Bukefalos 28 år!

Analys - hjälp!

Iris71

Trådstartare
Nu har jag fått analysen på höt men det säger mig ingenting!!!

För det första; vad ska jag titta på: Det är ju liksom som 2 spalter, det ena står det foder på och det andra torrsubstans. Som t.ex på översta: smältbart råprotein 31 g/kg foder och på den nedersta smältbart råprotein 37 g/kg torrsubstans. Vad betyder det??

Vill nån hjälpa mig eller ge mig nån användbar länk?

Övriga uppgifter på foder:
Energi: 7,6
Ca: 3,6
P: 1,6
Mg: 1.1
K: 20,6

På Torrsubstans:
Energi: 9,1
Ca: 4,3
P: 1,9
Mg: 1,3
K: 24,5

SÅ tacksam för hjälp. Kommer få hjälp med foderstat, men vill så gärna veta vad dessa siffror innebär!!
 
Sv: Analys - hjälp!

Värdet per kg torrsubstans är ju det värdet som ett kg hö som är 100% torrt innehåller. Nu är ju inte hö 100% torrt och man räknar ju efter hur många kg foder (hö) man faktiskt ger hästen så då är det värdena per kg foder som man använder när man räknar.

Blev det luddigt eller förstod du? ;)

/Linda
 
Sv: Analys - hjälp!

Om du talar om vad torrsupstansen är så kan jag visa dig hur du räknar ut de olika värdena.

Ex. Om ditt hö har en torrsubstans på 84% och du har ett smrp på 37g/kg torrsupstans då får du multiplicera torrsupstans procenten med smrp.

0.84x37=31.08/kg foder.

Som den föregående talaren sade så är ett kilo torrsupstans lika med ett hö som är helt torrt utan något vatten.
Medan det vi i vanliga fall har innehåller några delar vatten.

Siffran 31g/kg foder är alltså den mängd smrp som finns i ditt "utspädda" hö. Tänk dig att du blandar saft. Om du har konsentratet så är ju mängden saft alltid 100% men när du blandar ut det med vatten så blir det mindre mängd per färdigblandat drickbar saft.
Du får båda värderna för att veta hur mycket du måste fodra av ditt hö.
Smrp och torrsupstansen avgör lite om du betalar rätt pris för ditt hö. Om du har höga värden av smrp i ditt hö men mycket vatten så är det iaf en dålig affär. Då måste du fodra många kilon för att hästen skall få i sig de där proteinerna....(Blev det snurrigt?)
 
Sv: Analys - hjälp!

Tack så jättemycket för svaren

Men tyvärr fattar jag nog ändå inte riktigt. Torrsubstansen är just 84% Och det måste de ju redan ha räknat ut eftersom det är som två uträkningar, det ena torrsubstans och det andra foder. Och det är väl det ni menar med att räkna ut??

Men är det ett bra hö? Och vad är det folk vill veta om de ska köpa? vad ska jag skriva i t.ex annons? Är det smältbart råprotein?
 
Sv: Analys - hjälp!

Men är det ett bra hö? Och vad är det folk vill veta om de ska köpa? vad ska jag skriva i t.ex annons? Är det smältbart råprotein?
Nej det är inget bra hö. För häst ska kvoten vara runt 6 och ditt hö har bara en kvot på 4 (31/7,6) vilket betyder att man får köpa till ganska mycket proteinfodermedel för att få till en bra foderstat. De som ev. vill köpa vill förmodligen veta just Mj och smrp, mineraler är betydligt billigare att balansera upp så det är inte så intressant i första skedet. Pris är ju givetvis mycket intressant för ev. spekulanter. Kan säga att jag betalar 2.20 för hö med 8 Mj och 60 smbrp... Det blir ändå billigt då jag inte behöver ge en massa tillskottsfoder. Nu blir det bara 1 dl skrammel i krubban för att maskera magnesiumtillskottet.
//marti
 
Sv: Analys - hjälp!

Ok, tack för svaret!:bow:

Men vad säger den kvoten? Att det är för lite protein i höt? Och vad är egentligen protein? hur fodrar jag upp protein? Var finns protein? vad saknas i vallen? Hur uttrycker sig proteinbrist?

Många frågor :angel:
 
Sv: Analys - hjälp!

Det är inget katastrofhö heller! Ska du sälja det så marknadsför det som ett bra hö för t.ex. ridskolor (med stora hästar) eller tävlingshästar. 8 kg hö, 3,5 kg havre och betfor + mineraler ger bra balans för hästar som tävlar LA-klasser eller går på ridskola ett par-tre timmar om dan. Så sikta in dig på kunder som vill ge en stor del kraftfoder. Med så högt Ca så funkar det bra att ge stora mängder spannmål (fosforrikt).

Kvoten säger hur mycket smältbart råprotein du har i förhållande till energi. För att få högre protein ett annat år, skörda tidigare, så om, gödsla mer.

Protein behövs för att bygga upp musklerna. Om hästen inte får sitt behov täckt så tar den av sina egna reserver = sina muskler, och då tappar den överlilnjen. Den "äter upp" sina egna muskler kan man säga.
 
Sv: Analys - hjälp!

Hej igen Iris71!

(Jag som tyckte min förklaring var glasklar....*skratt*)

Okej, om vi säger så här istället.
Torrsupstansen mäter man hur mycket vatten som finns i ditt hö.
Den var alltså 84%. Det betyder att i varje kilo hö finns 160g vatten. Resten 840g är alltså torrt hö.

Det värde du fått på 31g/kg är alltså hur mycket protein som finns i ett kg hö, om du bara väger upp det som vanligt som det är.

Det värde på 37g/kg torrsupstans är om du skulle pressa ut allt vatten och väga upp det. Alltså ett "koncentrerat" hö, outspätt med vatten. (Det här måttet säger ju oss inte så mycket eftersom ingen har ett hö som är utan vatten. Men det var det jag menade med att det är bra att veta beroende på kilopriset.)

Riktvärdena för ett bra hö är för fritidshäst/tävlingshäst:
Smrp 40g/kg foder, (25-50g går att använda)
Energi 8MJ/kg foder, (7.7-8.5 går att använda)

Har du unghäst eller avelston skall proteinet vara betydligt högre, gärna runt 60g/kg foder.

Höt är dyrt i år och bor man runt mälardalen så är det svårt att hitta hö med högt proteinvärde i år.
Vi har fått våran analys där smrp ligger på 43g/ kg foder, 7.4MJ/kg foder. Vi har alla unghästar och föl men vi har pratat med Krafft och de tycker att det är mer än okej att köpa.
Så beroende på vilken häst du har så kan jag inte råda dig mer just nu.

(Kvoten som föregående talare nämnde är lite lurig för om du skulle ha ett ännu sämre hö med lägre energivärde så kan kvoten endå bli
6, så man skall inte stirra sig blind på den. )

Ett bra tips är att gå in på Ninas foder sida och läsa. Hon förklara allt rätt bra.
http://www26.brinkster.com/fodersidan/index.html
 
Sv: Analys - hjälp!

Tack för bra svar!!! Det är SÅ himla tervligt och roligt när det finns folk som vill förklara ordentligt!! Så tack än en gång!!!

Och jag tror faktiskt jag förstår nu!! Dessutom har jag pratat med krafft och de har gett mig foderstater till mina hästar. Jag är tvungen att fodra upp med lucern och krafft groov. Men hur jag ska kunna ge det till min köttbulle till russ förstår jag inte....hon är i och för sig dräktig men det ser ut som om hon ska föla om en månad!!! Så hon kommer nog inte få nåt tillskott.....

Men hon på krafft rekommenderade lucern strå, varför inte pellets?? Ska stå oxå blötläggas?? Har bara givit dem i pelletsform förut.

Och om nån vänlig själ skulle vilja vara så där snäll igen och förklara överlinje?
 
Sv: Analys - hjälp!

är det första tagningen på vallen eller andra. Vi hade jätte dåliga värden på första tagningen på vallen, andra tagningen blev värdena jätte bra. Vi har så pass bra värden att vi måste ersätta lite med halm för att jämna ut protein och energi mängden.

Du kan fodra upp protein med luzern eller soja. Men tänk på att soja är hårdsmällt.
 
Sv: Analys - hjälp!

Tack för bra svar!!! Det är SÅ himla tervligt och roligt när det finns folk som vill förklara ordentligt!! Så tack än en gång!!!

Och jag tror faktiskt jag förstår nu!! Dessutom har jag pratat med krafft och de har gett mig foderstater till mina hästar. Jag är tvungen att fodra upp med lucern och krafft groov. Men hur jag ska kunna ge det till min köttbulle till russ förstår jag inte....hon är i och för sig dräktig men det ser ut som om hon ska föla om en månad!!! Så hon kommer nog inte få nåt tillskott.....

Men hon på krafft rekommenderade lucern strå, varför inte pellets?? Ska stå oxå blötläggas?? Har bara givit dem i pelletsform förut.

Och om nån vänlig själ skulle vilja vara så där snäll igen och förklara överlinje?

Oj då, ett dräktigt russ blir inte lätt att föda på det höt. Krafft kan ge lite konstiga råd ibland som inte passar med verkligheten. De ser ju inte dina hästar (precis som vi inte ser) och det låter mer som om de gett förslagen allmänt, som jag gjorde, till en stor häst.

Även om ditt sto är tjockt nu behöver hon PROTEINET. Överlinjen är musklerna och rundheten på hela översidan, hals, rygg, rumpa.

Lusern och Groov skulle jag inte lägga på, utan mer koncentrerat för att inte få så mycket energi (kalorier, ger hull) till ett litet russ. T.ex. Krafft Protein och/eller Krafft Pluss Grön. När ditt sto är i 8e månaden ökar behoven ännu mer. Så bered dig på en dyr vinter/vår...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 052
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
929
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 649
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 987
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp