Alternativ till pelham

Jois

Trådstartare
I dressyren rider jag på vanligt 3-delat, ute har vi samma eller ev ett d-ringsbett- funkar skitbra!
I hoppningen kan han dock fortfarande bli väldigt stark och jag behöver än så länge betsla upp. Har hittils ridit på pelham som funkat riktigt bra, jag är dock inte speciellt förtjust i bettet- tungt och skramligt, hatar kedjan... :)

Vad finns det för alternativ?

(Lydnad javisst, men tills det funkar behöver vi viss back up...)

Sv: Alternativ till pelham

Varför ska du byta bett om hästen trivs med det? Bänd bort kedjan och sätt dit en curbstrap (läder) istället, finns i alla westernbutiker.

Testa Kimblewick/jakststång

Både Kimblewick och pelham finns ju som syntetvarianter, både "applemouth" och Nathe...

Förvisso, men som en annan föreslog så är det enkelt att byta ut kedjan mot en läderrem eller en flätad sporremm....

Har själv bytt ut dom flesta kedjor mot just flätade sporremmar = inget skrammel och hästen gillar det bättre......

Vill man hellre ha en läderrem är den s.k. snokremmen förträfflig att använda.... Så slipper man ha enhel hög med sådana liggandes till ingen nytta.....

JAG tycker inte om pelhamet, kan jag hitta ett bett som både jag och hästen trivs med är ju det super- och om man ser sig omkring finns det ju så in i bängen mkt olika bett, känns som att det borde finnas nåt som fungerar ungefär lika utan att det "ser ut som ett stort bett är ute och går med en liten häst därtill"- om ni förstår vad jag menar...:)
Finns det inte, ja då får jag väl helt enkelt streta på vidare med pelhamet tills vi kan gå på vanligt- men tills dess är ju frågan är ju fri!

Men pelham, liksom Kimblewick, finns i massa olika storlekar... Och då menar jag inte munstorlekar utan storlekar på utsidorna.

Jag har bl.a ett pelham som är mindre i sin utsidesstorlek än ett av dom D-rings tränsbett jag har....
Och då är dom 2 betten i samma munstorlek......

För tillfället är vårat "favorit" pelham ett i syntet från Nathe.
Lagom storlek och nästan helt skrammelfritt :love:

Men pelham, liksom Kimblewick, finns i massa olika storlekar... Och då menar jag inte munstorlekar utan storlekar på utsidorna.

Jag har bl.a ett pelham som är mindre i sin utsidesstorlek än ett av dom D-rings tränsbett jag har....
Och då är dom 2 betten i samma munstorlek......

För tillfället är vårat "favorit" pelham ett i syntet från Nathe.
Lagom storlek och nästan helt skrammelfritt :love:

Men hur blir hästen stark? Blir den stark i munnen eller nacken? Om den blir stark i nacken så brukar gag enligt mina erfarenheter fungera bra. Det finns med olika "material" på själva bettet, och sen finns det rakt, två och tre delat :)

Jag antar du menar Ts häst, för var/hur min är stark vet jag redan.......

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 557
Senast: Fazeem
·
Utrustning Jag rider just nu min ponny bettlöst, då han krånglar med bettet (inväntar tandläkare som ska kolla), funkar superfint och både han o...
Svar
3
· Visningar
1 139
Senast: Nevermind
·
Utrustning Har en ponny som pga tidigare käkfraktur där första ena kindtanden blivit påverkad nu helst skall gå bettlöst eller med ett bett som så...
Svar
6
· Visningar
1 076
Senast: xDollyx
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 953
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka