Bukefalos 28 år!

Amorteringsvärde

kem

Trådstartare
Är det nån här som värderat om sitt hus för amorteringsvärdet genom en ”avsevärd värdeökning” innan fem år passerat och kan ge exempel på vad som räknats? Har er bank tittat på skillnaden i kronor eller typen av ändring på fastigheten? Jag försöker förstå hur det funkar och om man på nåt sätt kan förutsäga bankens beslut eller är det helt slumpmässigt beroende på om bankpersonen är på gott humör.

Vad har amorteringsvärdet för betydelse? Jag förstår att man ska amortera olika mycket beroende på belåningsgraden baserat på detta. Men vad jag förstår kan man göra en värdering utanför amorteringsvärdet om man t ex vill låna mer, så finns det nåt annat där just amorteringsvärdet är betydelsefullt?
 
Är det nån här som värderat om sitt hus för amorteringsvärdet genom en ”avsevärd värdeökning” innan fem år passerat och kan ge exempel på vad som räknats? Har er bank tittat på skillnaden i kronor eller typen av ändring på fastigheten? Jag försöker förstå hur det funkar och om man på nåt sätt kan förutsäga bankens beslut eller är det helt slumpmässigt beroende på om bankpersonen är på gott humör.

Vad har amorteringsvärdet för betydelse? Jag förstår att man ska amortera olika mycket beroende på belåningsgraden baserat på detta. Men vad jag förstår kan man göra en värdering utanför amorteringsvärdet om man t ex vill låna mer, så finns det nåt annat där just amorteringsvärdet är betydelsefullt?

Jag har aldrig hört termen amorteringsvärde och hittar inte heller något när jag googlar?

Det enda jag kan tänka mig är just en omvärdering för att kunna låna mer? En omvärdering som ger ett högre värde, gör att lånet får en läge procent av värdet på huset.
 
Ja termen kanske jag fått fel. Det jag menar är en värdering som ligger till grund för belåningsgraden och därmed avgör hur mycket du måste amortera. Den värderingen som du inte får göra om oftare än vart femte år. Du kan göra en värdering däremellan som gör att du får låna mer, men den påverkar inte amorteringen. Så som jag förstått det då. Och då undrar jag om det finns några andra följder av att den värderingen är låst i fem år än att du kanske måste amortera mer under den perioden. Samt om du skulle vilja ändra det värdet, vad krävs egentligen i form av om- och tillbyggnader eller andra värdehöjande åtgärder.
 
Och då undrar jag om det finns några andra följder av att den värderingen är låst i fem år än att du kanske måste amortera mer under den perioden. Samt om du skulle vilja ändra det värdet, vad krävs egentligen i form av om- och tillbyggnader eller andra värdehöjande åtgärder.
Jag är ingen låneexpert.

Men jag kan för mitt liv inte tänka några följder av att ett hus värderas om? Eller inte värderas om?
Att det inte kan ske ofta beror väl på att marknaden fluktuerar, så täta värderingar inte skulle ge någon information iegentligen.

Jag förstår inte frågan. Jag tror att du inte får några svar för att vi inte begrper.
Varför vill du veta värdet?
 
Nej det är ju det jag undrar, om det har några följder att värderingen inte kan ändras. Handlar allt bara om procent på amorteringen eller finns det nåt annat? Och om man skulle vilja värdera om innan fem år, vad som krävs, eftersom formuleringen är luddig, upp till banken, och jag inte lyckats hitta ett enda exempel från verkligheten.

Anledningen till frågan är att mäklaren muntligt pratat om en summa, och sedan i intyget skrivit en annan. Jag undrar om det har betydelse för nåt annat än hur mycket vi ska amortera. Sen så vill jag gärna veta hur det funkar, dels därför att vi ska göra om vissa saker framöver och beroende på svaret på första frågan kanske vi vill försöka få i genom en omvärdering när det är klart. Plus att jag är nyfiken på vad som räknas helt enkelt.
 
Jag trodde inte att man fick omvärdera ens för att höja belåningsgraden innan 5 år? Men har kanske fattat fel.

Jag är ingen expert heller men jag har hört att ”väsentliga renoveringar” innebär typ nytt badrum eller nytt kök tex. Andra renoveringar som ytskikt osv räknas inte.
 
Vi flyttade in i vårt hus dec -17 och värderade om aug -18. Fick bort topplånet på det viset. Vi hade inte bytt kök eller badrum men däremot lagt om alla golv, ytskick, renoverat trappen och en hel del annat kosmetiskt.

Har möjlighet att belåna huset mer nu men har inte gjort det.
 
@MiniLi Nej det känns ju lite luddigt att det är okej att värdera om för det ena men inte det andra.

@starcraft Ja det är ett köp, och problemet är att det inte är så mäklaren uttryckt det till oss innan intyget skrevs. Vi kommer också få ett nytt intyg som inte är köpesumman men inte heller så mycket som mäklaren pratade om från början.
 
Jag är osäker på vad du egentligen menar men vi fick omvärdera vårt hus ett år efter köp efter att ha satt in bergvärme. För oss innebar det att hela topplånet övergick till bottenlån vilket innebar förmånligare ränta, dvs lägre räntekostnader för oss.
 
@MiniLi Nej det känns ju lite luddigt att det är okej att värdera om för det ena men inte det andra.

@starcraft Ja det är ett köp, och problemet är att det inte är så mäklaren uttryckt det till oss innan intyget skrevs. Vi kommer också få ett nytt intyg som inte är köpesumman men inte heller så mycket som mäklaren pratade om från början.
Jag tror inte det är så luddigt, det handlar mer om att det bara är stora och dyra renoveringar som höjer värdet. Poängen är att man inte ska kunna värdera om bara för att man har tapetserat lite.

Vid köp är det ju viktigt, amorteringskravet kan ju bli väldigt olika och det kan också bli en fråga om topplån hos banken.
Men bäst är väl att fråga mäklaren varför det är ändrat?
 
Vi flyttade in i vårt hus dec -17 och värderade om aug -18. Fick bort topplånet på det viset. Vi hade inte bytt kök eller badrum men däremot lagt om alla golv, ytskick, renoverat trappen och en hel del annat kosmetiskt.

Har möjlighet att belåna huset mer nu men har inte gjort det.
Om man läser vad finansinspektionen skriver så borde detta inte räknats som tillräckligt omfattande. Jag läste nu och de säger att det inte ens räcker att renovera kök, badrum eller bygga ny balkong.
Omfattades ni av de nya reglerna eller var det ett lån som var taget sedan innan (tidigare bostad tex)?
 
@TinyWiny tack!

@MiniLi ja alltså han har gått efter försäljningsvärdet nu i värderingen, och det i sig är rimligt, men jag tycker han borde varit tydlig med det från början. Sedan blev vi såklart oroliga för vilken påverkan detta kunde ha för våra låneförutsättningar. Att vi nu kan motivera ett högre värde beror på att samma mäklare värderat grannhuset högre och de är tillräckligt lika för att motivera samma värdering.

Den följd vi direkt kan se är att vi inte kommer kunna komma ner nästa nivå i amorteringskravet så snabbt som med den värdering som först var på tal.

Det känns också hårt att inte veta om vi kan omvärdera inom ett par år med de förändringar vi tänkt göra.

Vi är dessutom lätt skeptiska till bankens bedömning, då tidigare nämnda grannhus har samma plan på förändringar fått besked av sin bankperson (samma bank) att de kan omvärdera redan i höst medan vår bankperson absolut inte tyckte det skulle komma på fråga.
 
Kan ju också säga att vi är måttligt roade av mäklaren, dels för att hans otydlighet gör att vi behöver oroa oss för det här, men också för att hn varit så otroligt nonchalant. Det känns ju sådär att veta att man inget är värd så fort man skrivit på kontraktet så provisionen är säkrad.
 
@TinyWiny tack!

@MiniLi ja alltså han har gått efter försäljningsvärdet nu i värderingen, och det i sig är rimligt, men jag tycker han borde varit tydlig med det från början. Sedan blev vi såklart oroliga för vilken påverkan detta kunde ha för våra låneförutsättningar. Att vi nu kan motivera ett högre värde beror på att samma mäklare värderat grannhuset högre och de är tillräckligt lika för att motivera samma värdering.

Den följd vi direkt kan se är att vi inte kommer kunna komma ner nästa nivå i amorteringskravet så snabbt som med den värdering som först var på tal.

Det känns också hårt att inte veta om vi kan omvärdera inom ett par år med de förändringar vi tänkt göra.

Vi är dessutom lätt skeptiska till bankens bedömning, då tidigare nämnda grannhus har samma plan på förändringar fått besked av sin bankperson (samma bank) att de kan omvärdera redan i höst medan vår bankperson absolut inte tyckte det skulle komma på fråga.
Ni kan ju alltid omvärdera efter 5 år. Har ni inte råd med att både amortera enligt krav och renovera kanske ni kan ta det lite lugnare med renoveringen? :)
 
@MiniLi vi klarar det oavsett, det handlar mer om att ha större marginaler om nåt skulle förändras, och att jag faktiskt inte visste om det var det enda som påverkades. Och principen ;)
 
Är det nån här som värderat om sitt hus för amorteringsvärdet genom en ”avsevärd värdeökning” innan fem år passerat och kan ge exempel på vad som räknats? Har er bank tittat på skillnaden i kronor eller typen av ändring på fastigheten? Jag försöker förstå hur det funkar och om man på nåt sätt kan förutsäga bankens beslut eller är det helt slumpmässigt beroende på om bankpersonen är på gott humör.

Vad har amorteringsvärdet för betydelse? Jag förstår att man ska amortera olika mycket beroende på belåningsgraden baserat på detta. Men vad jag förstår kan man göra en värdering utanför amorteringsvärdet om man t ex vill låna mer, så finns det nåt annat där just amorteringsvärdet är betydelsefullt?

Vi har gjort det. Handlade om inredning av övervåningen som vid första värderingen var oinredd. Har dock ingen mer koll på vad som gäller.
 
  • Gilla
Reactions: kem
Jag känner mig generellt lugnare idag då jag fått sova på saken samt bolla med er. Det är ju ganska nervöst stt göra en (med våra mått) stor affär inom ett område man vet ganska lite om, och sedan få veta att nån förutsättning ändrats dessutom. Vi har två veckor kvar till tillträdet, mina stackars nerver :nailbiting:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp