Alternativbehandling, priser?

Sv: Alternativbehandling, priser?

Utbildad 2år på människor samt 1 år på hästar.

Hördu, human utbildningen är betydligt längre än 2 år. Så denna person kan inte vara färdigutbildad, kanske är det därför som det är gratis.
 
Sv: Alternativbehandling, priser?

Jag vet faktiskt inte. Hon jobbar ju normalt sett inte som det på hästar utan på människor. Men läste till en kurs/utbilning om på hästar för att kunna göra detta på sin brors hästar. han har travstuteri och tävlar mycket (ca 100 hästar). Åh vi ringde hennes bror för att fårga lite mer om nellys stam om hon kunde vara intressant till avel om hon inte blev ridbar. (obs detta var innan hon hade så ont som hon hade nyss). Åh jag förklarade lite att hon haltade (mest på volt då) och verkade ömma lite i ryggen ibland. Å då sa han bara "det vet jag vad det är,det kan jag fixa till det behövs bara nåra behandlingar det fixar jag" jag trodde självklart dom skulle ta betalt men var beredd att betala allt som behövs för att försöka få henne frisk.

Så vi kom aldrig till det här med hennes stam och 3 veckor senare kom dom. (då hade hon blitt värre). och när jag frågade efter behandlingen hur mycket dom ville ha. Skratta hon bara å sa att hon gjorde det gratis för hästens skull.(konstigt I know)
men så är det.
 
Sv: Alternativbehandling, priser?

Priserna varierar ganska mycket mellan olika delar av landet. Som egen företagare sätter man ju sitt eget pris. Jag lovar dig att det inte blir mycket över när moms, kostnader, skatt och egen avgifter är betalda ;-) men för hästägaren är det ju mycket pengar ändå som ska betalas varje månad, allt extra känns i plånboken. Det lönar sig att kolla, men kom ihåg att det är många som vill tjäna pengar på hästfolk och därför tycker jag det är väldigt viktigt att inte bara titta på priset utan också kolla upp vad den personen har för kompetens. Bara genom kritiska kunder kan man få bort dem som inte jobbar seriöst.

Jag tar 320 kr inklusive moms för massagebehandling (och ja, jag betalar momsen och ger kunden kvitto). För stallkompisar på samma anläggning där min häst bor tar jag endast 200 inkl moms, eftersom jag inte får någon extra resekostnad eller restid.

Jag är utbildad på Axelsons, diplomerad, har F-skatt och Nordiska hästmassörförbundets ansvarsförsäkring.

mvh
Lejonelle
dipl hästmassör
 
Sv: Alternativbehandling, priser?

Hej
Om du har ett företag som äger hästarna får du skatta för inkomsterna (t ex när du säljer en häst) men också dra av utgifterna (för t ex stallhyra, vet, träning och massage).
Som privatperson kan du bara dra av utgifter som hör ihop med dina inkomster. Om du har inkomster som du skattar för från din häst ska du kunna dra av för utgifterna också, även om du inte har företag. Kolla med skattemyndigheten om du är osäker.

mvh
Lejonelle
 
Sv: Alternativbehandling, priser?

Jag betalar 450 +moms för min ET.
Men jag tycker det helt klart är värt det. En Et måste ju också överleva, min jobbar med det på heltid....
 
Sv: Alternativbehandling, priser?

Har du verkligen läst hela mitt inlägg??

Min ET tar 400 + moms, det har jag aldrig disskutterat..
MEN denna kvinna jag ifrågasätter priset för, är inte utbildad..
hon är sjukgymnast för människa, plus har gått massagekurs på häst..och har ingen kundkrets, det är skillnad!
 
Sv: Alternativbehandling, priser?

Ja, fast hon bad mig ge pengarna i handen..
alltså SVART fast med moms..

Kan man se ngn stans om en person ingår i ngt förbund, eller
är diplomerad??
 
Sv: Alternativbehandling, priser?

Jag har nu pratat med henne ( hon har varit bortrest)
jag sade som det var, att jag tyckte att det blev dyrare än vad jag hade trott, och jämförde med min utbildade ET, med erfarenhet och stor kundkrets. Hon sade då att : jo men jag är sjukgymnast..på människa.. jag frågade om jag kunde få en faktura..

Jag skulle få en faktura, och OM hon kunde få behandla henne
en gång till ( den tredje behandlingen, den skulle man få för halva priset) så skulle hon testa elbehandlig på henne gratis..

Hur som helst så tänker jag ( ingen annan i stallet heller för den delen) inte anlita henne igen, förrens hon har större erfarenhet,( elen har hon aldrig använt på häst, förutom i utbildningen)

Jag förstår verkligen att alla måste kunna överleva på det de gör, men
man måste anser jag ha lite erfarenhet, kunder osv innan man tar ut fullpris för ngt som är nytt för en själv..?
 
Sv: Alternativbehandling, priser?

Hejsan igen. Jag kan bara svara för hästmassörer: Medlemmar i Nordiska Hästmassörförbundet har ett medlemskort med foto, för att få bli medlem i förbundet måste man skicka in kopia på sitt diplom. Så om du anlitar en massör som är med i NHMF vet du att den personen är diplomerad hästmassör. Det finns andra förbund för hästterapeuter, vet ej vad de har för regler. Bästa tipset är nog att kolla med folk du känner och litar på, vilka de tycker är bra och har förtroende för. Dels ska ju personen kunna ge rätt behandling till hästen men också kunna förklara för dig på ett bra sätt. Det kravet ska du ställa, det är trots allt rätt mycket pengar det handlar om för hästägaren.

Det behöver inte vara svarta pengar fast du betalar kontant, jag får ofta kontant betalning när jag är ute och behandlar men ger då givetvis ett kvitto där det står hur mycket som är moms.

mvh
Lejonelle
 
Sv: Alternativbehandling, priser?

Jag håller på att utbilda mig till hästmassör å vi har regeln att vi får praktisera på andra hästar men inte ta betalt.Vet inte om det är så på alla ställen men iaf hos axelsons å det tycker jag är helt rätt.Man har inte rätt att ta betalt för ngt man inte är utbildad inom.Jag skulle inte anlita eller betala ngn som inte var utbildad om det inte var för praktik tex för då är de under utbildning.
 
Sv: Alternativbehandling, priser?

julia_v skrev:
Har du verkligen läst hela mitt inlägg??
Ja, och eftersom tråden handlar om "Alternativbehandlinar, priser?" så skrev jag vad jag betalar och min åsikt i frågan.
 
Sv: Alternativbehandling, priser?

Man har inte rätt att ta betalt för ngt man inte är utbildad inom
Varför inte då? Då är det nog många hovslagare som får börja sko gratis..............
Jag tycker att personen som skrev inlägget ska betala den som behandlade hästen. Utan prut, och utan gnäll. Hon har anlitat och nyttjat en tjänst och då betalar man. Man kan framföra att man tycker det var dyrt och inte kommer att anlita personen ifråga igen, men betala det utförda jobbet........ja absolut.
Sen att massören försöker luras och vill ha moms, ja det ska man ju självklart inte behöva betala för.
Är man intresserad av vad man ska betala för ifråga om utbildning och vad det kostar, hör man sig för före, om man ev. vill jämföra priser och kunskap.
hälsningar gulan fd.gulla
 
Sv: Alternativbehandling, priser?

gulan skrev:
Varför inte då? Då är det nog många hovslagare som får börja sko gratis..............
jag vet ingen hovslagare som börjat sko grastis!
 

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 855
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Långt! Jag lämnade iväg en häst för utbildning under hösten och vintern. Tanken var att han skulle utbildas och och matchas för...
Svar
18
· Visningar
2 293
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 141
Senast: Liten
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 847
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp