Anders Erikssons nya film

S

Shasta

Någon som sett den? Hörde att han inte tycker
man ska använda sig av koppar som material i bett. Någon
som vet hur han motiverar detta?

MVH
Shasta
 
Det är Torbjörn som vill att man ska tänka sig för lite mer när man stoppar olika metaller i munnen på hästar då det är vetenskapligt bevisat att man tex. får canser efter långvarigt intag av vissa metaller därför använder man inte vissa metaller som rör till tex. vattenledningar.

Vissa metaller i kombination med varandra har också olika egenskaper som man bör tänka på.
 
Åhå.
Är undersökningen gjord på hästar
eller människor? Vi lever ju ganska
olika länge. Vet iaf att man använder
koppar till vattenledningsrör..Hm, får
helt enkelt ta o se filmen!

Shasta
(orolig ägare till ett bett i koppar) ;)
 
På mäniskor och Torbjörn sa just det att en häst lär inte leva så länge att den dör av att tex. ha ett kopparbett men om en metall är skadlig och tom. dödlig på lång sikt så kanske man ändå ska tänka sig för innan man använder den.

Minns ej exakt vad han sa i ämnet men en elev till mig som också brukar vara här på forumet var med sist jag besökte honom så hon kanske kan fylla i luckorna om hon har bättre minne?

Diskuterade även att det kommit ett nytt vidrigt bett som han kommer protestera mot om det kommer ut på marknaden eftersom det förutom att det ser ut som ett tortyrredskap är gjort av aluminium och någon annan metall.. Hur kan man bara komma på tanken att sätta ett batteri i käften på ett djur??? Detta bett handlar enligt TL inte om ridning utan ren tortyr då det endast kommer att göra MKT ont... :(
 
Förresten.. räknas koppar som en mjuk metall? För bett i mjuka metaller ändrar sig. Han berättade bla. om ett bett som från början var ett 10,5 men efter ett tag hade ändrat sig till ett 11,5 (undrar hur mkt. någon hade dragit i det bettet.. ).

Har för övrigt inte sett filmen men vill gärna ha den!
 
Hej! Jag har inte sett filmen och tänkte oxå på det där med kopparbett. Jag rider nämligen min häst på ett kopparbett. Så jag ringde till en tjej som är veterinär och hästtandläkare och frågade om detta. Hon sa att det inte var så farligt. Men vissa hästar kan få begär på koppar och det är inte bra om de tuggar så mycket så att det ramlar flagor av bettet. Kopparbett kan va bra, men man ska inte rida på det varje dag. "Omväxling förnöjer". Jag har ett bett från Hööks, Gold Medal, som till stor del består av koppar. Så jag fortsätter att rida min häst på detta bett, några dar i veckan. :)
 
Sprenger använder Aurigan och Argentan i sina bett... Ej koppar..
 
Har tränat för anders eriksson, han är såå duktig :)Visste inte att de hade kommit ut en ny film med honom, men då är de väl dags köpa sig en sån då :D

De där med kopparbett, jag har torbjörn som tandläkare och har också hört att dom inte ska vara något vidare bra för hästen :smirk: och jag litar på honom genom den erfarenhet han har, så här håller jag helt och hållet med tralopp:smirk:Men jag blir lite orolig att sprengers bett innehåller sånt...de visste inte ja :crazy: :confused:
 
så gold medals mässingsbett består av mycket koppar eller är jag ute och snurrar nu?
 
Re: aluminiumsbitt

Jösses vilken bild. Satt en stund och funderade hur det skulle kunna vara bekvämt för hästen. Och 2500kr :eek:.
 
Är ni säkra på att det handlar om koppar och inte mässing?

Mässing är giftigt och ärjar vid blöta miljöer.

Nu är väl dom flesta kanske för unga, men ni vet väl att man använder kopparspiral till kvinnor som preventivmedel, dvs 24 timmars exponering i flera år?

Däremot smakar kanske inte koppar så gott?

Marita
 
Är ni säkra på att det handlar om koppar och inte mässing?

Mässing är giftigt och ärjar vid blöta miljöer.

Nu är väl dom flesta kanske för unga, men ni vet väl att man använder kopparspiral till kvinnor som preventivmedel, dvs 24 timmars exponering i flera år?

Mässing är en legering som fås genom att blanda koppar och zink. Att mässing ärgar beror på kopparn. Giftigheten kommer både från koppar och zink, men koppar är värre.

Spiralen - om man vill vara extra försiktig bör man inte använda koppar- eller mässingbett till ston som ska betäckas eller som är dräktiga.
 

Liknande trådar

Samhälle Det kommer en ny lag från 1 januari 2024 om att de som erbjuder att snabbmat och dryck för take away måste utöver engångsförpackningar...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
6 757
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
633
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 077
Senast: Acto
·
Hemmet Jag köpte mig två stolar och ett litet balkongbord för några hundralappar i dag. De är som synes begagnade och behöver ju lite kärlek...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp