alternativ till rakt, mjukt svängt bett?

_Skifting_

Trådstartare
Min häst trivs bäst på rakt, mjukt svängt bett.
Hon är riden tidigare med ett för stort tredelat bett (innan min ägo) så hon hade tandproblem + skav. Detta är åtgärdat men sitter i huvudet på henne.

Hon har en "mellanstorlek" i bett där 10,5 är för litet, men 11,5 är lite för stort.
hon vill ha stabila bett som ligger still, men då jag funderat på att kanske komma ut och tävla lite i dressyr så ställer bettet till det... :crazy:

Hon är inte stark, mycket pigg och frammåt dock. Känslig till tusen i munnen och gillar inte alltför smala bett (men absolut inte för den delen tjocka heller). Hon är ganska liten i munnen.
Med bett hon inte trivs med så slår hon mot handen, eller bara rent av "knäpper av". Kröker nacken, tappar rygg och blir låst i käken. näst intill omöjlig att få ur detta läget. hatar accenrem och remontnosgrimmor, trivs helst utan nosgrimma, men funkar med engelsk och pullar (faktiskt :eek:).

så vad finns det för bett som man kan ha till denna, mycket bestämda, dam?

Jag rider med mycket vikt, väldigt lätt hand, hon bär sig korrekt i låg och rund form och gör alla rörelser i ett LB dressyr program i stadig form med bärning, undertramp och väl välvd rygg (dock låg i formen) på i princip hängande tyglar, så hon är ingen "handhäst".

vad tror ni??
 
Sv: alternativ till rakt, mjukt svängt bett?

Pessoa magic. Min häst säger :love:

Eller ja, inte just till det bettet, han vill ha sitt favoritbett (lite tjockare, lite mer anatomisk och fasta ringar - ur Shires Curved-serien) fast med magic-låsningen. Så han fick sitt favvobett lite svetsat :D
 
Sv: alternativ till rakt, mjukt svängt bett?

Tycker du ska testa Novabett eller dom liknande från Nathe och Sprenger....

31855459.jpg

Sprenger Duo
Tänk bort jaktstångens bettringar, den finns som vanligt bett också....

32220573.jpg

Nathe
Tänk ävenhär bort jaktstångens bettringar...

17536007.jpg

Bettet i mitten är ett Novabett.

Alla dessa bett är ungefär likadana men Novabettet är "mjukast", sen kommer Nathe och Sprenger Duo bettet är det "styvaste" ......

Ett stort aber är dock att man ännu inte får tävla med dom i dressyr.....

Men det finns andra typer av syntetbett som är godkända som enkelledade och 3 delade, med och utan fasta bettringar.....
 
Sv: alternativ till rakt, mjukt svängt bett?

syntetbett säger hon "örk, pecka, blä - MAAAMMMMAAAA!!!! TA UT!!!! *RYYYYYYS*" - till... :rofl:

Har aldrig sett en häst bete sig som hon gjorde med det i munnen, nästan som en hund... försökte "gnugga" ut det mot knäet och gapade, kastade tungan över och var helt okontaktbar i ridningen. Men envis som man är så tyckte jag mest att hon skulle vänja sig och envisades i ca 14dagar... sen fick jag nog på häst som backade, kastade med huvudet, la tungan över, ryckte tygeln ur handen osv...

Så jag undviker dessa bettt... :angel:

Till förra svararen:

Detta pessoa alternativet verkar smart. spärrar det då så det inte viker ihop sig...?? På båda håll? (Men då är det kanske inte alls ledat) eller det går att vika "frammåt" så att säga??
 
Sv: alternativ till rakt, mjukt svängt bett?

Ena hållet bara, så de inte kan peta upp i gommen (tvådelat). Finns som tredelat oxå. Pessoa Magic System är korrekt namn :)

De har en utbuktning på ena öglan i leden söm gör att den andra öglan inte kan glida över utan stannar. Syns jättebra på en användares bilder i en annan tråd här på utrustning just nu som heter något i stil med bettets namn.
 
Sv: alternativ till rakt, mjukt svängt bett?

Skulle testa nova. Min gillar inte heller syntet men det funkar + att dom är i mellanstorlekar
 
Sv: alternativ till rakt, mjukt svängt bett?

Bra att komma ihåg ang. Novat är att det är ganska tjockt och i en liten mun kan det bli trångt. Min som går bra på typ alla bett tyckte det var väl tjockt och grejade runt med det en hel del.
 
Sv: alternativ till rakt, mjukt svängt bett?

Vilken sorts syntetbett vad det du testade ?

Min problemhäst accepterar endast dessa bett, plus några andra metallbett som Bombers bl.a.....
 

Liknande trådar

Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 578
Senast: Vogue
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
4 999
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 006
Senast: Lipperta
·
Utrustning Efter att ha haft problem med hästens mungipor mer eller mindre sedan jag köpte honom så har jag kommit fram till att han är...
Svar
5
· Visningar
1 848
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp