Analböld?

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare Krax
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 4 201
K

Krax

Vad jag vet har min hund inte haft några problem med analsäckarna tidigare (Han brukar inte klia sig där, kana osv). I förmiddags var jag ute med honom och då var allt som vanligt, dock var han lite förstoppad (Han bajsade, men han fick ta i lite mer än vanligt). Sedan åkte jag bort några timmar och när jag kom hem gick jag direkt ut med honom. Då såg jag att han var rejält svullen och röd bredvid analöppningen, som en böld. Han var dock helt oberörd när vi var ute. Sedan dess har han legat och slickat sig mycket i rumpan. Kan en analsäck svullna upp och bli en böld så fort? Kan jag göra något för att underlätta för honom? Vi har ingen veterinär som har öppet så här dags på helgerna, men jag ska ringa dem imorgon bitti och se om jag kan få en tid.

Sv: Analböld?

Har man otur så kan det gå FORT från inga problem alls -> böld och i värsta fall en brusten analsäck. Jag skulle inte våga pilla för mycket när det redan är en böld (klämmer man är det risk att den brister i stället för att tömmas korrekt) utan det gäller nog att ha is i magen och sedan ringa veterinären så fort som möjligt.
Min islandshund fick problem med analsäckarna helt plötsligt och när det väl hade börjat var det ett elände. Hon kunde vara helt ok när jag åkte till jobbet på morgonen och ha en brusten analsäck när jag kom hem några timmar senare. Till slut läkte de tillräckligt för att jag skulle kunna operera bort dem.
(Å andra sidan vet jag många hundar som blivit bra med en behandling och sedan aldrig mer haft besvär.)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 656
Senast: Sol
·
Katthälsa Hej! Jag är ny här på forumet men tänkte att det kanske finns några kunniga och erfarna kattmänniskor här! Min katt kom in för 5...
Svar
4
· Visningar
3 777
Senast: Jenka
·
Hästvård Vänder mig till er här på Buke för att se ifall någon har upplevt nått liknande med sin häst. För att göra en förkortning av vad som har... 2
Svar
29
· Visningar
5 764
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av... 2
Svar
24
· Visningar
6 130
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka