Amatörtränarfrågor!

Sv: Amatörtränarfrågor!

:rofl: Alltså det lät lite kul. När jag jobba på Täby blev vi oftast glatt utskrattade när vi klättra med hästarna och använde lite annorlunda metoder. Min tränare tyckte att man kunde det men andra tränare då slutet av -80 talet tyckte han var knäpp.
Men han hade många sunda ideer faktiskt och jag hoppas verkligen att fler tränare börjar tänka som honom just när det gäller variation i träning osv.

En treåring från banan som inte riktigt fungerar låter skoj. En oinriden låter iofs också skoj har ju en trevlig travardam som kan gå som trygg följehäst. Men då är ju problemet detta med startboxar osv.

Jag ansågs MYCKET galen när jag motionerade hästarna barbacka.........

Men de var så vana vid att när vi red barbacka så var det "mysdag", att de då kopplade av totalt och guppade snällt runt banan på halvlång tygel. Eller de lördagar när vi tog hästarna och red till Mcdonalds i hägernäs och köpte kaffe och glass osv, då var det nästan så att männen med vita rockar stog och väntade när vi kom tillbaka...

Okej nu är jag inte så insatt i arabgaloppen för det är väl inte så många löp eller var inte då i alla fall. Men löper inte araberna lika fort då eller tränas de annorlunda?

Känenr du till Ingrid Kinhd eller Katarina Törngård? De finns ju också inom rimligt avstånd. Iofs amatörer men de kanske räknas som erfarna. :)

Araberna är mycket långsammare än galoppörer även om det har blivit lite bättre. Hur dom tränas har jag ingen aning om men det kan inte vara så annorlunda. Ingrid Kinhd eller Katarina Törngård är också arabtränare så dom känner jag inte heller. Nu låter jag som världens rasist men det blir liksom så. Hade dom stått i närheten hade det varit annorlunda men nu träffas vi aldrig och har inte några naturliga mötestillfällen. De enda arabmänniskorna jag känner är Mats och Catarina Genberg och dom är jättetrevliga. Ja, och Pia Höiom tränar också några araber.

Alex låter bekant, var du inte kompis med någon? Och hade frissigt rött hår? Det fanns en tjej som hette Elke som också var rödhårig och det är hennes ansikte jag får upp.

:rofl: Alltså det lät lite kul. När jag jobba på Täby blev vi oftast glatt utskrattade när vi klättra med hästarna och använde lite annorlunda metoder. Min tränare tyckte att man kunde det men andra tränare då slutet av -80 talet tyckte han var knäpp.
Men han hade många sunda ideer faktiskt och jag hoppas verkligen att fler tränare börjar tänka som honom just när det gäller variation i träning osv.

En treåring från banan som inte riktigt fungerar låter skoj. En oinriden låter iofs också skoj har ju en trevlig travardam som kan gå som trygg följehäst. Men då är ju problemet detta med startboxar osv.

Jag har ridit i mycket i skogen med Leffe någon gång i tidernas begynnelse. Jag minns när vi skulle hoppa över ett staket men min häst stannade och Leffe hoppade över både mig och hästen. Förr i tiden flängred vi som galningar i hela Viggan och lite överallt. Fast då fanns inte McDonalds....

Problemet med en oinriden treåring är inte själva inridandet, det är att få hästen fysiskt förberedd att gå fort. Den som CoP pratar om är ett och ett halvt år efter sina konkurrenter när det gäller skelett och mjukdelar. Det är det som är svårt - rida in fullblodshästar kan vem som helst (nästan:angel:).

Alltid roligt när "nya" ungdomar kommer in i sporten.

Åsa Borger har också ett par xx'are, men Kindh och Törngård liggar visst lite lågt för tiden.
Om Göteborg känns nära för Mysaan finns Hederud där (proffs), men är 76 timmar ett kriterium kan hon avveckla det i ett pass hos MaLus. :angel:. Där kommer hästarna före personlig bekvämlighet. På båda dessa ställen kan man evt. också lära sig sko.

Alex låter bekant, var du inte kompis med någon? Och hade frissigt rött hår? Det fanns en tjej som hette Elke som också var rödhårig och det är hennes ansikte jag får upp.

Jo visst var jag kompis med någon. :D Fast jag umgicks ju mest med de i leffes stall. Det var ju Jessica lång smal tjej och sdan var det Maria. Fast hon var inte emd så mycket efter flytten från Rydboholm. Hon var ju en ganska tjock tjej.

Frissigt rött hår???? :laugh: Jag var ju hårdrockare på dn tiden så håret var långt (typ ner till rumpan) och permanentat givetvis. Vi hade en förkärlek till att mobba Bendik Bö för att han alltid red med solglasögon fast det var mulet. Jag har glasögon och är nog den enda på hela Täby som lyckats få sadeln och snurra in under magen när hästen gör sitt bästa snabbjobb genom tiderna. :o

Jag har ridit i mycket i skogen med Leffe någon gång i tidernas begynnelse. Jag minns när vi skulle hoppa över ett staket men min häst stannade och Leffe hoppade över både mig och hästen. Förr i tiden flängred vi som galningar i hela Viggan och lite överallt. Fast då fanns inte McDonalds....

Problemet med en oinriden treåring är inte själva inridandet, det är att få hästen fysiskt förberedd att gå fort. Den som CoP pratar om är ett och ett halvt år efter sina konkurrenter när det gäller skelett och mjukdelar. Det är det som är svårt - rida in fullblodshästar kan vem som helst (nästan:angel:).

JO det där med skelett och mjukdelar har du förståss rätt i för rida in dem är ju inga problem egentligen. Eller åtminstone har jag inte träffat någon som var svår att rida in öht.

Alltid roligt när "nya" ungdomar kommer in i sporten.

Åsa Borger har också ett par xx'are, men Kindh och Törngård liggar visst lite lågt för tiden.
Om Göteborg känns nära för Mysaan finns Hederud där (proffs), men är 76 timmar ett kriterium kan hon avveckla det i ett pass hos MaLus. :angel:. Där kommer hästarna före personlig bekvämlighet. På båda dessa ställen kan man evt. också lära sig sko.

Ungdomar???? Skulle det vara jag det som är 35+? :D Fast det är klart jag känner mig inte en dag äldre än 20 förutom de morgon inte höfterna vill vara med.

Jag tycker det är så fint att ni erbjuder mig att vara hos MaLus! :D Ännu har hon inte haft något att tillägga i den diskussionen. Göteborg känns väl inte direkt nära men är den närmaste galoppbanan. Har drygt 20 mil dit och ca 35 till Täby skulle jag tro.

Fast om Åsa har ett par xx-are så kanske jag skulle åka dit och fråga lite snällt om jag får testa några gånger för att vara säker på min sak.

Senast ändrad:

Jag tänkte på en sak till. Ni som är amatörer hur hinner ni med att träna hästar om ni dessutom har ett "riktigt" jobb att sköta? Eller jobbar ni halvtid elelr hur löser ni det?

Jag har ju familj och sedan har jga en ridhäst men om jag gör slag i sak så kommer jag nog för göra mig av med min ridhäst för annars lär det inte hinnas med. Men jag funderar på om jag måste skaffa ett "riktigt" jobb också kanske?

Oh, ja. Sammanliknat med CaOst och jag... vi är definitivt 35+ oms och moms.

:rofl: Räknas vi till ungdomar så inser jag att tränarkåren har blivit väldigt gammal.

Måste bara säga något som är positivt för er galoppfolk. Lade in en liknande fråga på trav eftersom jag funderade på trav också då jag ändå sitter på en travare. Kan tala om att där är de inte lika positiva och där har de väl hitintills bara tagit upp allt som skulle kunna bli problem.

Så all heder åt er "knasiga" galoppmänniskor som orkat svara på mina jobbiga frågor och som stöttat mig i mina funderingar trots mina 20-30 mil till banan.

MaLus har tyvärr ingen talan. Men hon är extremt entusiastisk och kunnig. Det var därför jag tänkte att det skulle vara en god idé att åka till löpen med henne. Då skulle ni ha tid att prata medan hon körde bussen.

Marie håller på med sina hästar på heltid, hon har även ridläger, rider och kör in unghästar och - ja allt du kan tänka dig.

Jag är förtidspensionär efter en ridolycka, det är därför jag bara har en häst nu. Men på den tiden jag jobbade red jag på Jägers på morgonen, hade ett heltidsjobb och åkte 10 mil tur och retur efter jobbet för att ta hand om mina två som jag hade uppstallade hos en kompis. Jag hade inga fritidsproblem, speciellt som hästen jag red på Jägers ofta tävlade i Tyskland på helgerna.:cool:

Definitivt inget för föräldrar.

Jo jag har förstått att ni anser MaLus som kunnig. Absolut att jag kan tänka mig att åka med henne en tävlingsdag för att få lite mer insikt.

Att kombinera detta med heltidsjobb går alltås i princip inte även om man bara är amatör? LÄngtar tillbaks samtidigt som jag är så feg för att ta nästa steg om man säger så.

Synd att inte MaLus bodde närmare för då hade hon besök mer eller mindre varje dag. :D

J
Att kombinera detta med heltidsjobb går alltås i princip inte även om man bara är amatör? LÄngtar tillbaks samtidigt som jag är så feg för att ta nästa steg om man säger så.

Jo, det är klart det går! Jag hade ett mycket krävande jobb och jag både red andras hästar och tränade två egna! Det är bara en fråga om att vilja. Men eftersom jag aldrig var hemma hade det varit svårt att kombinera med familj. Men du lär inte behöva köra först en och en halv mil varje morgon och sedan köra 10 mil efter jobbet. Det tar en massa tid.

*hugger sista knappen*
Klart det går att kombinera heltidsjobb o träna hästar. Men man bör nog inte ha fler än 1-2 ( har 5 själv och det funkar inte)
Jag gjorde min praktik hos MaLus, lärorikt o kul:laugh:

Tack för era svar! Nä särskilt städ intresserad är jag inte och har aldrig varit. Lovar att stallte är alltid mer välstädat än mitt hus men ingen har dött hitintills och trots hundar osv har ingen av mina barn utvecklat några allergier.

Min tanke har väl varit att kanske ha 2-3 hästar som max jag vill ju gärna hinna vara med mina barn lite nu också medans de vill vara med mamman sin. Om bara fem år vill de inte umgås med mamma längre. :crazy:

Som det ser ut nu blir det ändå förmodligen inget förrän nästa år. Sambon är lite grinig på allt vad hästar heter just nu men det är iofs övergående. Dessutom ska jag börja jobba igen :eek: så jag tror kroppen måste vänja sig vid det också.

Men jag ska fortsätta att läsa på och se om jag inte kan få testa lite galoppisar redan innan licens blir aktuellt på riktigt. Mina drömmar ska förverkligas även om det inte händer förrän jag är mellan 100 och graven. :D

Lycka till och bara hör av dig om det är något du undrar över. Och har du en ledig helg i sommar får du komma på löpen. Om det inte regnar är både Klampen och Göteborg underbara utflyktsmål även om man inte är så där jättehästig!:laugh:

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 497
Senast: Sasse
·
Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 114
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 269
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 951
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Fjärilar!