Sv: Ändra registreringsvikt på släp?
Tvivlar inte en sekund på din förmåga att framföra släp, tungt eller lätt.
Håller med "Lovis", om att över 750kg skulle det behövas BE-kort, sett då främst till lastsäkringen av gods på vanliga flaksläp, eller de som kör släp och har en personbil på släpet.
Men det största problemet är husvagnarna och deras vägegenskaper.
Husvagnarnas totalvikter ligger precis på gränsen, många köper en husvagn och då väger den precis vad bilen får dra, utan extra utrustning i såsom tv, porslin, hushållsartiklar, gasoltuber mm.
Sen lastar herr svensson in halva bohaget i vagnen utan att tänka på hur han lastar och hur mycket han lastar i vagnen, till följd han kör ett ekipage som är fullständigt livsfarligt ur trafiksäkerhetssynpunkt, dragbilen mister sina köregenskaper som den skall ha. Jag har sett så¨ofantligt mycket ute på vägarna, är gammal yrkeschaufför så lastsäkring är för mig viktigt och hur man lastar en husvagn eller ett släp.
Sen är det tyvärr väldigt många som inte kan backa med släp överhuvudtaget, vare sig det gäller husvagn eller faktiskt hästfolk, jag tycker att det är en grundförutsättning att kunna backa med släp, man vet aldrig när det behövs och när man måste backa.
Jag ser gärna att körkortsprovet görs om för BE-kortet och att det görs ett nytt upplägg på detta kort, skulle vara så enkelt att göra detta i samband med att man tar sitt B-kort, det krävs egentligwen inte så mycket.