Analys och mineralfrågor.

H

Hawaii

Tror äntligen jag fått tag i ett bra hö för min unghäst. Pratade med bonden för två veckor sedan och då hade han bara analyserat Energi & Smb Rp. vilket låg på 8,3 MJ resp 63 g per kilo foder.

Bad honom skicka in en mineralanalys och så ringde han ikväll och berättade att analysen hade kommit. Han hade han dock missuppfattat mig så han hade gjort en fullständig analys och nu låg värdena på 9 MJ och 77 g Smb Rp.

Nu till min fråga, vad ska jag räkna med att höet har för värden, skall jag ta medelvärdet på de båda analyserna eller vad tycker ni?

Fråga 2: Min lille parvel går på fri tillgång på hö och kommer antagligen få i sig mer energi än vad han egentligen behöver :angel: skall jag räkna hans mineralbehov efter hur mycket energi jag uppskattar att han får i sig, eller efter vad han bör ha för energimängd?

/Hanna
 
Ta ett medelvärde av de två analyserna du!

Mineralbehovet räknar du lättast efter vad han SKA ha, och så hålla koll på vad han egentligen får i sig och reglera ev mineralfoder efter det.
 
Okej, vad bra. Blir lite komplicerat att ge honom olika mängd mineraler varje dag. :smirk:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 383
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
899
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 014
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 791
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp