigt mycket, nästan varje pass och tycker detta funkar bra. Min har typ ingen päls så får skav direkt annars.

Visa bifogad fil 185158
Smart! Helt klart bra lösning sålänge👍

Varför görs inte bukgjordarna i vettig längd egentligen? Finns väl inga stora hästar där typ 50 cm räcker? 😅

Varför görs inte bukgjordarna i vettig längd egentligen? Finns väl inga stora hästar där typ 50 cm räcker? 😅
Det räcker knappt för C- och D-ponnyer alla gånger. Men tror man tänker att gjorden ska sitta bara under magen och hamna under armbågen typ. Men det är ju inte heller bekvämt.

Tycker också det är sjukt konstigt. När jag köpte min fanns inte så många alternativ om man ville ha den typen av bågdäckel som Tärnsjö hade men jag velade länge just pga den lilla korta gjorden. Vet inte om tanken är att gjorden ska rymmas helt mellan frambenen? För tanken är väl att den ska ligga hyfsat still strax bakom bogbladen.

Kan uppdatera med att jag till slut köpte en billig westerngjord från börjes. Funkar toppen!👍

Har dock fått ge mig på hålen på stropparna med en vass kniv för westerngjordens spännen var REJÄLA😅
Tur jag inte har någon fancy tärnsjögjord eller liknande🫣🤪

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka