Alvedon till hund

Har veterinären skrivit ut gabapentin skulle jag hellre ge det är alvedon.
Du kan även fundera på att ge glyco flex som kosttillskott (receptfritt) och kanske något foder för att hjälpa lederna, tex hills j/d, om du inte redan gör det.
Även boka tid till en person som jobbar med rehab på hundar för att få hjälp hur du ska träna och bygga upp hunden för att underlätta hundens problem.
Även viktigt att hålla hunden varm (kyla kan öka problemet i lederna) och hålla hunden i väldigt bra hull, ingen övervikt alls.
 
Även boka tid till en person som jobbar med rehab på hundar för att få hjälp hur du ska träna och bygga upp hunden för att underlätta hundens problem.
Även viktigt att hålla hunden varm (kyla kan öka problemet i lederna) och hålla hunden i väldigt bra hull, ingen övervikt alls.
Du tror inte TS redan gjort alla dom sakerna om hunden är nästan 11 år och haft problem i flera år redan?
 
Du tror inte TS redan gjort alla dom sakerna om hunden är nästan 11 år och haft problem i flera år redan?
Beror på om veterinären bara skrivit ut onsior och varit nöjd med det eller om veterinären rekommenderat flera åtgärder som ägaren själv kan göra hemma.
Man lyssnar ju på veterinären och inte alla veterinärer som rekommenderar kosttillskott, rehab, värme, foder för lederna och påpekat vikten av ett bra hull.
 
Har veterinären skrivit ut gabapentin skulle jag hellre ge det är alvedon.
Du kan även fundera på att ge glyco flex som kosttillskott (receptfritt) och kanske något foder för att hjälpa lederna, tex hills j/d, om du inte redan gör det.
Även boka tid till en person som jobbar med rehab på hundar för att få hjälp hur du ska träna och bygga upp hunden för att underlätta hundens problem.
Även viktigt att hålla hunden varm (kyla kan öka problemet i lederna) och hålla hunden i väldigt bra hull, ingen övervikt alls.
Varför skulle du valt Gabapentin istället för Paracetamol?
 
Varför skulle du valt Gabapentin istället för Paracetamol?
Eftersom paracetamol är inte forskat på effekten hos hundar och är väldigt giftigt i fel dos. Så i största möjliga mån skulle jag köra på mediciner som är forskat på för hundar, och om det inte räcker skulle jag ge alvedon enligt veterinärens ordination.
 
Eftersom paracetamol är inte forskat på effekten hos hundar och är väldigt giftigt i fel dos. Så i största möjliga mån skulle jag köra på mediciner som är forskat på för hundar, och om det inte räcker skulle jag ge alvedon enligt veterinärens ordination.
Även Gabapentin är humanmedicin.
 
Även Gabapentin är humanmedicin.
Detta är svårt. När man är i vårt läge måste jag förlita mig på min veterinär. Jag vill bara min hunds bästa och eftersom han är 10,5 år och jag måste välja mellan pest ( paracetamol) och kolera ( gabapentin) väljer jag det som ger minst biverkningar på kort sikt om du förstår hur jag menar? Nu får han 1 Alvedon morgon och kväll och Onsior mitt på dagen. Hjälper detta inte honom så kanske det blir Gabapentin. Min älskade hund ska bara inte ha ont. Han är även opererad nyligen för mastocytom grad 3 så jag vet inte alls hur länge jag får behålla honom i livet.
 
Eftersom paracetamol är inte forskat på effekten hos hundar och är väldigt giftigt i fel dos. Så i största möjliga mån skulle jag köra på mediciner som är forskat på för hundar, och om det inte räcker skulle jag ge alvedon enligt veterinärens ordination.
Vad pratar du om?
Finns flertalet studier både på paracetamol och gabapentin hos hund, och enorm klinisk erfarenhet inom veterinärkåren. De toxiska doserna för paracetamol är dessutom väl fastställda och långt ifrån de doser som vi använder. Båda preparat använda flitigt inom veterinärvården oftast som add-om preparat för ytterligare smärtlindring men också då till exempel kontraindikation eller försiktighet för användandet av NSAIDs (som tex onsior tillhör) föreligger. Gabapentin används dessutom i högre doser som ångestdämpande, då biverkningar framförallt förekommer vid högre doser och man i stressiga situationer vill åt just ”biverkningen” dvs sedering och ångestdämpning.
Sluta jaga upp stackars @Lottie som bara vill sin hunds bästa och som dessutom verkar ha en mycket kunnig och engagerad veterinär.
 
Detta är svårt. När man är i vårt läge måste jag förlita mig på min veterinär. Jag vill bara min hunds bästa och eftersom han är 10,5 år och jag måste välja mellan pest ( paracetamol) och kolera ( gabapentin) väljer jag det som ger minst biverkningar på kort sikt om du förstår hur jag menar? Nu får han 1 Alvedon morgon och kväll och Onsior mitt på dagen. Hjälper detta inte honom så kanske det blir Gabapentin. Min älskade hund ska bara inte ha ont. Han är även opererad nyligen för mastocytom grad 3 så jag vet inte alls hur länge jag får behålla honom i livet.
Jag tycker att du resonerar väldigt klokt och vettigt. Det måste vara en tuff situation för er, jag hoppas att din hund svarar bra på medicineringen och kan få finnas kvar i livet ett tag till ❤️
 
Vad pratar du om?
Finns flertalet studier både på paracetamol och gabapentin hos hund, och enorm klinisk erfarenhet inom veterinärkåren. De toxiska doserna för paracetamol är dessutom väl fastställda och långt ifrån de doser som vi använder. Båda preparat använda flitigt inom veterinärvården oftast som add-om preparat för ytterligare smärtlindring men också då till exempel kontraindikation eller försiktighet för användandet av NSAIDs (som tex onsior tillhör) föreligger. Gabapentin används dessutom i högre doser som ångestdämpande, då biverkningar framförallt förekommer vid högre doser och man i stressiga situationer vill åt just ”biverkningen” dvs sedering och ångestdämpning.
Sluta jaga upp stackars @Lottie som bara vill sin hunds bästa och som dessutom verkar ha en mycket kunnig och engagerad veterinär.
Tack för ditt svar! Det är som du säger att jag bara vill min hunds bästa den tid han har kvar. Jag har 100 % förtroende för hans veterinär som är otroligt engagerad i hans mående och som också bara vill hans bästa. Hon är också oerhört kunnig i mitt tycke.
 
Vad pratar du om?
Finns flertalet studier både på paracetamol och gabapentin hos hund, och enorm klinisk erfarenhet inom veterinärkåren. De toxiska doserna för paracetamol är dessutom väl fastställda och långt ifrån de doser som vi använder. Båda preparat använda flitigt inom veterinärvården oftast som add-om preparat för ytterligare smärtlindring men också då till exempel kontraindikation eller försiktighet för användandet av NSAIDs (som tex onsior tillhör) föreligger. Gabapentin används dessutom i högre doser som ångestdämpande, då biverkningar framförallt förekommer vid högre doser och man i stressiga situationer vill åt just ”biverkningen” dvs sedering och ångestdämpning.
Sluta jaga upp stackars @Lottie som bara vill sin hunds bästa och som dessutom verkar ha en mycket kunnig och engagerad veterinär.
Helt OT, men du är guld värd i alla trådar du svarar i :love:
 
Kollegans numera änglahund åt gabapentin mot sin spondylos. Hon fungerande problemfritt på den.
Edit: svärisarnas änglahund som var livrädd för fyrverkerier fick också gabapentin utskrivet mot detta (vill jag minnas). Funkade också jättebra.
 
Hej igen!
Vill bara uppdatera er som var engagerade i min hund. I 2 veckor har han fått 1 Alvedon morgon och kväll och Onsior 80 mg mitt på dagen. Inga märkbara biverkningar tack och lov. Men heller inte den smärtstillande effekt han behöver, speciellt nattetid. Idag bestämde jag mig för att börja med Gabapentin istället. Han har fått 1 Gabapentin 400 mg ( ordinationen är 400 mg x 2) och han blev väldigt trött men han verkar mindre smärtpåverkad. Han visar ingen smärta när han är igång då slår väl adrenalinet på men när han ligger och ska sova då "hummar" han och vrider och vänder på sig. Ja nu hoppas jag Gabapentin är mer effektivt och att han inte får några jobbiga biverkningar. Ska träffa veterinären på onsdag för att kolla hans lymfkörtlar efter mastocytomoperationen så då ska jag även diskutera hur jag ska lägga upp hans smärtlindring på bästa sätt. Tack för ordet!
 
Lottie hur gick det för er? ( inser denna tråd är över två år, men min hund har liknande problematik som din och ska börja med paracetamol, utöver den behandling hon går på idag! Fann ni något som funkade till slut? ❤️
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 197
Senast: geting
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 796
Senast: Åsa A
·
Hundhälsa Jag har lessnat på mina svärföräldrars hund och dennes totala oförmåga att läsa andra hundar. Hon är en tik, jämnårig med vår tik (det...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 724
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
10 271
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp