Ammar 4 månaders 25 gånger per dygn..

@Sandros Jag skulle säga att det är rätt så normalt. Alla mina 4 har velat amma ofta. Ibland tom två gånger i timmen.

Min erfarenhet är att det brukar lätta vid 4-5 månader. Då börjar de ofta äta snabbare och inte så ofta.

Jag har börjat jobba heltid när barnen var runt 9 månader. Inga problem att styra över till vanlig mat under dagarna då. Brukar bli lättare när den andre föräldern är hemma själv med barnet.

Hur länge brukar barnet äta åt gången?
 
@Sandros Jag skulle säga att det är rätt så normalt. Alla mina 4 har velat amma ofta. Ibland tom två gånger i timmen.

Min erfarenhet är att det brukar lätta vid 4-5 månader. Då börjar de ofta äta snabbare och inte så ofta.

Jag har börjat jobba heltid när barnen var runt 9 månader. Inga problem att styra över till vanlig mat under dagarna då. Brukar bli lättare när den andre föräldern är hemma själv med barnet.

Hur länge brukar barnet äta åt gången?

Han äter väldigt korta stunder om jag sitter upp och ammar. 1-2 minuter?
Ligger jag och ammar så äter han först aktivt en kort stund och sen övergår han till att ligga och snutta sig till sömns. När jag la honom ikväll så försökte jag få honom att hålla sig vaken/snutta längre genom att småstöra honom men han vaknar ändå typ 1 timme senare och skriker efter bröstet.
 
Han äter väldigt korta stunder om jag sitter upp och ammar. 1-2 minuter?
Ligger jag och ammar så äter han först aktivt en kort stund och sen övergår han till att ligga och snutta sig till sömns. När jag la honom ikväll så försökte jag få honom att hålla sig vaken/snutta längre genom att småstöra honom men han vaknar ändå typ 1 timme senare och skriker efter bröstet.
Så pass kort tid alltså. Det kan vara det som "ställer till det lite". Den feta mjölken kommer sist och om han äter så pass kort tid så kanske han aldrig hinner få i sig den.

Vad du kan prova är att mjölka ur lite först och sedan erbjuda honom bröstet.

Sen är det så att alla barn är olika och om han går upp som han skall så är det kanske hans äts mönster som är sådant. Istället för att äta längre tid äter han oftare.
 
När han släpper taget självmant och inte vill ha mer för stunden/inte vill vara kvar vid bröstet så har jag räknat det som "en amning". Sen går det ofta ca en timme tills han vill ha bröstet igen så jag vet inte vad du menar med samma omgång riktigt? :)

Vad som är jobbigt? Att jag aldrig kan vara ifrån honom mer än 1 timme typ, att vi inte kan fara iväg utan att måsta amma ute och sen lite det att jag får ont i kroppen av att sova så mycket på sida i "låst ställning". På nätterna samsover vi nämligen och jag liggammar halvsovande. Hade aldrig orkat annars.
Jag förstår (det var inte ett ifrågasättande, utan jag ville förstå hur just du upplever det).

Jag fick också galet ont och trodde det var "obotligt" förrutom att bryta nattamningen. Fick hjälp av först kiropraktor (lossa låsningar i både bäcken- och korsled) och sen naprapat (lossade spänning i svanskotan) och sen var smärtan borta! Liggammar fortfarande och hon är nu över 2 år, ingen smärta! Det behöver inte vara samma för dig, men det kan vara värt att prova för är det låsningar så kommer inte musklerna ge sig av sig själva.

Har du provat att bära i sele eller sjal? Det kan ju vara ett extrastort närhetsbehov som kanske går att lindra genom att du bär nära så han sover längre stunder? Då funkar det ju även att pappan bär så får du paus.

Du ska absolut ta din känsla på allvar, att det är helt normalt att bebisar ammar på det här sättet är ju inget konstigt men alla klarar det inte och det är viktigt att man orkar. Bra att du frågar, kanske någon av alla råd funkar för just er.
 
Mitt intryck är att det är jobbigt för dig, då hade jag försökt påverka och förändra.
1-2 min låter kort, släpper han för att han somnar eller ligger han vaken efter?
keep him awake så han äter är mitt råd.

Sen hade jag vågat åka iväg, att hålla bebis sysselsatt, se annat tyckte jag drog ut på tiden mellan amningarna plus att åkte han bil somnade han utan tutte.
 
Jag förstår (det var inte ett ifrågasättande, utan jag ville förstå hur just du upplever det).

Jag fick också galet ont och trodde det var "obotligt" förrutom att bryta nattamningen. Fick hjälp av först kiropraktor (lossa låsningar i både bäcken- och korsled) och sen naprapat (lossade spänning i svanskotan) och sen var smärtan borta! Liggammar fortfarande och hon är nu över 2 år, ingen smärta! Det behöver inte vara samma för dig, men det kan vara värt att prova för är det låsningar så kommer inte musklerna ge sig av sig själva.

Har du provat att bära i sele eller sjal? Det kan ju vara ett extrastort närhetsbehov som kanske går att lindra genom att du bär nära så han sover längre stunder? Då funkar det ju även att pappan bär så får du paus.

Du ska absolut ta din känsla på allvar, att det är helt normalt att bebisar ammar på det här sättet är ju inget konstigt men alla klarar det inte och det är viktigt att man orkar. Bra att du frågar, kanske någon av alla råd funkar för just er.

Sjal tycker han blir för varmt (är en riktig värmepanna som knappt går att klä på ytterkläder så länge det är plusgrader). Selen vill han bara sitta framåtvänd i så där blir det inte så mycket sova, när han sitter vänd mot en så stretar han bara emot och försöker trycka huvudet ifrån en. Men när man bär runt honom i famnen kan han somna om man han är riktigt trött men jag orkar inte bära runt på honom så mer än korta stunder :)
 
Sjal tycker han blir för varmt (är en riktig värmepanna som knappt går att klä på ytterkläder så länge det är plusgrader). Selen vill han bara sitta framåtvänd i så där blir det inte så mycket sova, när han sitter vänd mot en så stretar han bara emot och försöker trycka huvudet ifrån en. Men när man bär runt honom i famnen kan han somna om man han är riktigt trött men jag orkar inte bära runt på honom så mer än korta stunder :)
Nyfiken i en strut undrar jag vad du har för sele och vad för sjal du provat.
 
Mitt intryck är att det är jobbigt för dig, då hade jag försökt påverka och förändra.
1-2 min låter kort, släpper han för att han somnar eller ligger han vaken efter?
keep him awake så han äter är mitt råd.

Sen hade jag vågat åka iväg, att hålla bebis sysselsatt, se annat tyckte jag drog ut på tiden mellan amningarna plus att åkte han bil somnade han utan tutte.

Somnar han så ligger han oftast kvar och snuttar, när han släpper så är han oftast vaken och blir irriterad om man försöker truga i honom mer. Funkar att byta bröst ibland då.

Men idag har faktiskt tiden mellan amningstillfällena ökat betydligt, antagligen för att vi precis som du förslagit sysselsatt oss med annat. Plus att när han väl åt så fick jag honom att äta en lite längre stund och nu har det nästan gått 2,5 timmar sen sista amningen :up:

Tidigare så har jag fått rådet att amma så ofta som möjligt eftersom BVC har varit oroliga för hans vikt. Men det finns ju en gräns för hur ofta man orkar med :( Ska nog försöka dra ut på tiden mellan matningarna i alla fall, försöka få honom att äta lite effektivare och hoppas att han ändå får i sig det han behöver för att följa sin nya kurva.
 
Nyfiken i en strut undrar jag vad du har för sele och vad för sjal du provat.

En Aldoria Bambu Soft och en Babybjörn Original. Planerar att köpa en bättre sele längre fram som man kan bära även på ryggen med så har du något tips tar jag gärna emot det :)
 
En Aldoria Bambu Soft och en Babybjörn Original. Planerar att köpa en bättre sele längre fram som man kan bära även på ryggen med så har du något tips tar jag gärna emot det :)
Exakt vad jag gissade på dina beskrivningar :-) (jag är en bärare, använder inte vagn alls).

Byt sele och byt sjal. Var bor du, troligtvis vet jag någon du kan få prova hos! De flesta bärare är väldigt generösa att låna ut och låta prova. Selar finnas massor, jag älskar Tula, helt annan position för barnet, används både fram och bak. En vävd sjal har du bara ett lager över barnet så det blir inte alls varmt, dessutom andra material att välja på som är svala. Är han "spanig" (vanligt i den åldern) funkar en ringsjal suveränt på höften istället för framåtvänd sele som kan innebära för mycket intryck = ökat behov av tutte.
 
Såg nu att vikten är lite låg (om jag uppfattade dig rätt). Har de kollat tungbandet så inte det är för kort?
 
Somnar han så ligger han oftast kvar och snuttar, när han släpper så är han oftast vaken och blir irriterad om man försöker truga i honom mer. Funkar att byta bröst ibland då.

Men idag har faktiskt tiden mellan amningstillfällena ökat betydligt, antagligen för att vi precis som du förslagit sysselsatt oss med annat. Plus att när han väl åt så fick jag honom att äta en lite längre stund och nu har det nästan gått 2,5 timmar sen sista amningen :up:

Tidigare så har jag fått rådet att amma så ofta som möjligt eftersom BVC har varit oroliga för hans vikt. Men det finns ju en gräns för hur ofta man orkar med :( Ska nog försöka dra ut på tiden mellan matningarna i alla fall, försöka få honom att äta lite effektivare och hoppas att han ändå får i sig det han behöver för att följa sin nya kurva.

Jag tror de flesta bäbisar älskar att snutta om de får. Är han 4 månader kan ni snart börja med gröt också, kommer förhoppningsvis göra susen på vikten :)
 
Förr så trodde man (i denna del av världen) att bröstmjölken behövde några timmar på sig att "återproduceras" i god kvalitet och att om bebisen ammar ofta så får den hela tiden mjölk med dålig kvalitet som barnet inte blir mätt på. Man trodde också att man skämmer bort barnet och skapar dåliga vanor av att amma för ofta. Dagens kunskapsläge om amning och barnets behov säger något helt annat.
Är du från alla vett som finns, eller tillhör du något slags amningssekt?
Inser du hur omöjligt det lär vara att amma en gång per timme, om man har mer att ta hand om än en st 4 månaders bebis?
Inser du inte att TS ställer frågan för att hon ÄR obekväm med situationen.
Samtidugt så är det ett typiskt "första barnet" fall. Man är så rädd att göra fel.
Fel är det om barnet eller man själv som mamma inte mår bra.
TS bör nog våga prova att dra ut på tiden mellan amningarna, för att få mental ro själv, och orka tänka.

Första barnet är ett slags provande, och man kommer att agera helt annorlunda med de eventuella nästkommande. Med flera små barn hemma, som också behöver den vuxna, så finns helt enkelt inte möjlighet att amma i stort sett konstant.
 
Exakt vad jag gissade på dina beskrivningar :-) (jag är en bärare, använder inte vagn alls).

Byt sele och byt sjal. Var bor du, troligtvis vet jag någon du kan få prova hos! De flesta bärare är väldigt generösa att låna ut och låta prova. Selar finnas massor, jag älskar Tula, helt annan position för barnet, används både fram och bak. En vävd sjal har du bara ett lager över barnet så det blir inte alls varmt, dessutom andra material att välja på som är svala. Är han "spanig" (vanligt i den åldern) funkar en ringsjal suveränt på höften istället för framåtvänd sele som kan innebära för mycket intryck = ökat behov av tutte.

Bor i Borlänge :) Han älskar när man bär runt honom så att han sitter med sidan mot mitt mage/bröst så en sjal som man kan bära så i kanske vore nåt. Samtidigt tror jag mer på en sele om även pappan ska bära. Det är ju så dyrt med bärdon så jag hade velat hitta en sjal/sele som verkligen funkar. Blev så besviken när han inte alls uppskattade trikåsjalen samtidigt som alla pratade om hur barn äääälskar att sitta i sjal :p
 
Såg nu att vikten är lite låg (om jag uppfattade dig rätt). Har de kollat tungbandet så inte det är för kort?

Första månaden fick han ersättning+bröstmjölk och följde +1-kurvan. Sen när vi gick över på helamning så sjönk vikten 1,5 kanalbredd på ett par månader och då blev BVC oroliga. Nu följer han den nya kurvan så det verkar inte vara någon fara. En läkare har kikat på tungbandet och hen såg inga konstigheter.
 
Bor i Borlänge :) Han älskar när man bär runt honom så att han sitter med sidan mot mitt mage/bröst så en sjal som man kan bära så i kanske vore nåt. Samtidigt tror jag mer på en sele om även pappan ska bära. Det är ju så dyrt med bärdon så jag hade velat hitta en sjal/sele som verkligen funkar. Blev så besviken när han inte alls uppskattade trikåsjalen samtidigt som alla pratade om hur barn äääälskar att sitta i sjal :p
Det går att bära med Tula på höften även om den inte riktigt är perfekt för det (gjort själv). Jag vet bärfolk i Borlänge, ska höra om nån kan tänka sig visa och berätta. Annars har jag mest troligt vägarna förbi om inte alltför länge om du orkar vänta nån vecka. Har dessutom en begagnad Tula till salu om du skulle gilla den.
 
Kan inte pappan bära i sjal?

Dels är han rätt lång så sjalen vi har är på gränsen till för kort för honom plus att han tycker den är bökig att knyta och vår grabb har inte direkt varit den som tålmodigt väntar utan då har han legat och skrikigt/grinat medan man försöker få till det och då har han helt enkelt burit honom i armarna istället.

Köper vi en sjal som är nog lång för honom så kommer den vara väldigt lång för mig. Tänker mig att en sele blir lättare att hitta en som kan ställas om för att passa båda.
 
Är du från alla vett som finns, eller tillhör du något slags amningssekt?
Inser du hur omöjligt det lär vara att amma en gång per timme, om man har mer att ta hand om än en st 4 månaders bebis?
Inser du inte att TS ställer frågan för att hon ÄR obekväm med situationen.
Samtidugt så är det ett typiskt "första barnet" fall. Man är så rädd att göra fel.
Fel är det om barnet eller man själv som mamma inte mår bra.
TS bör nog våga prova att dra ut på tiden mellan amningarna, för att få mental ro själv, och orka tänka.

Första barnet är ett slags provande, och man kommer att agera helt annorlunda med de eventuella nästkommande. Med flera små barn hemma, som också behöver den vuxna, så finns helt enkelt inte möjlighet att amma i stort sett konstant.

Eh. Jag svarade TS att hennes beskrivning av situationen inte är vansinnig som hennes mamma påstod, utan bebisens beteende är helt normalt. I TS första inlägg står det ingenting om att hon mår dåligt av situationen utan tvärtom att hon har "väl förlikat sig" med den. Jag skrev också att om situationen inte fungerar för henne så borde hon självklart göra något åt den. En situation som mamman mår dåligt av är såklart inte bra. I senare inlägg har det kommit fram en annan bild och jag håller helt med alla som säger att man bara ska amma så länge och så mycket som man själv kan/vill/orkar.

Det du har citerat är ett svar på påståendet att bebisen aldrig skulle bli mätt på grund av att mjölkens kvalitet blir för dålig av att TS ammar för ofta. Det har ingenting med TS specifika situationen att göra och att det påståendet är felaktigt är på inget sätt ett argument för att TS ska fortsätta amma varje timme eller över huvud taget.
 
Senaste amningen tog 5 min (och då har det gått ca 3 timmar sen senast) och under den tiden släpper han typ minst lika många gånger. Nån gång för att det bubblar till i magen och han behöver prutta, nån gång för att han sätter lite i halsen och ett par gånger för att frenetiskt gnussa sig i ögonen. Sen när han släppt för sista gången låg han nöjd och smilade men provade ge honom andra bröstet, då tar han det direkt men ligger sedan och biter och sliter så då hade jag ingen lust att vara med längre :p Tack gode gud att han inte har tänder ännu..

Han har för övrigt somnat i bärselen nu efter många om och men (vänd mot mig) :bump:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 209
Senast: iNTOHiMO
·
Gravid - 1år Ni som ammar hur ofta och hur länge åt gången ammar ni? Hur gamla är ert/era barn? Det är en sak som jag har funderat en hel del på. På...
2
Svar
39
· Visningar
2 962
Senast: Andromedae
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 096
Gravid - 1år Vår lilla son på 7 månader håller på att driva oss till vansinne med sina sömnproblem. Han har ända sen han föddes haft väldigt många...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 442

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp