Alu-golv i hästtransport.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare somi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 8 118
S

somi

Tyckte denna tråd passade bäst här.

Äger ett Boj Bravo med alugolv. Ovanpå golvet ligger en gjuten plastmassa. Har nu fått bubblor i massan (efter brodd). Vill nu rädda golvet innan det blir värre. Känns dyrt att gjuta om hela golvet. Finns det sätt att fixa till bubblan så det blir slätt och sluter tätt igen? Är det något man kan fixa själv eller finns det möjlighet att lämna in det till Boj utan att det blir ruskigt dyrt?

Har det hänt er och vad gjorde ni? Tacksam för svar, mvh/somi

Sv: Alu-golv i hästtransport.

Nyfiken fråga från en annan Boj-ägare: hur gammal är släpet?

Kan berätta att mitt är drygt 2 år och jag har kört med brodd i två vintrar utan problem. Har dock en häst som krafsar ganska begränsat med frambenen. När jag köpte mitt släp (nytt) bad jag om extra tjock massa på väntersidan som jag brukar lasta på just för att jag kör med brodd på vintern.

Jag har lagat två "hovstora" hål med hjälp av ett lagnings-kit som kan köpas på Bojs hemsida. Kostar ca 350:- Det var inte alls svårt.

(Mitt släp är 10 år gammalt och det är först nu jag behövt göra något. Var tyvärr tvungen att köra 20 mil i 32 gradig värme förra sommaren och där pållen stog med bakhovarna blev det två "hovspår" som sedan bubblade upp och gick hål. I fram har det inte slitits mkt alls, men jag har iofs inte kört med några skrapande hästar i det.)

Om man har gjuten matta ska man ha en lös över!! Så undviker man problemet du nu fått....

Ursäkta, men vadå "ska"? :confused:

Kan förstå att det ger utrymme för krafsande och broddade hovar att slita på, men en av fördelarna med gjutet golv är ju att man slipper lös matta och allt vad det innebär med skötsel. :bow:

Blev tom rekommenderad av åf att ha en extra matta över. Och det innebär inte mer "skötsel" eftersom det ju är en gjuten matta under den lösa....

Inte så kul när hästen har sönder den gjutne mattan och golvet under blir förstörd.

Ok, på fabriken rekommenderade de tjockare lager med gummimassa istället. Tycker ändå det låter vettigare än en extra matta som det samlas skit under. En smaksak kanske! ;)

Kan ju fortfarande gå hål i den....
Ser inget problem med extra matta. den glider inte och det blir inte skit under heller.

Blev tom rekommenderad av åf att ha en extra matta över.

Då vill jag gärna veta vilket märke den ÅF saluförde.

OM man inte kan lita på ytbeläggningen på golvet, anser jag att det är ett otroligt dåligt släp. Självfallet räknar jag med att de konstruerat släpet för transport av hästar, och att ytskicket ska klara normalt slitage.

Skulle inte förvåna mig om det var Christ, det ex:et vi tittade på som aldrig hade inrymt häst hade gummimassa som hade smulat sönder till hålor på flera ställen.

svarar alla:
Tack för tipsen! Ska kolla med Boj innan det blir värre. Släpet är från -97 och de senaste två-tre åren har jag kört hästar i det minst en gång i veckan så det är väl inte så konstigt att det slits. Är supernöjd med det gjutna golvet och skulle aldrig lägga in en gummimatta. Trivs inte alls med dem. Klart att jag får göra det om det inte går att fixa på annat vis men men...
Mvh/Somi

Tror att Centaur kör Böckmann släp? Jag hade ett sånt och min häst skrapade i det med frambenet, UTAN brodd...och det blev märken iaf i den gjutna mattan. Tycker det var dålig kvalité. Så OM det var en Böckmann ÅF som rekommenderade extra matta så förstår jag varför!

Har nu ett Boj-04 släp och kan inte tänka mig att det kommer att behövas en extra matta oavsett om han skrapar på det golvet.

Gör så! Boj är otroligt tillmötesgående och serviceminded om det är något som behöver fixas på släpen. :bow:

Som föregående talare sa så skulle jag också vara förvånad om Bojs gjutna golv inte tål broddar utan matta. Men det är klart - i långa loppet med en häst som står och skrapar så blir ju vilken yta som helst förstörd!
Efter två vintrar med brodd i mitt släp ser jag absolut ingenting på golvet. Baklämmen har som små prickar i sin matta dock (släta ytan mellan "greppen"), men inga skador. Pållen kan då skrapa lite emellanåt när man står stilla.

Låter tryggt, vi är sedan några timmar lyckliga ägare till ett Boj Classic, och efter lite service i Klippan är det mycket möjligt att jag bestämmer mig för att sova i det, så som jag älskar det!

:rofl: Jag har sovit i mitt flera gånger! Det är en utmärkt husvagn när det behövs. :D

Äger en Boj med samma golv som du har. Kontakta en Boj försäljare man kan beställa lite av den här massan för att fixa till små hål i golven , blir mkt billigare än att gjuta hela.

Jag har precis varit ute (och nästa frusit ihjäl) för att ömt smeka det över kombilämmen och de delade skötardörrarna. LÖÖÖÖÖÖÖVVVVEEEE!

Låter tryggt, vi är sedan några timmar lyckliga ägare till ett Boj Classic, och efter lite service i Klippan är det mycket möjligt att jag bestämmer mig för att sova i det, så som jag älskar det!

Grattis till släpet! Ett sådant drömmer jag om. Samtidigt är jag förvånad över att ni har köpt ett sådant med aluminiumgolv så anti som du har verkat till det. Har du ändrat dig?

Jag har vridit mina händer, slitit mitt hår, lekt med mina tår. Hela livet är en kompromiss!

Vi fick kompromissa vissa grejor med Westfalian, nu har vi kompromissat igen med golvet. Trots allt tycker jag att den sammantagna poängen för Classicen ligger skyhögt över alla andra släp, så jag får helt enkelt släppa min golvnojja en smula och installera kameran i släpet, så man ser om något händer därbak... *suckar*

Ja, livet är fullt av kompromisser.;) Trivs ni inte med Westfalian eller behöver ni två släp?

Varför kör man med brodd om det nu förstör mattan? :confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka