Bukefalos 28 år!

Anatomisk sadelgjord, i Hööks-katalogen, fel eller rätt håll

Wifi

Trådstartare
På sid 59 i nya katalogen, se man bild på ett par gaiters (och ryttarens ben). Bakom benet ser man en svängd gjord, anatomisk sadelgjord, där böjen är fram, mot hästens ben. Ska den verkligen sitta så, sadelgjorden?
 
Sv: Anatomisk sadelgjord, i Hööks-katalogen, fel eller rätt håll

den ska sitta åt det hållet som hästen behöver ha den åt.. och det kan vara framåt eller bakåt.. man får prova och se
 
Sv: Anatomisk sadelgjord, i Hööks-katalogen, fel eller rätt håll

Min ytterst oprofessionella åsikt är att ja, den är på fel håll! Om man kollar sidorna 108-109 så ser den på högra bilden s. 108 ut att sitta rätt, och på 109 fel.
Men eftersom de står i olika vinkel så kanske man blir lurad. På s. 110 ser den också ut att sitta rätt.
 
Sv: Anatomisk sadelgjord, i Hööks-katalogen, fel eller rätt håll

Gjorden är inte anatomisk utan bara något svängd, se sid 122
Antagligen har den inte så bra passform och är alldelles för kort, och svängen som ska ge utrymme för hästens ben/armbågar hamnar lite fel.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
876
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
23 024
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 277
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp