Analog Pentaxobjektiv

lizzie

Trådstartare
Förra året så shoppade jag mig en ny systemkamera, en Nikon D3000 med 2 st kitobjektiv. Är nöjd med kameran och fotar som aldrig förr.

Min gamla systemkamera en Pentax P30 har blivit liggandes några år just pga att den är analog... Har nu upptäckt att jag saknar det ljusstarka teleobjektivet som jag har den pentaxkameran, 30 år gammalt, men är i hur bra skick som helst.

Att köpa sig ett ljuststarkt teleobjektiv till Nikonkameran kostar ju en hel del pengar så nu funkderar jag helt enkelt på att shoppa mig en begangnad digital pentaxkamera ;).

Frågan är om det är någon idé??

De analoga pentaxobjektiven jag har är följande:

Takumar (bayonett) 1:2.5 135 mm
SMC Pentax-A 1:45,6 35-80 mm

Är det totalt skräp jag har, eller?? Fick nämligen höra det av en "god vän" förra året, men jag funderar mer och mer på ifall personen ifråga verkligen visste vad h*n snackade om :angel:

Tips mottages tacksamt!

/Lizzie

Sv: Analog Pentaxobjektiv

Jag hade nog inte satsat på att köpa mig ett hus bara för att kunna använda den optiken faktiskt :)
Spara pengarna till ett nytt (eller begagnat) Nikonobjektiv som passar ditt Nikonhus istället.

Sv: Analog Pentaxobjektiv

Jag hade nog inte satsat på att köpa mig ett hus bara för att kunna använda den optiken faktiskt :)
Spara pengarna till ett nytt (eller begagnat) Nikonobjektiv som passar ditt Nikonhus istället.

Är faktiskt också inne på din linje. Har kollat på gamla Nikonobjektiv och har upptäckt att jag kan shoppa mig ett likvärdigt äldre nikonobjektiv som mitt pentaxtele - för en spotstyver...

/Lizzie

Liknande trådar

S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus... 2
Svar
29
· Visningar
4 908
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka