Ändra registreringsvikt på släp?

Sv: Ändra registreringsvikt på släp?

Jag vet mycket väl vad där står, jag har refererat till just den informationen mellan 5 och 10 gånger i diskussioner gällande just detta.

Jag säger inte att du blir en bättre bilförare med BE. MEN du får i alla fall göra ett körprov med släp. Åk till närmsta återvinningsstation en lördag eller söndag och det är lätt att konstatera att det går att ställa till mycket skada när man inte vet vad man sysslar med. Bättre med 750 kg än det dubbla!

Klarar man inte att backa med släp anser jag att man inte ska koppla på ett släp. Och det är väl i koncentration vad man får bevisa när man gör körprovet för BE.

Jamen ,det är imga problem för mig!
Jag kan fickparkera min boogie om så behövs!
Kan ,du då ge en vettig förklaring till varför jag ska lägga x antal tusenlappar på ett BE?
Jag skulle gärna ha ett förenklat prov för oss som har kört i många år,där man genomför säkerhetskontroll och visar att man kan backa,men till vilket pris är frågan?

För DIG nä. Men tänk lite längre. Vill du verkligen vara på vägarna med folk som inte har en susning om lastsäkring?

Tvivlar inte en sekund på din förmåga att framföra släp, tungt eller lätt.
Håller med "Lovis", om att över 750kg skulle det behövas BE-kort, sett då främst till lastsäkringen av gods på vanliga flaksläp, eller de som kör släp och har en personbil på släpet.

Men det största problemet är husvagnarna och deras vägegenskaper.
Husvagnarnas totalvikter ligger precis på gränsen, många köper en husvagn och då väger den precis vad bilen får dra, utan extra utrustning i såsom tv, porslin, hushållsartiklar, gasoltuber mm.
Sen lastar herr svensson in halva bohaget i vagnen utan att tänka på hur han lastar och hur mycket han lastar i vagnen, till följd han kör ett ekipage som är fullständigt livsfarligt ur trafiksäkerhetssynpunkt, dragbilen mister sina köregenskaper som den skall ha. Jag har sett så¨ofantligt mycket ute på vägarna, är gammal yrkeschaufför så lastsäkring är för mig viktigt och hur man lastar en husvagn eller ett släp.
Sen är det tyvärr väldigt många som inte kan backa med släp överhuvudtaget, vare sig det gäller husvagn eller faktiskt hästfolk, jag tycker att det är en grundförutsättning att kunna backa med släp, man vet aldrig när det behövs och när man måste backa.

Jag ser gärna att körkortsprovet görs om för BE-kortet och att det görs ett nytt upplägg på detta kort, skulle vara så enkelt att göra detta i samband med att man tar sitt B-kort, det krävs egentligwen inte så mycket.

Har du BE-kort får du hänga på ett släp med vilken totalvikt som helst, tillexempel som vi har ett släp på 1990kg i totalvikt, har man BE-kort får man dra detta släp men man får inte lasta i mer än att du kommer upp till en totalvikt av 1600kg, alltså kan man inte nyttja hela släpets lastvikt med man kör i alla fall inte olagligt.

Och det förutsätter att polisen vid en kontroll har en våg. Släpper de igenom allt de ser bara man har BE så länge ingen våg finns tillgänglig? Eller går de på totalvikten på släpet? Som i ditt exempel är för hög för bilen.

Fast återigen, det är inte tjänstevikten på släpet som är intressant utan totalvikten. Därmed så är lastvikten helt ointressant för en person med B-kort om alla vagnar skulle väga 2 ton totalt. En sådan person får inte dra det släpet alls, inte ens om det är helt tomt.
Så om man hypotetiskt skulle göra som du föreslår så krävs det också att alla som ska ut med släp skaffar BE-behörighet och stora tunga bilar. Det blir väl inte så mycket enklare?

För DIG nä. Men tänk lite längre. Vill du verkligen vara på vägarna med folk som inte har en susning om lastsäkring?

Eller som gårdagens skräckexempel på tävlingsplats - två fullstora halvblod i ett gammalt enkelaxlat släp. Om föraren har BE-kort vet jag inte.:crazy:

Eller folk som trots BE-kort lastar två fullstora hästar i ett släp med en totalvikt som inte rymmer det. OK, hamnar ekipaget i en poliskontroll får föraren bara böter, men när vi pratade om det innan hade h*n inte en susning om släpet är byggt för den lastvikten eller inte. Nu kan det ju vara så att släpet klarar den vikten utan problem och bara är reggat på en lägre totalvikt så det är lugnt m a p säkerhet. Personligen skulle jag inte känna mig riktigt trygg i den situationen vare sig jag har BE-kort eller inte.

Senast ändrad:

Eller som gårdagens skräckexempel på tävlingsplats - två fullstora halvblod i ett gammalt enkelaxlat släp.:crazy:

Självklart mkt farligt,men kanske gör folk så därför att det är svårt att köra lagligt med större bil och boogiesläp ens på pappret!

Tänkte faktiskt på det igår, just detta med att att lasta för mycket.

Det är många - för många - som med sitt b-kort lastar 2 stora halvblod i sin 1990 kgs kärra, bakom en bil som får dra 1600 kg - på BE-kort. Det är alltså inte OK ens med BE-kort.

Oavsett körkort så risker man det om man kör med för tokig kombination, det blir vårdslöshet i trafiken om inte annat.

Självklart mkt farligt,men kanske gör folk så därför att det är svårt att köra lagligt med större bil och boogiesläp ens på pappret!

Som sagt: om det inte ens är lagligt med BE, hur förvarar man då tilltaget?!

Två stora hästar i ett släp kräver en större bil än vår pickup, om man då drar med sin Volvo, hur får man det till ett trafiksäkert ekipage, ens i sin fantasi?

Hörni, den här texten i registreringsbeviset
" bilen får inte dra ett släpfordon med högre vikt (tjänstevikt + last) än 1300 kg". Vad ska man tro om det ?
Bilen får dra 1460 kg med Bkort men det står inte hur mycket med BEkort. Den har tjänstevikt 1600 kg och totalvikt 2040 kg.

Funderar av och till på att byta till nyare släp men hur tungt jag kan köpa var inte helt lätt när ovanstående text ställer till det.
Är det dragkroken det hänger på ? I så fall skulle det väl ha stått så i registreringshandlingarna? Hittar ingenting om maxvikt på dragkrok.

Slamkryparen.

Har du b-kort får du KOPPLA ett släp med totalvikt 1460 kg, men inte ha högre bruttovikt än 1300 kg. Det är alltså enda gången bruttovikt gäller för b-kort.

Kan bero på en mängd faktorer, många lite äldre Passat och Caddy har denna slammis.

Så med
förare 2 med Bkort
förare 2 med BEkort
alltid bara en häst i släpet på runt 500 kg ( 157 cm hbl)
bil 1 tjänstvikt 1600 kg totalvikt 2040 kg
(bil 2 tjänstevikt 1670 kg Bkort 1380 kg totalvikt 2120 kg (Max släpvagnsvikt, kg: 1600) inget drag fn o "finbil")

Så är det då hästens vikt plus släpets tjänstevikt (nuvarande släp 620 kg) som jag måste ta hänsyn till? Är nedvägning av eventuellt nytt släp något alternativ här?
Om det går på det eventuella nyförvärvet förstås.

Skit i tjänstevikt på bilen, skit i bilens siffror. Det är dragvikten som har betydelse, den har väldigt lite och ibland inget med bilens tjänste/totalvikt att göra.

Så skriv om frågeställningen med de aktuella dragvikterna på bilarna så kan jag ge min åsikt

bil 1 (XM aut) kopplingsanordning högsta vikt bromsat släp 1300 kg (enl regbev)
bil 2 (Saab aut) Max släpvagnsvikt, kg: 1600 kg (enl TS hemsida)

Är detta dragvikten som du menar?

Tror inte ett dugg på att jag skulle bli en bättre bilförare med ett BE-kort.

Kanske inte men då så har du de behörigheter som krävs.
Om du nu kör så bra så är det ju snabbt och enkelt fixat för dig.
Och sedan så blir utbudet av kombinationer bilar och släp så mycket större.

Det är en massa tillstånd man skall ha för olika saker och de kostar oftast pengar att skaffa sig.
Om man inte har lust att betala dessa pengar så får man låta bli att göra de saker som tillstånden behövs för.

Säkrast är ju om du låter bli att ge dig ut med bil och släp över huvud taget.
Och tänk så många tusenlappar du sparar då.
Om du låter bli att tanka bilen 3 gånger så har du sparat vad körkortet kostar.

Jag skulle gärna ha ett förenklat prov för oss som har kört i många år,där man genomför säkerhetskontroll och visar att man kan backa,men till vilket pris är frågan?

Vad är problemet med resten av provet då?
Det är väl bara att göra.
Om du kan det så bra så kostar det dig inte många kronor.

Jag håller helt med I_U, att ta BE-kort kostar ungefär 2000 kr om man har de kunskaperna som krävs. Har man inte de kunskaperna som krävs, blir det dyrare. Och har man inte kunskaperna måste man väl förvärva dem? Och det kostar pengar. Slutsumman är ju ändå att man måste ha kunskaperna för att få BE-behörighet, och det tjänar nog alla på. Att folk med släp bakom vet vad de sysslar med alltså.

Jag fattar inte heller!

Om man kan backa, vad är problemet?

Jag kan för mitt liv inte fatta varför man inte ser till att fixa de behörigheter som är bra att ha när man håller på med hästar. :confused:

Liknande trådar

Fritid Jag kan inget om däck och fälg. Jag förmodar att jag behöver byta ut vinterdäck (dubbdäck) som sitter på superrostig fälg och där däcken...
Svar
16
· Visningar
1 583
Senast: illusion
·
Utrustning Ny bil är beställd, totalvikt 2380 kg. Med utökat B-kort får jag dra 4250 kg vilket lämnar 1870 kg till släpet (om jag inte tolkat... 2 3
Svar
55
· Visningar
5 433
Utrustning Äntligen ska jag byta ut mitt gamla Boj släp mot ett nyare och fräschare! Men som alltid så finns den stora frågan, vad ska man välja...
Svar
9
· Visningar
2 082
Senast: fio
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 891
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka