Analys på ensilage

M

Mumlan

Är det någon som har tips på hur man smidigast kan göra en analys på rudbalar när det redan är packat??? Vår bonde står inte för någomn analys, är det inte så att värdena varierar väldigt mellan balarna? Kan man skicka prov från bara en bal? Och vart skickar man proverna om man lyckas ta några? Många frågor från en nybörjare på ensilage... :confused:
 
Om du inte kunnat ta prov på fältet så kan du antingen göra hål i balarna och snabbt tejpa igen dem ordentligt efteråt. Men jag vet inte hur bra det är egentligen.. :crazy:
Eller så kan du frysa in en bit från varje bal, i takt med att ni öppnar och förbrukar dem. 3-4 balar räcker att ta ur. Sedan skickar du in dem i en plastpåse i emballaget och skickar det på en måndag så det inte blir liggande för länge på posten.
 
Ja, det är väl det sätt jag har hört oxå. Det låter väl genomförbart att att ta tussar och fysa in. Men vart ska man skicka dem? Jag har tidigare stått i stall där analysen suttit på anslagstavlan så jag har liksom aldrig funderat på var den kommer ifrån...
 
http://www.analycen.se (finns fler företag, jag använder mg dock av detta, de är väl de "största" också sas)
Beställ emballage där och där står även instruktioner. Du kan ju även ringa och fråga.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
773
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö I stallet där jag står är många balar som vi öppnar "dammiga", speciellt första lagren. Samt att det är ett sprött/finstråigt hösilage...
Svar
16
· Visningar
1 691
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 274
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp