Anatomi kunniga se hit

Totti

Trådstartare
Jag har ett hbl v 16 år som anv som ridhäst. Han har som en avlång knöl/svullnad el ngt liknande som är hård men något mjuk runt om. den ömmar inte vid palpation men han reagerar ngt vid flexion, men visar ingen hälta

Den sitter cranio-lateralt om tuber calcaneus o går som ett vågrätt "streck" några centimeter ovanför malleolen.Och är nog 6 centimeter brett?typ

Har funderat på om det kan va lig. breve som ev, har blivit överannsträngt, men jag vill nog ha lig, breve längre ner. Tror inte heller att det är ngn bursae som spökar eftersom den är så hård(dessutom så har han en genomgående hasgalla under "knölen" och det har han haft sen jag köpte honom)

Känner man på den andra hasen så finns den vågrätta strukturen även där men dock i normalt omfång

Vad kan detta va?

Sv: Anatomi kunniga se hit

Som du beskriver det låter det som någon form av ärrvävnad?

Vet ni varför han har hasledsgallan?

CarolaLind skrev:
Som du beskriver det låter det som någon form av ärrvävnad?

Vet ni varför han har hasledsgallan?

Faktum är att det uppkommit nu, jag har lasrat på den så att den blivit ngt mindre plus akupunktur, så det är väl bara att vänta och se vad som händer
Det är inte ngn hasLEDSgalla utan en genomgående hasgalla. men som sagt den har han haft länge

Läste för snabbt. :p Var har du satt nålar?

Vild gissning på din beskrivning (svårt att läsa sig till sånt här - vill "se" med fingrarna! ;) ) är att det kan röra sig om den proximala delen av hasens kollateralligament som fått sig en smäll?

Men....satt det inte högre upp? eller är jag och svävar... :angel:

:crazy: Tja, "några" cm ovanför malleolen står det, ligamentet fäster på malleolen, med min fantasi så kanske det svullnat uppåt?

Jag tänkte som så, att om strukturen ska finnas på andra sidan också så måste det vara en normal sådan - och det är inte så mycket annat som går vågrätt i området.

Totti: Gaaah! Hit med bild ;) !

Joo, det har du ju rätt i...jag säger detsamma..herregud människa HIT med en bild... :D Visualiseringstekniken är på semester... :crazy:

Herregud säger jag med JAG ÄR DEFENETIVT FEL MÄNNISKA ATT BE OM BILDER NÄR DE SKA UT PÅ DATORN.
Men det ligamentet fäster ju inte in så högt på tuber calcaneus o det känns som om det sitter för högt ovanför malleolen för att va det, men å andra sidan så kan inte jag heller komma på vad det annars skulle va för ngt

Carola: eftersom jag inte alls va säker på vad som är problemet så har jag använt mig av bl 35+60(de två ihop för att han har inskrekt flex i samma has) och även för att de var för sig fungerar bra på diverse has problem. bl 62 oxå has problem o inflammationer. gb34 för att det är en influent punkt för senor o lig.

Har någon något annat tips på behandling än de som redan använts?

Totti skrev:
Carola: eftersom jag inte alls va säker på vad som är problemet så har jag använt mig av bl 35+60(de två ihop för att han har inskrekt flex i samma has) och även för att de var för sig fungerar bra på diverse has problem. bl 62 oxå has problem o inflammationer. gb34 för att det är en influent punkt för senor o lig.

Min erfarenhet av nålar eller pressur eller ja, vad som helst som handlar om att behandla i de fem elementen säger att sätta så få nålar som möjligt, helst bara en som ska koppla ihop precis alla beröringspunkter.

I vilket element menar du att "-" ligger? Och vilken stjäler?

CarolaLind skrev:
Min erfarenhet av nålar eller pressur eller ja, vad som helst som handlar om att behandla i de fem elementen säger att sätta så få nålar som möjligt, helst bara en som ska koppla ihop precis alla beröringspunkter.

I vilket element menar du att "-" ligger? Och vilken stjäler?

Gan styr ju senor o lig(därav valet av gb 34)o gan ligger ju i elementet trä. Men han har symptom i flera element 2 ev, 3 stycken till, o det har inte börjat i trä. Det följer både shen o ko cykeles. Jag har inte använt alla dessa punkter samtidigt utan växlat m dom....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka