Analys eller inte analys

Jag vet inte, då det var den jag pratade med som sa så och gjorde jämförelsen med förorenad mark att där vill man inte ha ett medelvärde, där vill man veta exakt hur förorenad marken är på ett visst ställe, och som jag förstod det menade denne att detta även skulle gälla hö på en åker eller olika åkrar i detta fal. Själv vet jag varken ut eller in längre. :S
Jag tror att jämförelsen med förorenad mark ställer till det lite för dig.
För en häst spelar det ingen större roll om den under några veckor bara äter förorenade balar. Det hinner inte påverka den.

Har man en häst i väldigt krävande träning (tex en travhäst) då ser man till att ha grovfoder som är korrekt gjort av en proffesionell grovfoderproducent som vet vad denne gör och inte någon hej kom och hjälp mig amatör.
 
Fast man kan inte jämföra förorenad mark med grovfoder. Självklart vill man inte ha ett medelvärde när det gäller förorenad mark men det är av helt andra anledningar. När det gäller förorenad mark så vill man veta exakt vilken mark som är förorenad för självklart vill man inte släppa djur där t ex och man kanske behöver sanera marken så att man får bort föroreningen. När det kommer till grovfoder så är det alldeles utmärkt med ett medelvärde ifrån varje homogen åker om provet är taget på rätt sätt.

Jag tror att jämförelsen med förorenad mark ställer till det lite för dig.
För en häst spelar det ingen större roll om den under några veckor bara äter förorenade balar. Det hinner inte påverka den.

Har man en häst i väldigt krävande träning (tex en travhäst) då ser man till att ha grovfoder som är korrekt gjort av en proffesionell grovfoderproducent som vet vad denne gör och inte någon hej kom och hjälp mig amatör.
Jag tror jag hänger med på konceptet att ta en analys från en åker och få medelvärden på den åkern, men inte riktigt säker när det gäller att ta analyser från flera åkrar.

I vissa stall, så slår stallägaren hö själv, som ingår och det är väl då det är svårt om denne inte tar analyser och det inte går att ta egna analyser i efterhand.
 
Jag tror jag hänger med på konceptet att ta en analys från en åker och få medelvärden på den åkern, men inte riktigt säker när det gäller att ta analyser från flera åkrar.

I vissa stall, så slår stallägaren hö själv, som ingår och det är väl då det är svårt om denne inte tar analyser och det inte går att ta egna analyser i efterhand.
Har man en sån plåttrig stallägare ja då är det inte lätt att göra rätt. Hur svårt kan det vara ?
 
Jag tror jag hänger med på konceptet att ta en analys från en åker och få medelvärden på den åkern, men inte riktigt säker när det gäller att ta analyser från flera åkrar.

I vissa stall, så slår stallägaren hö själv, som ingår och det är väl då det är svårt om denne inte tar analyser och det inte går att ta egna analyser i efterhand.

Vad är det du inte förstår med att ta en analys från flera åkrar?

Om stallägaren inte förstår hur viktigt det är med analys så får man antingen skicka in en analys själv eller så får man förklara för stallägaren hur viktigt det är med analys så att hen gör det.

Vad är det som hindrar att skicka in analys i efterhand? Menar du om stallägaren tar ifrån flera åkrar och blandar ihop allt? Isåfall får man säga till stallägaren att hen är välkommen in i 2000 talet och att hen får börja sköta sig. Annars hade jag flyttat därifrån. Mina hästars hälsa är enormt viktig för mig och det är verkligen inget jag gamblar med för att en stallägare inte förstår hur viktigt det är vad hästen får i sig.
 
Har man en sån plåttrig stallägare ja då är det inte lätt att göra rätt. Hur svårt kan det vara ?
Jag kan tänka mig att det kan röra sig om att stallägaren t ex inte bryr sig om analys till dennes egna hästar, då den anser att det spelar ingen roll och att man ser och hinner rätta till om hästen går upp eller ner i hull. Annars vet jag inte.
 
Jag kan tänka mig att det kan röra sig om att stallägaren t ex inte bryr sig om analys till dennes egna hästar, då den anser att det spelar ingen roll och att man ser och hinner rätta till om hästen går upp eller ner i hull. Annars vet jag inte.

Men det är verkligen inte om hästen går upp eller ner i hull som är det viktiga! Det ser man ju med blotta ögat! Det viktiga är mineralerna, att hästen får rätt mängd mineraler i sig.
 
Vad är det du inte förstår med att ta en analys från flera åkrar?

Om stallägaren inte förstår hur viktigt det är med analys så får man antingen skicka in en analys själv eller så får man förklara för stallägaren hur viktigt det är med analys så att hen gör det.

Vad är det som hindrar att skicka in analys i efterhand? Menar du om stallägaren tar ifrån flera åkrar och blandar ihop allt? Isåfall får man säga till stallägaren att hen är välkommen in i 2000 talet och att hen får börja sköta sig. Annars hade jag flyttat därifrån. Mina hästars hälsa är enormt viktig för mig och det är verkligen inget jag gamblar med för att en stallägare inte förstår hur viktigt det är vad hästen får i sig.
Men det går inte att skicka in en analys från plastade hösilage balar i efterhand, som kommer från olika åkrar utan att veta vilken som kommer från vilken. Samt att man öppnar en bal åt gången, det går inte att öppna flera bara för att man ska ta en analys, då blir de dåliga. Var någon annan som nämnde att det var kört när man inte vet vilken åker de kommer ifrån.
 
Men det är verkligen inte om hästen går upp eller ner i hull som är det viktiga! Det ser man ju med blotta ögat! Det viktiga är mineralerna, att hästen får rätt mängd mineraler i sig.
Hm, kan de få i sig för mycket mineraler? Tänker på de som t ex fodrar med hö som inte har analys och som ger mineraler i krubban.
 
Hm, kan de få i sig för mycket mineraler? Tänker på de som t ex fodrar med hö som inte har analys och som ger mineraler i krubban.

Ja absolut! Särskilt vissa mineraler kan vara giftiga i för stor mängd men hästen mår alltid bäst och har bäst chans att hålla sig frisk om hen får rätt mängd av varje mineral. Det är verkligen inte bara att slänga till hästen vilket mineralfoder som helst utan man måste veta vilka mineraler som behöver tillsättas och i vilken mängd som behövs. Om hästen får fel mängd (för mycket eller för lite) av en mineral så kan det få ödesdigra konsekvenser.
 
Jag tror jag hänger med på konceptet att ta en analys från en åker och få medelvärden på den åkern, men inte riktigt säker när det gäller att ta analyser från flera åkrar.

I vissa stall, så slår stallägaren hö själv, som ingår och det är väl då det är svårt om denne inte tar analyser och det inte går att ta egna analyser i efterhand.
Har du flera åkrar så får du göra en enskild analys för varje åker. Du blandar inte ihop alla analyserna i en gryta och får ut ett värde. Utan för åker A gör du analys a. För åker B gör du analys b. För åker C gör du analys c osv.
 
Ja absolut! Särskilt vissa mineraler kan vara giftiga i för stor mängd men hästen mår alltid bäst och har bäst chans att hålla sig frisk om hen får rätt mängd av varje mineral. Det är verkligen inte bara att slänga till hästen vilket mineralfoder som helst utan man måste veta vilka mineraler som behöver tillsättas och i vilken mängd som behövs. Om hästen får fel mängd (för mycket eller för lite) av en mineral så kan det få ödesdigra konsekvenser.
Vad är det som kan hända då?
 
Men det går inte att skicka in en analys från plastade hösilage balar i efterhand, som kommer från olika åkrar utan att veta vilken som kommer från vilken. Samt att man öppnar en bal åt gången, det går inte att öppna flera bara för att man ska ta en analys, då blir de dåliga. Var någon annan som nämnde att det var kört när man inte vet vilken åker de kommer ifrån.
Eftersom du inte vet vilka balar som är från vilken åker så är det mindre bra.

Vad du kan göra är att ta en ny analys var tionde vecka.
Hur stora är balarna och hur fort går en bal åt (ungefär).
 
Eftersom du inte vet vilka balar som är från vilken åker så är det mindre bra.

Vad du kan göra är att ta en ny analys var tionde vecka.
Hur stora är balarna och hur fort går en bal åt (ungefär).
Um, normalstora? Jag har ingen aning, vet inte heller hur fort en bal går åt.
Är analyser billiga eller dyra, tänker om man nu måste göra flera löpande?
 
Vad är det som kan hända då?

Hästen kan få förgiftningssymptom, få urkalkat skelett och få en hel massa olika sjukdomar. Här, https://www.google.com/search?q=iron+overload+in+horses+symptoms&ie=utf-8&oe=utf-8 kan du läsa om hur hemskt sjuk hästen kan bli av för mycket järn t ex. En häst som saknar tillräckligt av en/flera mineral/er i kroppen mår inte bra och det långt före den väl blir riktigt sjuk. Hästen kan av mineralbrist/fel kvot på mineralerna/för mycket mineraler upplevas som seg eller bete sig annorlunda på andra sätt beroende på vilken mineral den har fått för mycket eller för lite utav.
 
Hästen kan få förgiftningssymptom, få urkalkat skelett och få en hel massa olika sjukdomar. Här, https://www.google.com/search?q=iron+overload+in+horses+symptoms&ie=utf-8&oe=utf-8 kan du läsa om hur hemskt sjuk hästen kan bli av för mycket järn t ex. En häst som saknar tillräckligt av en/flera mineral/er i kroppen mår inte bra och det långt före den väl blir riktigt sjuk. Hästen kan av mineralbrist/fel kvot på mineralerna/för mycket mineraler upplevas som seg eller bete sig annorlunda på andra sätt beroende på vilken mineral den har fått för mycket eller för lite utav.
Finns det något sätt man kan se det där innan det bryter ut så att säga?
 
Um, normalstora? Jag har ingen aning, vet inte heller hur fort en bal går åt.
Är analyser billiga eller dyra, tänker om man nu måste göra flera löpande?
Beror på vad du vill dom skall innehålla. Men energi, protein, kalk, fosfor och magnesium runt 600kr skulle jag tro.

Själva provet tar du på en öppnad bal. Ta lite från hela balen. Alltså inte bara från översta lagret på ett ställe utan ta lite här och lite där allt eftersom folk tar från balen. Dra inte ut stråna utan se till att få med hela strået inkl fröställningar och liknande.

Så fort du tagit en tuss så lägger du den i en plastpåse och sedan lägger du påsen i frysen. När nästa bal öppnas så upprepar du proceduren tills du tagit från flera balar. Ju fler balar desto säkrare medelvärde.
Räcker en bal i en vecka så får du nöja dig med två balar. Räcker en bal i två dagar så kanske du kan få prover från 5 balar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 613
Senast: Lhas
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 996
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Försöker få tag i ett lämpligt hö till vår ponny nu inför sommaren då hon inte ska gå på bete i år pga fångrisk. Det är inte många som...
2
Svar
20
· Visningar
2 015
Senast: tara
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 438
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp