Analys eller inte analys

Beror på vad du vill dom skall innehålla. Men energi, protein, kalk, fosfor och magnesium runt 600kr skulle jag tro.

Själva provet tar du på en öppnad bal. Ta lite från hela balen. Alltså inte bara från översta lagret på ett ställe utan ta lite här och lite där allt eftersom folk tar från balen. Dra inte ut stråna utan se till att få med hela strået inkl fröställningar och liknande.

Så fort du tagit en tuss så lägger du den i en plastpåse och sedan lägger du påsen i frysen. När nästa bal öppnas så upprepar du proceduren tills du tagit från flera balar. Ju fler balar desto säkrare medelvärde.
Räcker en bal i en vecka så får du nöja dig med två balar. Räcker en bal i två dagar så kanske du kan få prover från 5 balar.
600 kr för en analys? :eek: Tycker det låter mycket om man måste göra om det var 10:e vecka, hade varit mycket enklare/billigare att göra det i samband med höskörd. Jag skulle nog själv inte vilja betala den summan själv om t ex de andra i stallet inte vill vara med och betala.
 
600 kr för en analys? :eek: Tycker det låter mycket om man måste göra om det var 10:e vecka, hade varit mycket enklare/billigare att göra det i samband med höskörd. Jag skulle nog själv inte vilja betala den summan själv om t ex de andra i stallet inte vill vara med och betala.
Det blir var 12:e vecka (ca två veckor går åt till provtagning). Dvs 200kr i månaden.

Om du skulle bekosta analysen själv så delar du bara med dig av resultatet om den andra personen betalar en slant.
 
Aha, kan man ta ut en veterinär som gör blodprov eller måste man åka till klinik?

Jag vågar inte svara på det. När jag tog blodprov för mineralanalys på häst för nästan 10 år sedan så gick det iallafall bra att ta ut veterinär och ta blodprovet hemma. Bäst svar får du av en veterinär.
 
600 kr för en analys? :eek: Tycker det låter mycket om man måste göra om det var 10:e vecka, hade varit mycket enklare/billigare att göra det i samband med höskörd. Jag skulle nog själv inte vilja betala den summan själv om t ex de andra i stallet inte vill vara med och betala.

Du sparar snabbt in de pengarna genom att du kan ge din häst vad hen behöver och inget annat. Tänk bara på vad ett veterinärbesök kostar. Man kan spara in många sådana om man ger hästen de bästa förutsättningarna att hålla sig frisk. Självklart hade det varit bättre att ta provet vid skörden men nu får du göra det bästa möjliga av situationen.
 
Det blir var 12:e vecka (ca två veckor går åt till provtagning). Dvs 200kr i månaden.

Om du skulle bekosta analysen själv så delar du bara med dig av resultatet om den andra personen betalar en slant.
I nuläget kan jag inte ens undvara 200kr i månaden, ligger så efter med ekonomin. :/
Ska kolla med den andre i stallet hur den tänker.

Du sparar snabbt in de pengarna genom att du kan ge din häst vad hen behöver och inget annat. Tänk bara på vad ett veterinärbesök kostar. Man kan spara in många sådana om man ger hästen de bästa förutsättningarna att hålla sig frisk. Självklart hade det varit bättre att ta provet vid skörden men nu får du göra det bästa möjliga av situationen.
Se, svar till Tora här ovan.
 
I nuläget kan jag inte ens undvara 200kr i månaden, ligger så efter med ekonomin. :/
Ska kolla med den andre i stallet hur den tänker.


Se, svar till Tora här ovan.

Ger du enbart grovfoder till din häst nu då? Du ger inget kraftfoder/lucern/betfiber eller mineralfoder? För ger du något mer än enbart grovfoder så är chansen stor att du istället för att ge för att vara på den "säkra sidan" (vilket inte alls är att vara på någon säker sida) kan ge enbart vad din häst behöver när du vet vad grovfodret innehåller och det blir i stort sett alltid billigare.
 
Om det är platsbrist och inte finns stora ytor då, hmm?
Då skriver man på balen vilken åker den kommer ifrån. Sedan finns det en foderborr man kan använda för att ta prover ur flera balar. Hålet som blir i plasten med ensilagetejp. Det kan man göra om man inte tagit prover när grovfodret låg kvar på åkern. Jag tycker det låter som om du har lite svårt att se möjligheterna och fokuserar på problemen?
 
Då skriver man på balen vilken åker den kommer ifrån. Sedan finns det en foderborr man kan använda för att ta prover ur flera balar. Hålet som blir i plasten med ensilagetejp. Det kan man göra om man inte tagit prover när grovfodret låg kvar på åkern. Jag tycker det låter som om du har lite svårt att se möjligheterna och fokuserar på problemen?
Foderborr? Ensilagetejp? Är det någon specialtejp, jag har bara sett att de lagat hål på balarna med silvertejp. Nej, det är inte jag som fokuserar på problemen då det inte är jag som äger/ansvarar för höskörd. Bara utgår från vad den jag pratade sa till mig, inget mer, inget mindre.
 
Ger du enbart grovfoder till din häst nu då? Du ger inget kraftfoder/lucern/betfiber eller mineralfoder? För ger du något mer än enbart grovfoder så är chansen stor att du istället för att ge för att vara på den "säkra sidan" (vilket inte alls är att vara på någon säker sida) kan ge enbart vad din häst behöver när du vet vad grovfodret innehåller och det blir i stort sett alltid billigare.
Ja, har alltid bara gett grovfoder och det funkar bra, så ser inte riktigt problemet?
 
Foderborr? Ensilagetejp? Är det någon specialtejp, jag har bara sett att de lagat hål på balarna med silvertejp. Nej, det är inte jag som fokuserar på problemen då det inte är jag som äger/ansvarar för höskörd. Bara utgår från vad den jag pratade sa till mig, inget mer, inget mindre.

Ensilagetejp är en specialtejp. Att laga ensilagebalar med något annat är bortkastat eftersom annan tejp inte håller syret ute från balen. Balen lär alltså bli dålig oavsett hur mycket man tejpar med något annat än ensilagtejp.

Här;
kan du se hur det går till att ta prov med en grovfoder borr.
 
Foderborr? Ensilagetejp? Är det någon specialtejp, jag har bara sett att de lagat hål på balarna med silvertejp. Nej, det är inte jag som fokuserar på problemen då det inte är jag som äger/ansvarar för höskörd. Bara utgår från vad den jag pratade sa till mig, inget mer, inget mindre.
Foderborr kan man ibland låna från analysföretaget alternativt köpa. Med en sån får man ut en borrkärna (som en borrkärna som man tar när man vill kolla geologin i marken) med grovfoder som man sedan analyserar. Ensilagebalar ska lagas med speciell tejp som är väderbeständig och garanterat håller tätt. Det gör inte silvertejp.
 
Foderborr kan man ibland låna från analysföretaget alternativt köpa. Med en sån får man ut en borrkärna (som en borrkärna som man tar när man vill kolla geologin i marken) med grovfoder som man sedan analyserar. Ensilagebalar ska lagas med speciell tejp som är väderbeständig och garanterat håller tätt. Det gör inte silvertejp.
Aha, då har jag lärt mig något nytt idag. Trodde det var helt kört att ta prover på balar efter att de var plastade. :up:
 
Min höbonde tar analys på varje åker och har koll på de olika partierna. Jag får de olika analyserna och får välja vilket jag vill ha. Det är ju ett val man får göra. Med analyserat foder kan man ligga steget före och utan analys får man ligga steget efter. Bara att välja. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 621
Senast: Lhas
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 001
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Försöker få tag i ett lämpligt hö till vår ponny nu inför sommaren då hon inte ska gå på bete i år pga fångrisk. Det är inte många som...
2
Svar
20
· Visningar
2 015
Senast: tara
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 442
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp