Ändra registreringsvikt på släp?

zazzarazz

Trådstartare
Denna fråga ställer jag bara till dig som vet!

Går det att ändra registreingsvikten på ett släp som är tillverkat 2006? Det har idag en totalvikt på 1350 kg, och jag skulle vilja ändra till 1500 kg minst. När man köper detta släp nytt kan man välja upp till iaf 1800 kg totalvikt, som jag minns det. Minst 1500 kg iaf.

Frågan är alltså, går det att ändra vikt på detta? Så jag kan lasta min 800 kg-klump i släpet och då köra lagligt?

Tacksam för svar från er som vet! :)

Sv: Ändra registreringsvikt på släp?

Du får kontakta återförsäljaren och få ett intyg att vagnen klarar den vikten och sen väga om på bilprovningen.

För att kunna svara på din fråga så måste jag veta vad det är för märke på släpet (tillverkare).
Om vi får veta detta så kan vi svara på din fråga.

Det är inte så säkert att det bara är att göra så, det beror helt och hållet på vad det är för släptillverkare. Generellt sett så krävs det en avsevärd teknisk förändring för att ändra vikt på ett släp som är taget i bruk efter 1 Januari 2005.

Men som sagt så beror det på vilken tillverkare släpet har.

Ja men man måste ju kontakta återförsäljaren för att se om det går o väga om just det släpet, om det går får man ett inmtyg på att det går.

Sen måste man ju göra viss förändringar, tex byta handska, däck o så till godkända för den vikten.

Det är inte så säkert att det räcker med att byta handske eller däck, i synnerhet inte om det är taget i bruk efter 1 Januari 2005.

Jag har en Star -05 och mailade en återförsäljare om förändring av lastvikt förra veckan. Han svarade att han främst behövde se vad jag har för påskjutsbroms på släpet och att det, om det gick att väga om släpet, kunde krävas byte fram och tillbaka av denna och flera besiktningar för omregistrering.

Min rekommendation är att du skall behålla det påskjutet som du får på för att klara den nya vikten och inte behöva byta fram och tillbaka.
Väldigt konstig inställning åf har, efter åtgärder in och reg besiktiga sedan klart. Det krävs bara en besiktning för att få släpet reggat, väldigt konstigt att det skulle krävas flera besiktningar, låter lite grand oseriöst från den åf sida med flera besiktningar. Jag har aldrig gjort mer än en besiktning när det gällt att väga upp eller ner ett släp.

Senast ändrad:

Jag sa TEX byta handska och däck, givetvis måste man ju göra det som krävs.
Men det jag MENAR är att om man kontaktar åtefärsäljaren så vet de var som behöver göras.

Enkelaxlad eller dubbelaxlad? Ev däcksbyte beror på hur många axlar ditt släp har. Och vad för däck det sitter på nu? Men den stora frågan är väll om hjul axeln som sitter på tål mer vikt?
Sen om du behöver ända på vagnen skall dom ändringarna vara kvar efter om typningen. Men du behöver troligt ett vågintyg på vad vagnen har för vikt.
Det brukar stå på endel kulhanskar vad för sort/märke dom är och då kan man oftast leta reda på mer info om vikt m.m på nätet.

Din transport väger således 700 kg enl reg papper? Önskad totalvikt vikt 1500kg och önskad lastvikt 800kg om jag fattat rätt.

Kolla med någon annan åf som kan ge dig klara besked om det är rimligt?

Senast ändrad:

Jo jag vet att du sa till exempel, men jag sa att det är inte säkert att det räcker.
Beroende på modell och datum för första i bruktagande i sverige så kan det krävas en avsevärd teknisk förändring på släpet.

Det är ett Henra Caliber från -05 eller -06 (jag har ej regpapper hos mig...)

Jag fattar faktiskt inget av det du skriver. Jag kontaktade en ÅF av Thuletransporterna, kanske är blåögd, men jag förutsätter att han vet vad han talar om. Och han sa att han ville se påskjutsbromsen, därefter diskuterar vi vad som behövs göras. Angående fler än en besiktning vid omregistrering av transport så är det flera olika ÅF som sagt precis samma sak.

Men min bilskolelärare sa att man inte får ändra vikt på släp efter ett visst årtal, men han var inte säker på när det var... Att det alltså inte längre är tillåtet att typa om släp. Därför ställer jag frågan här, för jag hoppas verkligen att han har fel... Samtidigt som han ju kanske borde ha rätt... Eftersom han är just bilskolelärare för BE-körkort...

Någon som vet var man vänder sig för att få ett definitivt besked? Vem är bödeln? Vägverket? Vilken avdelning? Har sökt på deras sida, men inte hittat något...

Återförsäljaren.

Har de inte gjort någon förändring på släpet för att väga ner det, utan bara plockat ut det i en lägre vikt än vad som är möjligt att få, då är det kört att ändra.

Det är rätt angående påskjutsbromsen beroende på vilken typ det är, där bestämmer man vad som skall göras.

Men att det skulle krävas mer än en besiktning för att typa om släpet köper inte jag, har de senaste åren typat om många släp o åt folk, och jag har ALDRIG behövt besiktiga släpet mer än en gång.

Det låter inte klokt i mina öron, att det krävs mer än en, ring bilprovningen själv och kolla.

*KL*

Jag fick besked och prisuppgift på detta av min ÅF då jag köpte nytt släp i början av sommarn, då vi plockade ut det i lägre vikt utan förändring. Var inga problem att typa om det till ursprunglig vikt, men det krävs byte av påskjutsbromsen och besiktning på min modell. Ca 3000:- så fixar dem det åt mig.

Nu kommer jag nog inte behöva typa om det då jag aldrig kör med två hästar ändå, men är bra att veta att det går. Har ett Cheval Magnum Gold.

Så hör med din ÅF, de borde veta om just din släpmodell!

Jag snor din tråd lite..

Det släpet jag lånar är ett UME B50, uttaget 2006.
Totalvikt, kg: 1990
Tjänstevikt, kg: 880

Vi har pratat om att vi ska sänka totalvikten så att vi ska kunna köra det på B-körkort. När man köper ett nytt B50-släp så kan man bestämma totalvikt själv, från 1250 kg om jag inte missminner mig. Kommer det vara krånligt att väga ner släpet ändå? Till typ 1500 kg..

Liknande trådar

Fritid Jag kan inget om däck och fälg. Jag förmodar att jag behöver byta ut vinterdäck (dubbdäck) som sitter på superrostig fälg och där däcken...
Svar
16
· Visningar
1 583
Senast: illusion
·
Utrustning Ny bil är beställd, totalvikt 2380 kg. Med utökat B-kort får jag dra 4250 kg vilket lämnar 1870 kg till släpet (om jag inte tolkat... 2 3
Svar
55
· Visningar
5 433
Utrustning Äntligen ska jag byta ut mitt gamla Boj släp mot ett nyare och fräschare! Men som alltid så finns den stora frågan, vad ska man välja...
Svar
9
· Visningar
2 082
Senast: fio
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 891
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Svårtransporterad häst