analkörtlarna...

Milosari

Trådstartare
...hur märker man om hunden har problem? jag tycker att min tik slickar sig ganska mycket, men inte direkt överdrivet. och så piper hon till ibland när hon sätter sig (vilket jag i o f s trott var ryggen, men den har ju visat sig vara ok). jag kan inte märka någon svullnad eller nåt sånt. men kanske skulle man prova att tömma? vågar man sig på sånt som superamatör? kan det göra ont? hur gör man på bästa sätt?
 
Jag gissar att du menar analsäckarna (har inte hört analkörtlar), kan väl iof vara samma sak. :)
Om den slickar sej överdrivet mycke i stjärten och eller åker kana på rumpan kan man misstänka att det är irriterat eller inflammation i analsäckarna.

Antingen anlita veterinär för tömmning eller prova själv.
Ha papper till hands när du trycker försiktigt med tumme och pekfinger på vardera sida om analöppningen.
Blir det infekterat eller bildas det bölder måste det renspolas med antibiotika.

Ta på skyddsglasögonen och... lycka till :D
 
min fd collie fick inflammation där, fick fara till vet och få mediciner.... om man är modig kan man ju tömma själv.... min pudel blir lätt irriterad och svullen och åker kana på rumpan, så jag gissar det är vanliga symptom.... om man ger bra foder och inte låter dom äta skräpmat så brukar dom klara sig... min pudel blir irriterad där bak om han samtidigt är dålig i magen och behöver bajja mkt (pudlar har ju superkänsliga magaroftast :smirk: )
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 221
Senast: Grazing
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
429
Senast: Hoarfrost
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
965
Senast: Oknytt
·
Fritid Jag ska leta efter ett hotell en vecka och har alltid använt booking.com utan några problem, men den senaste tiden har klagomålen...
Svar
10
· Visningar
688
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp