Amerigo/Dominus

Har för mig att amerigon ska ha flera olika typer av bommar för att passa så många typer av hästar som är möjligt.

Mvh

Camilla

amerigon kan man passa ut till princip alla hästar. den har 5 olika dressyrmodeller för att få den ultimata passformen.

Okej, men om man köper en begagnad, hur ska man då vita hur bommen är formad? :confused: Är det skillnad på en Classic och en CC t.ex. eller kan bommarna varieras innanför sadelmodellen?

Amerigo har bara en typ av bom tycker dock att den passar väldigt många hästar. Uppbyggda så att det går att trolla ganska mkt med stoppningen vilket gör att den går att tillpassa till olika typer av hästar. Har själv haft amerigo på både raka och mer "böjda" ryggar och de har passat bra.
Dominus har jag ingen egen erfarenhet av (detta är inte alls samma sadel/bom som amerigon vilket många tror deras enda gemensamma nämnare är generalagenten här i Sverige för övrigt tillverkas de och säljs i helt olika länder)

om jag var du och ville ha en beganad sadel skulle jag ta kontakt med dem som säljer och passar ut amerigo och dominus så de kan passa ut en sadel och sedan hjälpa dej att hitta en beganad sadel, efter som de har vissa beganade sadlar i lager eller när du vet vilken du ska ha kan man börja jakten på internet ;)

på deras Classic och cc är det skilmad. deras cc e deras näst plataste sadel (förutom cc dj) och classic är en djupare sadel i sätet och passar en annan sorts hästar

rätt säker på att amerigo dressyr har så många olika, nämligen Classic, cc,cc dj, alto, cervia rätta mig om jag har fel

jag svarade på gylles inlägg som du kan se, inte ditt :smirk:

Sen när får man inte svara på inlägg som är riktade till någon annan än en själv? :smirk:

Finns det fem elle tre olika bommar?

Det är de olika modellerna du räknar upp dock är samtliga uppbyggda på samma ursprungsbom. Det är bommen vi snackade om inte modellerna.

Det är i alla fall exakt samma bom i Classic dressyr, CC dressyr, DJ hopp och CC hopp samt ytterligare hoppmodeller (som finns i Tyskland inte här). Om de skulle utvecklat någon ny bom efter detta i de nya modellerna tycker jag verkar konstigt då de på la belle inte själv säger något om detta. Har själv haft kontakten direkt med labelle (som tillverkar sadlarna) och inte via den svenska generalagenten och fått detta svar. Har varit med om många konstigheter vad gäller uppgifter som den svenska generalagenten lämnar som inte stämmer med tillverkarens uppgifter. Visste du tex att amerigo bommen är ändringsbar (vilket den svenska ga förnekar men tillverkaren säger att den är (har fått ändrat bommen i en av mina sadlar så jag vet att det stämmer dessutom från normal upp till x-vid utan problem) sådant här får mig att undra mkt om hur seriösa visa försäljare är de tjänar ju klart mer på att sälja en ny sadel i stället för att ändra den befintliga..... Samma ga låter ju folk gärna tro att dominus och amerigo är samma sadel fast med olika skinnkvalitet vilket inte alls stämmer hellre.

okej,, men cc och classicen ser ju så olika ut ,,, :confused: men men tack för svaret ,, men köpte du din sadel från italien??

nej jag visste inte att bommen var ändringsbar , intressant !! Hur är den ändringsbar?? Det är ju en träbom :confused:
Jag går ju på vad Maria H har sagt om bommen , att det finns 3 olika, iallafall trollade hon fram en sadel med en annan bom till en av mina hästar som absolut inte kunde ha någon av dom andra.
Säker är jag inte utan har ju självklart litat på hennes ord i DET fallet

Att amerigo/dominus bara har en bom har jag hört länge (gäller övriga sadelmärken också så vitt jag vet i nuläget) och som du nämner motsatta uppgifter i Sverige.

En bekant som säljer ovan nämnda sadlar nämnde att det hade med garantier att göra när det gäller ställbara bommar.
Om folk inte ändrar bommarna så blir det mindre problem.

Bommen är uppbyggd på liknande sätt som tex cobra. Träet i deras bommar är uppbyggt på något speciellt sätt för att hålla för att spännas om i olika vinklar. Framtill är det ju koppjärn (av stål el dyl?) som håller ihop hela konstruktionen (är inte provs på att beskriva som ni säkert märker). I alla fall kan bommarna spännas om upp till 6 bomstorlekar (efter diskution med svensk sadelmakare så antar vi att det är amerigos halvstorlekar som avses alltså 3 hela bomvidder (3 cms vidgning). Har just nu som sagt en sadel som blivet vidgad från normal upp till motsvarande + 3. Tyvärr är det så att om man låter annan än labelle själv ändra bommen så avsäger man sig bomgarantin.

Intressant... Men labelle gör det alltså då? ändrar bomstorleken alltså?? Det innebär ju att man inte behöver köpa en ny sadel om hästen har växt ur den mao :angel:

Sv: Re: Amerigo/Dominus

gylle skrev:
Bommen är uppbyggd på liknande sätt som tex cobra. Träet i deras bommar är uppbyggt på något speciellt sätt för att hålla för att spännas om i olika vinklar. Framtill är det ju koppjärn (av stål el dyl?) som håller ihop hela konstruktionen (är inte provs på att beskriva som ni säkert märker). I alla fall kan bommarna spännas om upp till 6 bomstorlekar (efter diskution med svensk sadelmakare så antar vi att det är amerigos halvstorlekar som avses alltså 3 hela bomvidder (3 cms vidgning). Har just nu som sagt en sadel som blivet vidgad från normal upp till motsvarande + 3. Tyvärr är det så att om man låter annan än labelle själv ändra bommen så avsäger man sig bomgarantin.
Hejsan hur gör man för att beställa eller kontakta labelle mvh Paula maila mig gärna Paula_Nilsson@hotmail.com

Liknande trådar

Utrustning Har idag en Dominus som är vid i bomvidden, men jag funderar på om den är lite lite för rak, har kollat på en Jaguar bomvidd 28 (vid?)...
Svar
2
· Visningar
235
Senast: Fibusen
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
446
Senast: Freazer
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
566
Senast: warg
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 221
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka