Amstaff är ett alldeles utmärkt hund till en barnfamilj med hundvana,sansade och bestämda föräldrar.
en lagom sportig,stabil hund och i lagom storlek.
Däremot så är det kanske inte bästa valet för en familj med hundintresserade barn i nedre tonåren som vill åka på läger,trän agility(som många amstaffs gillar) juniorhandling osv
eftersom de har ökad benägenhet för hundagressivitet än en del andra sorter tex spaniels och reterivar. För även om hunden uppför sig perfekt när mamma/pappa är med innbär inte det att den gör det när ungarna håller i kopplet(vice versa gäller förövrigt!)
 
Amstaff är ett alldeles utmärkt hund till en barnfamilj med hundvana,sansade och bestämda föräldrar.
en lagom sportig,stabil hund och i lagom storlek.
Däremot så är det kanske inte bästa valet för en familj med hundintresserade barn i nedre tonåren som vill åka på läger,trän agility(som många amstaffs gillar) juniorhandling osv
eftersom de har ökad benägenhet för hundagressivitet än en del andra sorter tex spaniels och reterivar. För även om hunden uppför sig perfekt när mamma/pappa är med innbär inte det att den gör det när ungarna håller i kopplet(vice versa gäller förövrigt!)
 
Amstaff är ett alldeles utmärkt hund till en barnfamilj med hundvana,sansade och bestämda föräldrar.
en lagom sportig,stabil hund och i lagom storlek.
Däremot så är det kanske inte bästa valet för en familj med hundintresserade barn i nedre tonåren som vill åka på läger,trän agility(som många amstaffs gillar) juniorhandling osv
eftersom de har ökad benägenhet för hundagressivitet än en del andra sorter tex spaniels och reterivar. För även om hunden uppför sig perfekt när mamma/pappa är med innbär inte det att den gör det när ungarna håller i kopplet(vice versa gäller förövrigt!)
 
Du har rätt, det jag syftade på var snarare den "pitbullsvarianten" som finns i Sverige vilken jag tycker både visar kamp och skärpa.

Jag tycker "pitbullen" är en svår hund samt svårtolkad. Jag är ändå inte helt novis på hundar och jag skulle aldrig skaffa en sådan hund för att det krävs för mycket.
 
"amstaff och bullterrier är långt ifrån utpräglade kamphundar längre".

Du har rätt givetvis men det beror även på vem som är uppfödare. Amstaff är ju rätt poppis och bullterrier verkar också stiga i popularitet?! Jag har träffat en del amstaff och några är som vilka hundar som helst medan andra utmärker sig med bl.a. kamplusta och är en aningen "egna".

Angående en av de Tosor du nämner så äger en bekant till mig en av dem och även om den ställs ut så saknar den definitivt inte utpräglade drag av kamphund.
 
Det var ett mkt bra alternativ till Amstaffen, mkt bättre storlek, och mkt smidigare till Agilityn.

Vad roligt att du fick ett bra tips! :) När vi skaffade vår rottis funderade vi på Engelsk Staffordshire bullterrier. Jag har många gånger funderat på om inte det hade varit ett klokare val av hund (uppriktigt, alltså), då vår tik har varit och är ganska stursk.

Jag fastnade för rasen (Staffen) när jag jobbade på ett djursjukhus en jul. Där fanns en tik som pga en bilolycka var opererad och sydd på alla längder. Trots de många stygnen, dräneringsslangarna och en tuff operation så var hon helt ljuvlig :love: :love: :love: Vilken tik det var! Tålig, godmodig och GLAD!

Det verkar som om staffordshire bullterrier i allmänhet älskar människor och är tåliga (jag har träffat fler än den första, men vilket intryck jag fick!). Jag skulle föredra den "vanliga" staffen framför am. pitbull av många skäl.

Lycka till med hundanskaffandet!
 
Angående en av de Tosor du nämner så äger en bekant till mig en av dem och även om den ställs ut så saknar den definitivt inte utpräglade drag av kamphund.

nä, det är klart, så lätt går det ju inte att avla bort egenskaper, men det är fortfarande stor skillnad i linjer som hos alla andra raser.
 
Tack!
Ja, jag är övertygad om att Staffen kommer att vara ett utmärkt val för oss, nu är ju bara väntans tider sååå tråkig!!! :cry:
Just att de inte är gapiga, att de gillar barn, att det är GLADA mest hela tiden är bra, jag trodde inte att vi skulle hitta någon så snabbt, men man får ligga i i yllehossorna som vi säger här i Skåne... :D

Som sagt innan så var ju Rottis egentligen första valet, men vi har en i familjen (Mammas)och det räcker, hon är gudasnäll, men om något skulle ske är det många kg. muskler att hålla reda på, likaså med amstaffen, den är ju ganska rejäl den med. Även Engelska Staffen kan bli stor men uppfödaren tippade på att dessa tikarna skulle bli i en lagom storlek.

Jag hoppas att valet var rätt, man kan ju aldrig 100% veta innan, det kan ju även vara så att man får en trevlig eller mindre trevlig individ att jobba med.
När hon är hämtad ska ni få se bilder.... :love:
 
Jag har två amstaff, dom funkar bra med familjer... Inga problem!
Bara att uppfostra som vilken hund som helst,.,,.

:love:
 
Snart nog...På Torsdag får vi hem vår lilla fröken, då ska jag förpesta er med bilder.... ;)

Namnförslag mottages gärna, Babsan har vi funderat länge på men det stämmer inte så bra längre.

Nu är det allt mellan Rut och Busan som gäller.. :crazy:
 
Hahahaha du är som vanligt....inte klok.. :D
Hihi..akta så hon inte följer med till dig nästa gång och hugger hälsenorna av dig...hehe... :devil:
 
Namn har jag inget förslag på, det brukar man känna själv! Jag har redan bestämt ett namn till min valp, men vi får se om hon passar i det eller inte när jag får se kort på henne! :)

Däremot vill jag önska lycka till med eran Staffe och jag väntar på bilder!! :love: :)
 
Jisses, hann inte läsa igenom hela tråden utan stoppar vid ditt inlägg LIA. Jag har en Schäfer som är superduper, jättego mot oss i familjen, men är jätteflamsig, något som Amstaff oftast inte är (känner många Schäfrar och de allra flesta jag känner har denna flamsighet i sig).
Han ogillar andra hundar och skulle ganska lätt kunna börja fighta även om han inte är en kamphund.
Jag tycker givetvis jättemycket om min Schäfer, men efter honom kommer jag inte skaffa någon ny.

Kamphundarna (som nu här uttrycks) är INTE enbart avlad på hundkamper från början utan användes mest som gårdshund bland nybyggarna i USA. Am. Pitbullen har en sk gameness=vilja (fritt översatt) som gör att den har bra uthållighet, ger sig inte i första taget, vilket har visat sig vara bra i kamp (tyvärr) men de har även avlats att inte vara aggressiv mot människor då männsikorna skulle kunna gå emellan i en hundfight utan att bli biten, var det någon som attackerade människan så togs den bort direkt. Kampinstinkten handlar således INTE om aggressivitet mot människor!!
Kamperna i sig handlade heller inte om kamp mellan liv och död utan den varade tills en utav hundarna gav upp. Bara ett fåtal strök med (ca 4 %) och det berodde oftast på efterchock.
Missförstå mig inte nu, jag AVSKYR hundkamper och människor som håller på med det men jag vill bara berätta lite snabbt om bakgrunden.
Amstaffen är från början Pitbull men 1936 gick Amstaffen (då Staffordshireterrier) sin egen väg då man bl.a ville få bort namnet "Pit" och ca 1972 fick den det nuvarande namnet Amerikansk Staffordshireterrier.
Amstaffen avlades då enbart för utseende, utställning m.m alltså att man mer eller mindre avlat bort kamplusten, men de utmärkande egenskaperna finns fortfarande kvar.

Alltså, har man en hund som ex. Amstaff el Pitbull så kan man få problem med aggresivitet mot andra hundar (givetvis mer överhängande hos Pitbullen), men hur många andra raser gäller inte det??? Håller man på mycket med social träning redan som valp så kan man i stort undvika konflikter när hunden blivit äldre.

Detta med varför man ens skaffar dessa "kamphundar", ja, jag har en Pitbull som är världens goaste hund, lugn, stabil, lättlärd, otrolig med barn o andra människor, snäll mot katterna o våra höns och går bra med andra hundar. Jag har även vänner som har Pitbulls som är likadana, jättetrevlig mot barn, sociala m.m. Känner även till Amstaffs som är jättetrevliga, tillgivna, mer eller mindre som de Pitbulls jag känner till.
Dessa hundar varit i kärleksfulla, stabila hem, där det har varit bra människor och det är väl mycket det som gör det.

Om man vill ha en hund som är lojal, tillgiven, lättlärd, bra familjehund, bra barnhund, lagom både i motion och storlek och som är utan skärpa så är ju Amstaffen alldeles förträfflig.
 
Ja, vi får väl se om hon är en Greta eller en Rut möjligen en Rosa..
Viktigt är att kunna rimma på namnen och göra ramsor... :cool:

Nu ska jag vara internetlös någon vecka, men sen lovar jag bildbevis.

Alltså, dessa 10 veckor har gått i ett nafs, men de sista dagarna nu känns ju oändliga!!!
 
Den bitstatistik som säger att Golden biter flest människor är inte att lita på...

Det finns mycket fler retrivers än rottisar (även fast rottisarna är många), am staff osv... Som förälder litar man på sin retriver och lämnar barn och hund själva, då retrivern har en hög toleransnivå, och det vet ju alla att en labbe bits inte :crazy:

Denna statisitk anser jag som retriverägare inte stämmer, då man har helt fel underlag. Har man en hundras med skärpa (terrier, rottis osv) som man inte litar på i alla lägen så lämnar man INTE hunden ensam med barn. Men det går ju bra med en golden "för han gör AAAALDRIG något".

Min labben är hur stabil och snäll som helst, men hon säger också till när ungar klänger, hänger, petar och drar i henne....

Så lita inte till den statistiken...

För övrigt tror jag att du har hittat rätt, du förtjänar också beröm för att verkligen ha letat och utvärderat dig själv som hundägare. Tror att alla dessa raser som nämnts hade passat bra, men man ska vara kräsen och kritisk. Gillar själv alla nämnda raser, hade dock inte skaffat en själv då jag inte har ngt intresse för en sådan hund (jag är ju jaktmänniska :smirk:)...

Lycka till!!!

Beata eller Greta är väl perfekt!!

//E
 
Tänk på stackars mig så!! Min valp föds ja, från idag tills i övermorgon någon gång.. Och jag får hem henne om 9 MÅNADER :crazy: Får i alla fall se kort under tiden, men det är såå långt ju :smirk:
 
Sv: Amstaff.

Hej

Såg att någon skrev att Staffordshire Bullterriern är trevligare än Amstaffen, visst smaken är som baken delad, men personligen tycker jag att båda dessa raser är trevliga har själv 2 amstaffar och har också träffat ett antal engelska staffar och ni vet väl tidsordningen på dessa hundar, först den Engelska Staffordshire Bullterriern anor från 1600 talet sen American Pitbullterrier och sedan Amstaff och som redan skrivits så har den aldrig avlats för kamp utan som sällskaps-utställnings-allroundhund som nu gör framsteg inom lydnad, bruks, skydd, räddning, spår mm.

Så ursprunget till både APBT och Amstaff är faktiskt Staffordshire Bullterrier och gällande styrkan så undrar jag om det inte i vissa lägen kan gå jämt upp, har träffat staffehanar som vägt nästa lika mycket som vår ena tik och dom är inte klena precis.

nissas
 
Sv: Amstaff.

Lite väl gammal tråd eller!? :smirk:
För övrigt så tycker ju inte alla lika och jag tycker om både staffar, amstaffs och pitbulls samt ett helt gäng med andra raser. Trevligheten är väl individuell från hund till hund...
 
Sv: Amstaff.

Hunden blir vad ägaren gör den till.
Ägaren behöver en fast hand.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 838
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag har tittat på Kalla Fakta: Kamphund säljes på TV4 Play. Skrämmande men tyvärr inte förvånande. Jag känner spontant att något måste...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
5 644
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Hundhälsa Jag hamnade för ett tag sedan i en diskussion med några uppfödare om det här med mentalitetsbeskrivningar av hundar. Uppfödarna var...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 662
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Finns det? Med tålig menar jag att den ska klara av 37 kg explosiv boxer som både segdrar och kan göra rejäla ryck. Inte utfall mot...
Svar
12
· Visningar
875
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Strejk
  • Heltidsresan forts
  • Vem hjälper hjälparen?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp