Aluplåtar!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Egonson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 003
E

Egonson

Vart kan man köpa Aluminiumplåtar som är tillräckligt stora för att räcka till ett transportgolv? Ca 3-5 mm, ska ligga ovanpå en plyfa.
Pris oviktigt, just nu iaf.

Sv: Aluplåtar!

Vi fick tag i en bit aluminium durkplåt på en bilskrot den hade legat på ett pickisflak. Den täcker ca 50-60cm längst bak i transporten, där påfrestningen är störst på golvet. Den ligger ovanpå plyfan.
Jag tror vi betalade några hundra för den.

Jag vet ej vad ett nytt helt golv skulle kosta ,inte heller var det säljs men hör med någon mekanisk verkstad eller järnhandel.

Jag köpte på skroten..

Två stora skivor på 3mm tjocklek var, fick skarva ca 30 cm från nosen men där är ingen direkt belastning och skarven ligger på en balk..

Gav ca 800 för alltihop

Jo, så här tänkte jag:
Egentligen tycker jag (eller mitt extra nojiga jag) inte så mycket om plyfagolv, är alltid orolig för att det ska börja ruttna och så.

Aluminium som transportgolv har jag bara hört gott om, slitstarkt, hållbart och rostfritt. Bara man håller bort det så att det inte ligger rakt på järn/stålbalkarna så ska det vara utmärkt..

Skulle helst vilja ha BARA alu-golv men det blir nog lite väl dyrt om man ska handla en så tjock (vill/kan inte tro att det räcker med enbart ett 5 mm golv vad det än är gjort av).

Då tänkte jag, att om jag tar en 15mm plyfa och sen lägger en tunnare, 5 mm, alu OVANPÅ, så blir det både extra hållbart pga alu-plåten och så tjockt som jag vill ha det. Samtidigt så blir det ju då automatiskt att alu-plåten inte lägger sig direkt på balken, och kan då inte orsaka "vad det nu hette" på den så att den rostar sönder.

Sen kan jag inte få tag i så tjocka plyfa som jag vill ha utan de som jag kan få gratis är "enbart" 10-15 mm.
Så då tänkte jag först lägga dubbel plyfa, men tänkte att det blir nog lite bättre om jag lägger på en 5 mm alu nu när jag ändå har pengar till det..

Tycker du att det verkar onödigt? :confused: :p
Jag är mycket för sånt där "utifallatt något skulle hända" tänkande.. :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Jag har i mina resonemang kommit fram till precis motsatt uppfattning. D v s jag föredrar plyfa framför aluminium. Jag har frågat MÅNGA släptillverkare hur man kollar ett alugolv. På plyfan är det bara att lyfta gummimattan och picka med skruvmejsel. På alugolvet - ingen som har en susning. Ingen ÅF har kunnat svara mer än "det håller i all evighet, det behöver du inte bekymra dig om" (fortsättningen på meningen är "lilla gumman"). Till jag får det svaret kör jag med plyfagolv.

Dubbla lager tycker jag låter riskabelt, kommer det fukt emellan är det ju kört för plyfan.

Jo.. Jag har kommit fram till ungefär samma sak efter att ha pratat med "diverse" folk nu under dagarna.
Det där med att det kan komma in fukt mellan plåten och plyfan är ju en ganska stor risk, och då blir det ju bara skit av det.
Så, det blir enbart plyfa.

Jag har en förmåga att ta mycket hastiga beslut och sen ändra mig tvärt.. Men det kanske inte märks.. :D

Liknande trådar

Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 479
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 233
Senast: MiniLi
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 405
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 311
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka