Bukefalos 28 år!

Sv: analys

magrar hästen ge då lusern som förhoppningsvids rättar upp det .
jag är ingen expert men har haft hästar länge nog och det fullblod:love:

Det året jag hade 9gSRP i höt. Hur mycket lusern tror du det hade gått åt för att få ordning på foderstaten till FULLBLODET jag hade då (du kunde ju om fullblod). Bara en gissning.
 
Sv: analys

till dundret går dom på banan så måste hästen ha mycket mat för att orka springa i vila lite mindre . men för dig som kanske har en åsna så förstår jag din komentar inte vet jag . jag vill bara säga att jag har aldrig haft problem med mina fullblod på det jag ger och dom har tävlat galopp.:love:
 
Sv: analys

till dundret går dom på banan så måste hästen ha mycket mat för att orka springa i vila lite mindre . men för dig som kanske har en åsna så förstår jag din komentar inte vet jag . jag vill bara säga att jag har aldrig haft problem med mina fullblod på det jag ger och dom har tävlat galopp.:love:

Tja, mitt fullblod var då ingen åsna. Och tävlade på banan (snabb som tusan) på fri tillgång på välbärgat hösilage och 3 (tre) kg havre/dag. Fin i hullet och sprang bra. Hon gick även i hage som den tränarens alla hästar.
 
Sv: analys

Vad säger du om travhästar som "bara" äter ca 2 kg kraftfoder? De borde inte komma så långt, eller?:smirk:

Jag tror att många hårdpresterande hästar (galoppörer speciellt?) fodras "bakvänt" av gammal vana från tränare/skötare/ägares sida. De har alltid fodrat så, och hästarna lever ju och springer som de ska.

Att de har magsår, är stressade, krubbiter eller väver är smällar man får ta ibland. Jag tycker mig ha sett det hos vissa travmänniskor, och hört (har inte rört mig så mycket i galoppkretsar) ännu värre från galoppstall.

Men som sagt, uppenbarligen går det ju att få fram bra travhästar även på minimalt med kraftfoder, så varför skulle det inte funka med fullbloden? Men det kräver att man har en väl uträknad foderstat, såklart...
 
Sv: analys

men herre gud man kan ju se hur hästen mår lite vet i huvudet och man har ju alla sorters mineraler i affären hö med ett färdig foder av nåt slag räcker väl . jag har haft galopp hästar som tävlat galopp dom fick hö utan analys och 5 kg kraft + 3 kg havre :


Om du hade skaffat ett analyserat grovfoder med goda värden så är det troligt att du kunde komma ner till bara några kg kraftfoder för en löpande galoppör.

Tänk vilken skillnad i utgifter!/ Kraftfodren ligger på 4-6 kr/ kg, hö på 1,5-2 kr. Dessutom tillgodogör sig hästen näringen i kraftfoder bättre om den har en större grovfoder giva och den har mindre risk att tappa blodsockret under loppet.

HH
 
Sv: analys

Analysen är en vägriktining för mig som har ett svårfött fullblod. I år ser hon väldigt fint ut pga en bra analys och bra kraftfoder. Skulle aldrig komma på tanken att ha mitt hö oanalyserat. Jag skulle inte vara trygg i min fodring, den är ett bra hjälpmedel.

Men, jag är inte sån som räknar speciellt mkt nu. Jag räknar på det hästen får nu är det bra som får det vara, är det mindre än vad min häst behöver så höjer jag. Kollar alltid på hur min häst ser ut också, det måste man annars stirrar man sig bara blind på det man räknat.

Tror att min dam för tillfället får 880 smbrp och 126 mj.
 
Sv: analys

Jag har aldrig gjort en analys om det finns en redan så tackar man ju och tar emot.
Men jag räknar inte ut iaf vad hästen behöver..För det kan jag i fingertopparna.
Jag har aldrig haft fel på ett hövärde när jag har gissat ca värden
Ett ex är att i våras hade jag ett hö som nästintill var helt brunt och folk klagade så klart och sa att ett brun hö kan inte innehålla någe näring!

En analys gjordes och se på fan smrp låg på över 50 och de andra värdena var superbra de med inge mögel inget:smirk:

Man Kan inte gå på bara färg utan får ju givetvist höra med bonden hur många år har han tagit hö på vallen + gödslat hur han märkt att sina djur tar sig på höet? mm mm

Mina hästar får fri tillgång på hö.. sedan får de tillägg vid arbete med kraftfoder.
De har fri tillgång på mineraler och salt och hästarna är välmående. blodprov togs i våras på ett av mina ston och alla värdena var i toppform inge brist på någon vitamin eller mineral:smirk:

Jag tycker att detta med analys är överskattat och folk kan inte ens väga upp hö utan att fuska och ha våg längre.. Vart tog den där fina känslan vägen hos hästmänniskan??:crazy:

Man ser ju på en häst om den börjar gå ner i vikt.. ja då ökar vi på med mera mat bara=)Och blir den för tjock så minskar man ner.

Inte konstigt att det är så många hästar i dag som har bråkiga känsliga magar som strejkar.. en häst mage är gjort för att äta gräs eller löv eller bark de nu hästen hittar i födoväg lite skit rensar magen.
Att hålla på och peta och störa magens naturliga flora är inte så bra.

Stod i ett stall förr där folk gav 100 olika medel till hästarna..
Selen bra för de OM hästen har brist..
B vitamin bra för OM hästen får brist på de
E vitamin bra för de OM hästen har brist på de
Biotin i förebyggande syfte
Linolja bra för magen och förebygger kolik
Vitlös föebygger snuva
Groddolja bra för pälsväxten
Gurkmeja bra för leder och förebygger led och sen skador
Torkade tomater bra för de å de
Ja jag kan hålla på i evigheter...:crazy:

Det har urartat och vi som nu bara ger hö havre och betfor mineraler idiot förklaras nästan och nästintill så man blir kallad för djurplågare!:crazy:
 
Sv: analys

För det kan jag i fingertopparna.
Jag har aldrig haft fel på ett hövärde när jag har gissat ca värden
Ett ex är att i våras hade jag ett hö som nästintill var helt brunt och folk klagade så klart och sa att ett brun hö kan inte innehålla någe näring!

En analys gjordes och se på fan smrp låg på över 50 och de andra värdena var superbra de med inge mögel inget

Man Kan inte gå på bara färg utan får ju givetvist höra med bonden hur många år har han tagit hö på vallen + gödslat hur han märkt att sina djur tar sig på höet? mm mm

Men hur många har den möjligheten och kunskapen att veta sådant? Det är ju det det handlar om.

Idag är det ganska få hästägare som tar eget grovfoder, och som dessutom "har det i blodet" med kunskap sedan generationer. Dessutom blir markerna bara mer och mer urlakade på t.ex mineraler, så det är knappt gamla kunskaper är användbara längre, för den delen.

Hur ser du om det fattas mineraler i ditt hö? Hur ser du på dina hästar om de får tillräckligt eller överskott på mineraler.
 
Sv: analys

Tja, själv vill jag inte att min häst ska börja magra av. Jag vill att hon ska vara perfekt hela tiden.

Sedan handlar det här inte om att låta hästarna svälta. Det handlar om att de ska få i sig den näring de behöver.
 
Sv: analys

Okej du har ju galopphästar, de behöver ju inte hö! De duger med 8 kg kraft. Glömt hur hästar är byggda på insidan och varför eller du har inte brytt dig att lära dig?
 
Sv: analys

Det är ingen hemlighet att "förr" så hade hästmänniskorna "dåliga årgångar" när det gäller hästar. Detta gäller framför allt de som födde upp hästar, det var allmänt känt att vissa årgångar av unghästar var "dåliga" rent hållbarhetsmässigt. Att detta berodde på år där höskörden var totalt kass är inte heller någon hemlighet. Det var ju bara så att man inte hade forskat i hur mycket protein en märr och en växande unghäst behöver för att fölet skulle bli en hållbar häst.

Dessutom var det en hel del hästar som ganska djävliga ut efter vintern innan de fick komma ut på bete på våren. Min morfar var en gammal bonde och min farfar var gammal kavallerist - så de har berättat en del om hur det var "förr" - och allt var inte bättre.

Om du producerar ditt eget hö och vet hur du ska odla och skörda för att få ett bra hö - det är en sak. Men hur många hästägare kan och gör det idag??!

Jag köper av en bonde (analyserat hö) för jag har ingen aning om hur man producerar hö, även om jag skulle ha mark själv.

Visst kan man ha tur och köpa hö hö av en bonde som får fram bra hö, men du kan ALDRIG på höet SE vilka värden det innehåller.

Jag har lärt mig den hårda vägen, min förra häst föll ur något grymt under en vinter, gav mera mat, men föll ur ännu mera. Tills sist kollade vi höt och det fattades mängder med protein. Tog över 6 månader innan hon var OK i hullet igen. Så nu chansar jag inte. Vill VETA värderna så jag kan få ihop en balanserad foderstat och dessutom sparar jag pengar på att inte ge hästen en massa tillskott i onödan.

/Lizzie

Jag håller med! Har aldrig gjort en höanalys utan gått på hur höet har luktat, färg, strån osv. Har haft egna hästar i över tjugo år.
Mina hästar har alltid varit fina i hullet och haft bra värden när vet har varit ute.
Tror det har gått lite till överdrift det här med analys..vilket jag inte menar med att det är dåligt, tvärtom, den som känner sig osäker på hur han/hon ska utfodra sin häst ska naturligtvis göra en analys om de blir hjälpta.

Hur gjorde hästägarna förr?:smirk:
Hoppas att ingen kastar sig över mitt svar på frågan och tar det negativt:( det är inte menat som någon kritik.
 
Sv: analys

ALLA har den möjligheten att få kunskap om foder.. det är bara och plugga, låna böcker eller köpa och sätta sig ner och läsa..
Har man inte tid för de så har man inte tid för häst heller anser jag.
 
Sv: analys

Tja mina får alltid i sig näringen de behöver.. tydligt bevisat med blodproven som tas.:smirk:

Sedan magrar alltid mitt hbl av då på våren hon slutar att äta hö och kraftfoder en period för att hon vill bara äta det nya gräset som är i hagen.
Så hon går ner varse sig jag skulle ha analys och uträknat på mg vad hon ska ha eller ej.
Hon går alltid ner i vikt efter att man avvant fölet då hon matvägrar.. så att tro att bara för man har analys så kan inte hästen magra ur så är det att ljuga för sig själv och rätt så mkt dessutom:crazy:

Men förutom på vår och när fölet försvinner så håller hon sig i fin välmående hull glansig päls bra tarmflora och bra tarmarbete.
UTAN analys de du;) :D
 
Sv: analys

Och jag tycker att det bara är att skicka in provet för analys - det är också en superlätt sak om man är hästägare ... :angel: ;)
 
Sv: analys

Jag har aldrig haft fel på ett hövärde när jag har gissat ca värden
Ett ex är att i våras hade jag ett hö som nästintill var helt brunt och folk klagade så klart och sa att ett brun hö kan inte innehålla någe näring!
Vilken talang! Det kanske är läge att ta jobb på ett analysföretag - jäklar vad man skulle spara pengar på att slippa göra det vetenskapligt! :crazy: ;)

Jag tycker att detta med analys är överskattat och folk kan inte ens väga upp hö utan att fuska och ha våg längre.. Vart tog den där fina känslan vägen hos hästmänniskan??:crazy:

Man ser ju på en häst om den börjar gå ner i vikt.. ja då ökar vi på med mera mat bara=)Och blir den för tjock så minskar man ner.

Jag använder våg av och till (men man lär sig snabbt känna hur mycket kg det är). Är det fusk alltså? Ajdå, då är jag en fuskare då....
:smirk:

Själv så vill jag inte vänta tills jag ser att hästen går ner eller upp - jag ser hellre till att hålla den i normalhull hela tiden. Det är i alla fall målsättningen. Proteinbrist är ännu svårare att se än MJ-brist (eller överskott). Det kan nog gå några månader innan man märker att ett hö är för proteinfattigt. Och då har hästen gått dessa månader med för låga halter protein. Helt i onödan.... enligt mig då. Men; för dig lär ju knappast problemet uppstå, eftersom du ändå vet hur värdena är i höet bara av att titta på det?!

Inte konstigt att det är så många hästar i dag som har bråkiga känsliga magar som strejkar.. en häst mage är gjort för att äta gräs eller löv eller bark de nu hästen hittar i födoväg lite skit rensar magen.
Att hålla på och peta och störa magens naturliga flora är inte så bra.
Och det har vad med att ta en analys på sitt grovfoder att göra??? :confused:

Stod i ett stall förr där folk gav 100 olika medel till hästarna..
Selen bra för de OM hästen har brist..
B vitamin bra för OM hästen får brist på de
E vitamin bra för de OM hästen har brist på de
Biotin i förebyggande syfte
Linolja bra för magen och förebygger kolik
Vitlös föebygger snuva
Groddolja bra för pälsväxten
Gurkmeja bra för leder och förebygger led och sen skador
Torkade tomater bra för de å de
Ja jag kan hålla på i evigheter...:crazy:
De jag har träffat som gör så är faktiskt oftare de som INTE analyserar och/eller inte kan beräkna foderstater....

Själv ger jag tillskott utifrån vad analysen visar.
I år blir det:
enbart hö under vilan
vid ridning: hö samt 0,3 kg havre och 0,3 kg Krafft Protein (en favorit för mig; mycket proteiner för pengarna), mineraler och E-vitamin. Om höet hade haft högre proteinvärden hade jag inte gett något kraftfoder alls.
 
Sv: analys

ALLA har den möjligheten att få kunskap om foder.. det är bara och plugga, låna böcker eller köpa och sätta sig ner och läsa..
Har man inte tid för de så har man inte tid för häst heller anser jag.

Var har du läst dig till att man kan se på fodret vilka värden det innehåller? Själv har jag bara läst böcker som påtalar att man INTE kan se detta. Man kan göra en viss uppskattning utifrån förhållandena på odlingen och när det togs. Men mineralerna då??

För oss hästägare som ej tar eget hö så är det också så att vi inte nödvändigtvis nära känner de bönder vi köper höet av. Vad är det som säger att bonden talar en absolut sanning om att höet är tagit före eller efter axgång, hur han gödslat osv? Som en säkerhetskontroll av kvalitén (som alla hösäljare jag hittills träffat utlovar...) så vill jag ha en analys. Och det är sällan höet har motsvarat de värden som säljaren uppskattar att det har... :crazy:
 
Sv: analys

Men snälla nån, när man läser vissa inlägg så undrar man varför folk blundar för fakta. Vill ni inte analysera, så gör inte det då, men kom inte och näst intill propagera för varför det inte skulle behövas!
 
Sv: analys

Men snälla nån, när man läser vissa inlägg så undrar man varför folk blundar för fakta. Vill ni inte analysera, så gör inte det då, men kom inte och näst intill propagera för varför det inte skulle behövas!

Ja, det här undrar jag ständigt över när det gäller såna här trådar.... :confused: Det är ju helt okej att göra precis som man vill; man väljer själv. Men; jag kan liksom inte förstå argumenten över varför det skulle vara BÄTTRE att låta bli att analysera? Eller vad är det man vill "bevisa"?

För gissningar kan liksom aldrig vara bättre än mera faktabaserat underlag (för även en analys är just en provtagning; inget absolut värde för varenda strå i hela höpartiet). Det går liksom inte att komma ifrån att en analys visar mer exakt (om än ej HELT exakt) vad höet innehåller än en ren gissning.

Några av mina vänner analyserar inte. Det är helt upp till dem. Jag ifrågasätter det inte jämt och ständigt, men om saken kommer upp till diskussion så säger jag såklart varför jag gör det och vilka fördelar jag ser. Det lustiga är att en del av dessa personer genom åren bett mig om hjälp att räkna ut en lämplig foderstat till deras häst... och jag får förklara att det är liksom omöjligt för mig att gissa vad deras grovfoder innehåller. Därför låter jag bli att räkna; jag har ju inga siffror att räkna på! :crazy: En liten lustig detalj är att en del personer sagt att "det är för dyrt" som argument. Sen åker de och köper 2 nya dyra märkestäcken fastän de redan har 5 stycken... Bland dessa personer brukar det också ges Tokosel, elektrolyter, vitaminblandningar, alger och diverse preparat. "För att det är så bra för hästen". Själv svarar jag bara: "jag har analyserat och räknat fram att min häst inte behöver dessa tillskott; de får det via sitt vanliga foder".

Jag har sett många finfina hästar som äter oanalyserat foder. Det är ju inte så att de knall och fall dör av att inte få analyserad mat. Men; eftersom vetenskapen finns så tänker jag personligen fortsätta nyttja den. Varför chansa liksom; när det inte behövs?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har insett att jag behöver komplettera med höpellets till min gamla häst. Tandkoll utfördes för en månad sedan, och hästen har...
Svar
4
· Visningar
343
Senast: lizzie
·
  • Artikel
Hästnyheter Min fråga gäller ”undanhållande av information” och om eller hur det kan appliceras i mitt stall. Vi har sedan vi flyttade in, vid ett...
Svar
0
· Visningar
399
Senast: Gunnar
·
Hästvård Undrar lite med antibitmedel som man lägger på trä som hästen inte ska bita på står ju att man inte tål att få det i ögonen men hur är...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 239
Senast: Kalkon87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp