Analsäcksoperation

Inflikaren

Trådstartare
Undrar ifall ngn har erfarenhet om analsäcksoperationer!? Har dem mycket ont efteråt och tar det lång tid att läka? Får dem problem att baja under tiden det läker? Känner ingen som opererat bort sina!

Sv: Analsäcksoperation

Hunden får parafinolja eller liknande + endast uppblött mat så att dom blir lösare i magen vilket medför att det blir lättare att bajsa så det är inga problem. Hunden får även smärtstillande och får givetvis gå med krage tills såret läkt.

Ja det låter ju ganska logiskt att ge dem ngt sånt! Vet du hur länge dem går med stygnen för jag kan tänka mig att min herre kommer bli galen när han måste ha krage! Ngt tips för hur man underlättar kraganvändandet! Tack för svaret så långt!

På 2veckor skulle hunden vara "återställd" och kunna börja äta mat som vanligt igen. Stygnen sitter kvar 3-4veckor innan dom försvinner/trillar bort.......man behöver inte fara in till vet och ta bort dem. Blir typ 3stygn på varje sida.

Hunden vänjer sig förvånansvärt fort vid kragen, så det tror jag inte att du kommer att behöva oroa dig för. Men ett tips är att ställa mat/vattenskålen så att hunden kommer åt att exempelvis dricka även med kragen på!

Kragen behöver bara sitta på tills såren ser ut att ha läktihop bra och inte kan gå upp!

Det låter ju bra, bra tips med vattenskålen! Ser lite lugnare på operationen nu, tack!:)

Min schäferhane fixade utan problem operationen och tiden efteråt.
MEN om man kryper in under sängen m strut på kommer man troligen inte ut utan hjälp...det är vad han upptäckte

vad kostade de att ta bort analsäckarna?

Senast ändrad av en moderator:

hej min hund har problem med analsäckarna och jag undrar om du kan säga vilken prisklass det rör sig om att operera bort dom. jag har han tyvär inte försäkrad

Liknande trådar

Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
981
Senast: cassina
·
Övr. Hund Letade, men hittade inte tidigare försäkringstrådar. Förra året höjde Agria försäkringspremien med 30 procent, kanske för att jag... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 284
Senast: Stinaxkatt
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 544
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 312
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Pass förvaring
  • Vi som letar häst II