Bukefalos 28 år!

Alternativa behandlingar vid kotledsinflammation??

Något som är viktigt att komma ihåg när man ger örtmediciner är att ha koll på vilka effekter dom har i kombination med "vanliga" läkemedel. Substanserna kan påverka varandra, både öka och minska effekt. Tala därför alltid om för veterinären om du ger/har gett din häst örtmediciner så att han/hon har en möjlighet att bedöma fallet. / Cicci
 
Laserbehandling (utförd av veterinär) har lika god effekt som att spruta i leden, dock tror jag inte att du kommer ifrån vilan.
Man räknar väl med att spruta 2 ggr har jag för mig? Tror säkerligen att läkningen har påverkats om hästen rört mkt på sig!
 
Ursäkta, vill du förtydliga varför man gör mer skada än nytta då man sprutar i leden (hyaluron.cortison)?
 
Så det är inte bara jag och några fall till som råkat illa ut mao... :(

Faran med alternativa mediciner när man "provar själv" antar jag. :crazy:
 
Patsy hade ju inflammationer knä has kota i vänster bak. Förra året.

Hon fick äta butta men gå kvar i sin vanliga hage dock gjorde vi i stort sett ingenting utöver det.

Det blev två kurer butta och tre månaders hagvila, inga ledsprutor, jag ville inte och veterinären ville inte.

Det har INTE spökat sedan dess, flera böjprov gjorda UA.

I samråd med veterinären skulle jag testa att hjälpa till med Djävulsklo och min nuvarande veterinär skulle säkert även ge akupunktur för att hjälpa till.
 
Så det är inte bara jag och några fall till som råkat illa ut mao...

Faran med alternativa mediciner när man "provar själv" antar jag.

Det mesta i örtväg kan ge rejäla biverkningar på en känslig häst. Ringblomma t ex är kraftigt allergent både för häst och människa. Har du en känslig individ kan du bli obehagligt varse det.

Ang djävulsklo så betraktade jag det på samma sätt som butta och gav magtarmbalans samtidigt. Nu har hästen plåtmage och aldrig varit bekymrad varesig vid lång buttakurer eller djävulsklokurer, men det är INGET (dk) jag skulle pytsa i hur som helst utan jag har samma förhållande/synsätt till det som till butta.

Fö kan jag ju avslöja att min pålle svarade lika bra om inte bättre på den smärtstillande effekten av djävulsklo som av butta, så nog jäklar är det starkt alltid (torkad rot)
 
Prova att ge färsk pepparot antingen i bitar eller riven tänk på att den blir starkare när den är riven . Jag fick rådet av min veterinär när min häst hade hovledsinflammation. Hon visste flera som behandlat med detta och haft gott resultat . Jag har också gett rådet vidare till några jag känner vars hästar har haft kotledsinflammation och de har också tyckt att det fungerar
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Sirap
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 208
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 642
Hästvård Jag tänkte fråga vad ni tycker. Vår ponny har känts lite knackig och styltig ett tag men inte varit halt. Kollade upp honom nu när...
2
Svar
20
· Visningar
2 466
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp