Bukefalos 28 år!

Amningsohysteri?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Amningsohysteri?

Två av mina bekanta har haft stora problem med amningen. I ena fallet blev de inlagda eftersom barnet minskade i vikt, de gav tillägg (efter rekommendation) och kämpade på med amning och pumpning (kom ingenting). När mamman efter 2 månaders mardrömsamningar (pågick länge och gjorde ont trots hur mkt instruktioner som helst) så slutade hon amma men barnet åt ändå samma mängd ersättning. D.v.s. hon hade knappt fått i sig något från bröstet!
I det andra fallet gick mamman på myten att bara man ammar ofta och ihärdigt fungerar det. Barnet (ständigt missnöjt och gnälligt) hade rasat kraftigt i vikt och det visade sig att det faktiskt svultit de två första veckorna. Mamman mår fortfarande dåligt över detta.
Min erfarenhet är att de flesta som talar sig varmt om att "alla kan amma" och "kämpar man på så går det" i de flesta fall själva haft i jämförelsevis rätt problemfria amningar och "naturligt" gott om mjölk. Jag tror inte att man ska vara rädd att prova ersättning om man upplever eller är rädd för att barnet inte får nog. Tar de inte ersättningen vet man att detta inte är orsaken till gnälligheten eller koliken men tar barnet ersättningen med glädje är de högst troligt hungriga och då har man möjlighet att försöka öka sin egen produktion med pumpning och tätare amningar men kan även erbjuda ersättning efter amning under en period.
Jag vill ge en stor kram till alla mammor där ute vare sig de långtidsammar, inte har ammat en droppe eller ammar lite grann; modersrollen sitter inte i brösten, trygghet kan gott ges på annat sätt - ni är världens bästa mammor hur än ni har valt!
Hälsn. Sar
 
Sv: Amningsohysteri?

Ett jättebra ställe att vända sig till vid amningsproblem är amningshjälpen. Det är helt vanliga mammor, och väldigt många har själv haft stora problem med amningen och vet hur jobbigt det kan vara. Självklart kan det finnas de där som man inte pratar samma språk som, men de går ju alltid att ringa vidare.

Själv hade jag läst på massor om amning efter problemen med första barnet. Visste att NÅGOT var fel på taget med tvåan, bad om hjälp flera ggr på BB. Bl.a. fick jag sitta och amma i ett speciellt rum, och en sköterska tittade på. Hon sa att det kommer snart en annan som var duktigare, men inte kom det tillbaka nån!

Två korta rader på internet från en hjälpmamma på amningshjälpen fick bukt med problemet, med bara min skrivna förklaring över våra problem!!

Man kan amma till dödagar, men utan rätt tag och teknik från barnet så blir det ju ingen mjölk. Och varför skulle man kunna det bara sådär? Både barn och mamma är ju nya på det hela. Med varje barn är det dessutom nytt igen!
 
Sv: Amningsohysteri?

Amningshjälpen tror jag har sina poänger med teknik o. dyl men de "hjälpmammor" jag kommit i kontakt med har haft en alldeles för fanatisk inställning för att passa mig. Men det beror ju helt på vem man träffar på förstås (precis som på bb)!
 
Sv: Amningsohysteri?

Vet inte vad jag ska tycka.
Hade själv STORA problem med amningen, blödande bröst, långtgående mjölkstockning (två gånger till sjukhus) och var MÅNGA gånger färdig att ge upp, men så plötsligt lossnade allt efter några månader och det var jättehärligt och skönt. Åkte på långresa och det hade aldrig gått med sterilisering av flaskor etc. så jag nästan glömde att jag "måste" få honom att äta annan mat innan han fyllde 6 mån. Ammade 14 mån för HAN ville sluta, jag hade gärna fortsatt.

Visst ska man få göra som man vill, "vi lever i ett fritt samhälle". Men till skillnad från mycket annat är det inte mammans beslut utan BARNETS tycker jag.
Mycket forskning tyder på att allergier, diabetes, astma mm står i relation till för lite amning. Och då måste man ha ett vidare perspektiv.
Visst KAN det finnas NÅGON kvinna som inte KAN amma och därför angriper jag inte personligen här på forumet, men generellt sett tror jag att många väljer att inte amma för de vill leva ett fritt liv, kunna sova borta, slippa nattamma etc.

Men några månader i ditt liv, är det inte värt det för att om möjligt kunna förhindra att barnet mår dåligt senare i livet?
Vill vi inte alla egentligen våra barns bästa, bara att vi ibland blir förblindade av BVC, släkt, vänner, ...

I de flesta länder i världen ger barnmatsföretag sjukvårdspersonal prover och förmåner för att de ska uppmuntra mödrar att ge ersättning istället för att amma.
Jag vet att det FÖREKOMMER i Sverige också, men jag vet inte hur vanligt det är.
Men tänk på det innan ni tar BVC-tantens ord som lag.
 
Sv: Amningsohysteri?

Forskningen säger väl ändå numera att amning i sig inte har med allergier, astma och liknande att göra. Däremot att det kan gå lättare att introducera bland annat gluten MEDAN man ammar..

Men nej, jag tycker faktiskt inte att det är barnets beslut. Visst, hade ersättningen varit dålig och inte tillräcklig så hade det inte varit särskilt bra om folk hur som helst valt bort att amma. Nu är ersättningen väldigt bra, och barnen tar ingen som helst skada av att inte ammas längre. Speciellt inte i Sverige, där vi har bra vatten.

Kan för övrigt påpeka att båda mina barnmorskor på MVC inte har tjatat ett dugg på mig om amningen, utan sagt klart och tydligt att det är mitt val och förklarat om ersättning istället, samt om hur man går tillväga på sjukhuset, att man får piller som tar bort mjölkproduktionen, vad vi ska skriva i journalen om det osv osv. Hade dom försökt att tvinga mig till något (Oavsett vad) så hade jag blivit stört förbannad och låtit dom få veta det också. Och sen bytt BM.
 
Senast ändrad:
Sv: Amningsohysteri?

Du har så rätt så. Nya undersökningar visar inga samband mellan amning/allergi.

Jag har fått välja bort amning eftersom det visade sig att jag har Raynaud's Syndrom i bröstvårtorna (smärttillstånd pga lokal kärlkramp). Hade ett rent helvete med smärtor ingen kan föreställa sig första 3 veckorna. Sen fick jag diagnos och valde att pumpa och ge på flaska istället. Fasade in ersättning och gav sen drygt hälften bröstmjölk och resten NAN, fram till mitten av juni, då sonen var 2 mån. Sedan dess har jag pumpat en gång/dag, orkade inte längre sitta 2 timmar/dag i pumpen. Ville hellre lägga den tiden på sonen!

Numera ammar jag den enda gången per dygn, pumpen fick inte ut så mycket när det bara blev en gång per dag (bebisar suger ur bröst bättre än vad en pump kan!) och eftersom det handlar om så korta amningstillfällen (mest en snutt på varje bröst) + flaskan efteråt, så blir inte påverkan så stor att jag får kärlkramp i bröstvårtorna. Sonen blir så glad när han får se brösten och snutta lite + att jag tycker det är mysigt och känner mig urstolt över att jag inte bara gav upp, utan pumpade + att jag nu kan amma en snutt varje morgon! Vill helst kunna ge honom lite bröstmjölk under introduktionen av annan mat + gluten.

Känns ironiskt att jag som haft en sån otrolig mjölkproduktion inte kunnat amma pga nåt så "fånigt" som kärlkramp i bröstvårtorna. När jag pumpade 4 ggr/dag blev det ca 8 dl dagsmängd. Hade kunnat pumpa ännu mer! Men 4 ggr/dag kändes som tillräckligt mycket, eftersom det tog en halvtimme varje gång att tömma brösten. Och tydligen var det grädde i brösten med, för min bebis gick upp ca 500 gram/vecka ända från början, då jag helammade!

Han har fortsatt gå upp rejält, åtminstone under tiden han fick drygt 50% bröstmjölk. Ska bli spännande att se vad han väger imorgon, på tremånaderskollen. Vi gissar på 7,5-8 kg, det är en rejäl liten herre!
 
Sv: Amningsohysteri?

Bebben skrev:
Forskningen säger väl ändå numera att amning i sig inte har med allergier, astma och liknande att göra. Däremot att det kan gå lättare att introducera bland annat gluten MEDAN man ammar..
Men nej, jag tycker faktiskt inte att det är barnets beslut. Visst, hade ersättningen varit dålig och inte tillräcklig så hade det inte varit särskilt bra om folk hur som helst valt bort att amma. Nu är ersättningen väldigt bra, och barnen tar ingen som helst skada av att inte ammas längre. Speciellt inte i Sverige, där vi har bra vatten.

OK att forskning inte ENTYDIGT kunnat BEVISA ett samband mellan amning och allergier även om man kommit i närheten, men det ÄR entydigt att amning ger barn bättre immunförsvar (se tex http://www.promom.org/bf_info/sci_am.htm) och det är oavsett om man blandar med bra vatten etc.

Att ersättning är LIKA BRA som bröstmjölk är en myt som företag som tex Nestlé skapat i sin reklam (den vanligaste brottet mot WHO/UNICEF International Code of Marketing Breastmilk Substitutes)

Ibland kan man tvingas använda ersättning av olika skäl men:
1. Tillverkarna säger själva, då deras produkter fått återkallas pga salmonella, glaspartiklar eller andra hälsofarliga orsaker (i flera västläder däribland Sverige), att det INTE GÅR att producera HELT steril ersättning ALLTID. Det går inte heller att hålla en jämn nivå av vitaminer i alla förpackningar.
2. Ersättning inehåller 22 gånger mer järn än bröstmjölk och tillverkarna hävdar att det gör ersättningen BÄTTRE än bröstmjölk. Men spädbarn kan inte ta upp allt järn utan blir förstoppade.
3. Trots år av forskning har man ännu inte lyckats producera ersättning som är lika komplex i näringsinnehåll som bröstmjölk. Man har inte heller lyckats att härma hur bröstmjölken ändrar sammanställning med barnets behov, både när barnet växer och under ett amningstillfälle då den går från mer vattnig till mer gräddig så den först släcker törst och sen ger mättnad.
4. Forskning i USA visar att ammade barn har mindre tendens till fetma i vuxen ålder än barn uppfödda på ersättning.
 
Sv: Amningsohysteri?

Jag vet inte om jag läser dåligt men inte har väl Bebben i sitt inlägg hävdat att ersättning är lika bra som bröstmjölk? Däremot att det kan vara en någorlunda fullgod ersättning om nu amningen av olika skäl inte fungerar. Det enda negativa jag någonsin läst om bröstmjölk är faktiskt förhållandet helamning under lång tid och allergi.
Annars är väl de flesta upplysta om bröstmjölkens fördelar?!
Det finns dock mig veterligt inga studier från I-länder som visar att hemalning skulle vara bättre än delamning vad gäller allmänt hälsotillstånd. Däremot är ex.vis bröstmjölken oslagbar vad gäller skyddseffekter mot blodförgiftning eller dyl (4 av 1000 nyfödda i Sverige, ofta prematurer).
Jag tycker många gånger att amningsivrare slår på "fel mål", istället för att koncentrera sig på de som av olika skäl inte KAN amma (och kanske redan har jobbigt med skuldkänslor o.dyl) bör de koncentrera sig på de som väljer att inte amma p.g.a. myten att brösten blir fula etc, d.v.s. de som av ren okunnighet väljer bort bröstmjölken.
Att det inte ens går att hitta sidor om ersättning (innehåll, hur det ska ges etc) på ex.vis Sempers hemsida tycker jag är att gå för långt. Information måste alltid finnas tillgängligt vilket val mamman än gör, däremot får den självklart inte vara felaktig eller förljugen!
 
Senast ändrad:
Sv: Amningsohysteri?

Precis som Sar skrev här ovanför, har jag aldrig (Och kommer aldrig att göra heller) hävdat att ersättning är lika bra som bröstmjölk. Vad jag däremot skrev är att vi har en väldigt bra ersättning idag, och att barnen inte tar någon skada av att inte ammas.

Har för övrigt läst ganska nyligen om forskning som tyder på att barn som ammas lättare utvecklar fetma. Det finns information åt alla möjliga håll i dagens läge, vad det än må gälla för sak.
Jag förlitar mig dock på erfarenheten hos mina barnmorskor bland annat, när dom berättar om amning vs ersättning för mig.
Jag är helt trygg i mitt beslut, och har tagit reda på det jag behöver veta för att jag ska kunna göra mitt bästa för barnet trots att jag inte kommer att amma.
 
Sv: Amningsohysteri?

Har för övrigt läst ganska nyligen om forskning som tyder på att barn som ammas lättare utvecklar fetma.
Den sk. forskningen baserade sig på att barn fortsatte äta riktig mat lika ofta som de ammade, och att de därför blivit fetare det senaste decenniet... :rofl:

Det verkar inte ha trillat ner någon polett att barn idag rör sig mindre, äter fetare/sötare mat och att barn de första åren äter det de serveras. Äter barnet 16ggr/dygn när det slutat amma är det för att föräldrarna ger mat så ofta, och hur många gör det??? Rent bullshit alltså.

Dessutom, varför var då inte barn som ammades fritt (för det var fri amning som var problemet enligt forskningen du refererar till, den forskaren var för schemalagd amning) feta förrän de senaste åren?
 
Sv: Amningsohysteri?

Min poäng med det inlägget var, som det stod skriver på ett annat ställe några meningar bort, att det finns forskning om i princip allt idag. I slutändan får man ändå själv välja vilket av alla resultat (För det finns i princip alltid motstridiga sådana) som man vill tro på.

Jag är inte särskilt intresserad av amnings vs ersättning-diskussioner, eftersom jag tycker att alla får välja och bestämma själva. Huvudsaken är att man tar reda på information innan man gör sitt val, speciellt när det handlar om ens barn.
 
Sv: Amningsohysteri?

Sar och Bebben: Att säga att barn inte tar NÅGON SOM HELST skada av att ges ersättning isf att ammas är för mig att säga att ersättning är LIKA BRA som bröstmjölk och det är den inte.

Alla som säger sånt är medskyldiga till myten om att amma om du ÄLSKAR det, annars låt bli, handlar BARA om DIG inte ALLS om ditt barn.

Jag riktar inte min kritik mot någon enskild person eftersom jag inte vet vad som ligger bakom ett beslut om att inte amma, utan mot en TREND.

Som TS säger så ska man vara så rädd att trampa alla stackare som inte KAN amma (det är en försvinnande liten majoritet som fysiskt inte kan amma) på tårna att man knappt får säga att amning faktiskt ÄR bättre.

Stackare alla med dåligt samvete (tycker att har man dåligt samvete har man kanske inte tänkt igenom det hela ordentligt, kanske gett upp för minsta lilla) men JAG tycker iaf mer synd om era barn än om er.

Men nu ska jag sluta gnabbas och lämnar tråden, tack för mig!
 
Sv: Amningsohysteri?

mumrikan skrev:
Sar och Bebben: Att säga att barn inte tar NÅGON SOM HELST skada av att ges ersättning isf att ammas är för mig att säga att ersättning är LIKA BRA som bröstmjölk och det är den inte.

Så är det kanske för dig, men det är för att du tolkar svaret så. Läser man vad det faktiskt står, så är det helt enkelt att barnen inte tar någon skada av det. Vilket är sant. Och har absolut ingenting med bröstmjölk att göra.

Och vet du vad? Amning är faktiskt inte alltid bättre, inte till vilket pris som helst.
 
Sv: Amningsohysteri?

Det är en helt snedvriden tolkning av Bebbens text som du gör och det får stå för dig. Personligen gillar jag varken att klumpas ihop med någon eller få påståenden lagda i min mun. INGEN i tråden har påstått att ersättning skulle vara lika bra som bröstmjölk eller bättre. Det är ett försvinnande fåtal mammor som inte är intresserade av att ge sina barn det bästa de kan få men ibland går det inte (av olika psykiska eller fysiska skäl)

Jag stör mig verkligen på TRENDEN att amma till VARJE PRIS, jag anser också att de som STÖDER det påståendet är MEDSKYLDIGA till mer SKULDBELÄGGANDE, SKAM och ELÄNDE bland mammor vilket i längden (depressioner, känsla av otillräcklighet, självmordstankar etc) SKADAT deras BARN mer än ersättningen någonsin har gjort.
Som en lite not kan väl tilläggas att jag själv både ammat och dubbelammat.

Nu lämnar även jag tråden:smirk: ..
 
Sv: Amningsohysteri?

Punkt två och fyra är fel! Du ska nog akta dig för att dra alla spädbarn över samma kam...alla blir inte förstoppade bara för att de äter ersättning! Och alla blir inte heller förstoppade av järntillskott. Jag tycker det är bra att ersättningen innehåller mycket järn. Hur många ammande mammor tror du har fullgod järnstatus själva?

Senaste forskningen (läste om det så sent som igår) visar att det inte finns något samband mellan ersättning och fetma.

En annan sak: att bröstmjölk ger sånt bra skydd för immunförsvaret är troligtvis en av orsakerna till allergi! Bebisens kropp blir för bra på att skydda sig att den blir känsligare istället. Allt enligt senaste allergiforskning.

Jag tycker det är bra att det finns fullgod ersättning för bröstmjölk. Annars hade många bebisar dött.
 
Sv: Amningsohysteri?

Lupin skrev:
En annan sak: att bröstmjölk ger sånt bra skydd för immunförsvaret är troligtvis en av orsakerna till allergi! Bebisens kropp blir för bra på att skydda sig att den blir känsligare istället. Allt enligt senaste allergiforskning.

Intressant!

Min bror blev ammad längre än vad jag blev. Men det är han som är allergisk, inte jag.

Jag är övertygad om att jag gett amningen ytterligare chanser om jag haft någon som hjälpte mig med barnen. Nu blev det helt enkelt för struligt och jobbigt att reda ut det själv.

Sen vad gäller trenden att man förstör kroppen (brösten) genom att amma. Personligen tycker jag inte jag haft så fina bröst som när jag ammade. Stora och fylliga! Nu är de tillbaka till stora och hängiga som innan jag blev gravid. Nej, hade det bara varit för den sakens skull, så hade jag varit med i nästa dokumentär "Jag ammar mina 13-åringar". :D

/Timsetim
 
Sv: Amningsohysteri?

Visst är det intressant, det forskas för fullt på det här. Plus det som alla känner till redan (tror jag?) att det är för rent, bebisarna har tvättats för mycket (herregud, när jag föddes var de tvungna att bada bebisen varje dag, med tvål och vatten, grundligt, för att sen smörja in hela bebisen för att inte bli torr i huden. Gjorde man inte det så skötte man inte bebisen rätt!) = inte blivit utsatta för den viktiga bakteriefloran.

Liten parentes: Det är faktiskt nyttigt för bebisens immunförsvar att bli utsatt för mammans avföring under förlossningen! Bebisen ympas med rätt slags bakterier från början, så det är bara att bajsa på! Skämt åsido, men det är faktiskt sant. Därav att många slutat med de obligatoriska lavemangen.
 
Sv: Amningsohysteri?

Intressant information du har att komma med jämt! :)

Jag blir faktiskt alltid nyfiken när du har svarat i en tråd, jag uppskattar dina sakliga inlägg fyllda av ny forskning!
 
Sv: Amningsohysteri?

Oj, tack! Nu blir jag generad över ditt beröm, är nog inte alltid så saklig hehe.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
922
Senast: Queen
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 557
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej, ny här och skulle vilja höra lite hur olika löp kan vara, jag har en labrador tik som nu löper, inne på dygn 17 nu, tog...
Svar
8
· Visningar
555
Senast: Karolina90
·
Hästvård Min häst har slutat tycka om att bli ryktad. Hon har alltid stått som ett ljus men nu vill hon inte alls. Först trodd jag det berodde på...
Svar
15
· Visningar
1 134
Senast: Sootie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp