Ändrad personlighet... Enmanshäst?

Problematisk

Trådstartare
Jag tycker min häst har ändrat beteende över tid, och funderar på vad det kan bero på. Det enda "nya" är att hon har medryttare som rider ut en dag i veckan, annars är allt (stall, ridvägar, hagkompis, foder etc) som tidigare.
Det jag upplever som största skillnaden är att hon gått från att vara i princip 100% trygg och otittig, till att reagera (för henne) ganska kraftigt på "småsaker". Hon är även lite mindre alert på hjälperna än hur jag vill (och är van att) ha henne.
Funderar såklart på vad det beror på, mina första tankar är att hon inte trivs med att ha olika ryttare (typ att det gör henne osäker?), eller att det är något med synen? Det förklarar väl dock inte reaktionerna på hjälper.

Hur hade ni tänkt om det var er häst? Var hade ni börjat?
 
Många hästar förändras ju en del på hösten/vintern när det blir kyligare ute. Kan det var så, tror du? Vet du hur det funkar för medryttaren när hon rider?

Nej, det här är andra hösten jag har henne och den här tittigheten har inte kommit förrän nu.
Hon blir piggare höst och vinter, det märkte jag själv förra året och har även hört av tidigare ägare. Men inte tittigare.

Jag vet inte så detaljerat hur hon är med medryttaren, mer än "det gick bra" typ.
 
Jag hade nog föreslagit att hen kan rida för samma tränare som jag.samt fråga om vi ska rida ut tillsammans så kan jag låna en annan häst.
Det behöver inte vara att medryttaren gör fel men ni kanske rider olika.
 
Jag har haft medryttare som jag känt stor skillnad på hästen när jag ridit efteråt, vi hade ett antal diskussioner om att ständigt sitta nere på ridbanan och nöta själv utan instruktör och aldrig rida ut. Det blev ohållbart i längden då hon inte var så duktig men tyckte det var tråkigt att rida ut trots fina ridvägar och alltid någon att rida med dagtid.
 
Jag hade nog föreslagit att hen kan rida för samma tränare som jag.samt fråga om vi ska rida ut tillsammans så kan jag låna en annan häst.
Det behöver inte vara att medryttaren gör fel men ni kanske rider olika.

Rida för samma tränare är nog svårt att genomföra, men rida ut tillsammans borde gå att ordna. Du tänker för att se själv hur de fungerar ihop och så, eller?

Jag tror absolut inte att medryttaren "gör fel" på något sätt, utan det jag isåfall funderar på är om min häst blir osäker av att ha olika ryttare som (såklart) rider på lite olika sätt. Tidigare under den tid jag haft henne har det bara varit jag som ridit.
Å andra sidan vet jag att typ förrförra ägarna var en mor och dotter som delade på henne, så hon HAR ju haft olika ryttare och trivts med det också.
 
Jag har haft medryttare som jag känt stor skillnad på hästen när jag ridit efteråt, vi hade ett antal diskussioner om att ständigt sitta nere på ridbanan och nöta själv utan instruktör och aldrig rida ut. Det blev ohållbart i längden då hon inte var så duktig men tyckte det var tråkigt att rida ut trots fina ridvägar och alltid någon att rida med dagtid.

Trist! Vår medryttare rider bara ut, så nåt nötande på banan handlar det inte om här iallafall :)
 
Nej, det här är andra hösten jag har henne och den här tittigheten har inte kommit förrän nu.
Hon blir piggare höst och vinter, det märkte jag själv förra året och har även hört av tidigare ägare. Men inte tittigare.

Jag vet inte så detaljerat hur hon är med medryttaren, mer än "det gick bra" typ.
Men har du inte sett hur medryttaren rider din häst?
 
Men har du inte sett hur medryttaren rider din häst?

Jag såg naturligtvis när hon provred, tänkte inte på nåt särskilt då (vi rider ju såklart inte exakt lika, men jag kommer inte ihåg nu exakt HUR hon rider). Men nu rider medryttaren som sagt bara ut och jag är inte ute i skogen och springer, så jag vet inte hur hon rider där och hur hästen är med henne :)
 
Rida för samma tränare är nog svårt att genomföra, men rida ut tillsammans borde gå att ordna. Du tänker för att se själv hur de fungerar ihop och så, eller?

Jag tror absolut inte att medryttaren "gör fel" på något sätt, utan det jag isåfall funderar på är om min häst blir osäker av att ha olika ryttare som (såklart) rider på lite olika sätt. Tidigare under den tid jag haft henne har det bara varit jag som ridit.
Å andra sidan vet jag att typ förrförra ägarna var en mor och dotter som delade på henne, så hon HAR ju haft olika ryttare och trivts med det också.
Rida ut tillsammans låter som det bästa. Du kan se hur hästen reagerar och vad ryttaren gör och så berätta hur du gör i samma situation om det behövs.
 
Det behöver ju, som redan sagt, inte vara att medryttaren rider konstigt eller fel, kanske att de bara inte riktigt passar ihop eller att de behöver tid att känna av varandra?

Jag tänker att mor/dotter hade ridit så en tid och att det fungerade fint. Är hästen känslig så kan det ju vara som att byta ägare, lite jobbigt och vårt med förtroendet bara.
 
Jag tycker min häst har ändrat beteende över tid, och funderar på vad det kan bero på. Det enda "nya" är att hon har medryttare som rider ut en dag i veckan, annars är allt (stall, ridvägar, hagkompis, foder etc) som tidigare.
Det jag upplever som största skillnaden är att hon gått från att vara i princip 100% trygg och otittig, till att reagera (för henne) ganska kraftigt på "småsaker". Hon är även lite mindre alert på hjälperna än hur jag vill (och är van att) ha henne.
Funderar såklart på vad det beror på, mina första tankar är att hon inte trivs med att ha olika ryttare (typ att det gör henne osäker?), eller att det är något med synen? Det förklarar väl dock inte reaktionerna på hjälper.

Hur hade ni tänkt om det var er häst? Var hade ni börjat?
Jag märkte direkt när någon annan hade ridit min medishäst (eller ok inte min släkting-ägare, eller hans vänner, men nybörjare (märktes väldigt väl) eller en tjej som red då och då (märktes lite).) man kunde ju tycka att hon borde "veta" vem som satt på men.

Så olika ryttare per se var verkligen inget problem. Men vissa ryttare var det som sagt, nybörjare eller den här tjejen som var jätteduktig men "bara" typ 25 :D. Hon redde ju ut sig på bara en gång så det gjorde ingenting.
 
Senast ändrad:
Jag tänker smärta.
Att bli mer spänd/tittig är väldigt vanligt när hästen har ont.
Det samt att den inte tar hjälperna lika bra som innan.
 
Jag tänker smärta.
Att bli mer spänd/tittig är väldigt vanligt när hästen har ont.
Det samt att den inte tar hjälperna lika bra som innan.

Tack för en "ny" tanke, det uppskattas :) Hon är dock nyligen kollad utan att något särskilt hittades, så jag vet inte var/hur man skulle börja kolla upp det isåfall.
 
Jag tycker min häst har ändrat beteende över tid, och funderar på vad det kan bero på. Det enda "nya" är att hon har medryttare som rider ut en dag i veckan, annars är allt (stall, ridvägar, hagkompis, foder etc) som tidigare.
Det jag upplever som största skillnaden är att hon gått från att vara i princip 100% trygg och otittig, till att reagera (för henne) ganska kraftigt på "småsaker". Hon är även lite mindre alert på hjälperna än hur jag vill (och är van att) ha henne.
Funderar såklart på vad det beror på, mina första tankar är att hon inte trivs med att ha olika ryttare (typ att det gör henne osäker?), eller att det är något med synen? Det förklarar väl dock inte reaktionerna på hjälper.

Hur hade ni tänkt om det var er häst? Var hade ni börjat?
Låter som en häst som kanske är för känslig för olika typer av ridning. Vissa hästar förändras helt enkelt väldigt fort beroende på vem som rider. Om det hade fungerat så hade jag nog försökt rida ut eller hänga med på något sätt på uteritterna för att se hur personen rider och hur den reagerar på olika saker. Vissa hästar behöver mera trygghet än andra helt enkelt.
 
Jag tycker min häst har ändrat beteende över tid, och funderar på vad det kan bero på. Det enda "nya" är att hon har medryttare som rider ut en dag i veckan, annars är allt (stall, ridvägar, hagkompis, foder etc) som tidigare.
Det jag upplever som största skillnaden är att hon gått från att vara i princip 100% trygg och otittig, till att reagera (för henne) ganska kraftigt på "småsaker". Hon är även lite mindre alert på hjälperna än hur jag vill (och är van att) ha henne.
Funderar såklart på vad det beror på, mina första tankar är att hon inte trivs med att ha olika ryttare (typ att det gör henne osäker?), eller att det är något med synen? Det förklarar väl dock inte reaktionerna på hjälper.

Hur hade ni tänkt om det var er häst? Var hade ni börjat?

Vet inte hur länge du haft din häst och känner den osv, men såvida du inte utifrån att du känner den väldigt väl tidigare upplevt /klassat den som känslig för förändring/vem som hanterar den osv så ligger det lite långt ifrån enligt mig att en gång per vecka ridas av en medryttare ut i skogen skulle påverka den så mycket att den ändrar beteende så generellt som du upplever att den gjort .

Att rida ut tillsammans med medryttaren tycker jag är ett bra tios. Och sen att du överlag har en dialog med medryttaren hur den upplevt hästen/hur den beter sig osv.

Jag hade börjat där. Det kan ju finnas massor med andra anledningar att hästen beter sig tittigare/mer livlig osv. Jag hade inte misstänkt några fysiska problem om hästen verkar glad och må bra allmänt faktiskt, men ett blodprov för att kolla värdena på den kan ju vara en idé om du bedömer det värt att kolla kanske ?
 
Vet inte hur länge du haft din häst och känner den osv, men såvida du inte utifrån att du känner den väldigt väl tidigare upplevt /klassat den som känslig för förändring/vem som hanterar den osv så ligger det lite långt ifrån enligt mig att en gång per vecka ridas av en medryttare ut i skogen skulle påverka den så mycket att den ändrar beteende så generellt som du upplever att den gjort .

Att rida ut tillsammans med medryttaren tycker jag är ett bra tios. Och sen att du överlag har en dialog med medryttaren hur den upplevt hästen/hur den beter sig osv.

Jag hade börjat där. Det kan ju finnas massor med andra anledningar att hästen beter sig tittigare/mer livlig osv. Jag hade inte misstänkt några fysiska problem om hästen verkar glad och må bra allmänt faktiskt, men ett blodprov för att kolla värdena på den kan ju vara en idé om du bedömer det värt att kolla kanske ?

Hon är en ganska känslig häst överlag, i hantering och ridning. Snäll och trygg (vanligtvis) men samtidigt ganska känslig, liksom. Att olika människor leder till och från hagen och fodrar bryr hon sig inte om, annars är det tidigare (haft henne ett år och några månader) bara jag som ridit henne och skött om henne. Så jag har liksom inget att jämföra med om vad hon tycker om att ha olika människor som rider och så.
Men jag tycker ju samtidigt att rida ut en gång i veckan är/borde vara såpass lite att det inte påverkar så pass mycket...?

Vilka värden tänker du kan vara värt att kolla med ett ev. blodprov?
 
Hon är en ganska känslig häst överlag, i hantering och ridning. Snäll och trygg (vanligtvis) men samtidigt ganska känslig, liksom. Att olika människor leder till och från hagen och fodrar bryr hon sig inte om, annars är det tidigare (haft henne ett år och några månader) bara jag som ridit henne och skött om henne. Så jag har liksom inget att jämföra med om vad hon tycker om att ha olika människor som rider och så.
Men jag tycker ju samtidigt att rida ut en gång i veckan är/borde vara såpass lite att det inte påverkar så pass mycket...?

Vilka värden tänker du kan vara värt att kolla med ett ev. blodprov?


Då har du ju haft henne rätt kort tid 😄
Jag hade som sagt börjat med att lära känna medryttaren lite bättre och stämt av med denna/ridit ut osv.

Ang blodprov så som sagt om hästen verkar frisk och pigg allmänt tror jag varken på smärta eller skada, men du kan ju ta ett blodprov för att kolla allmäntillståndet och tex magmesium om den upplevs som stressigare/tittigare. Visst kan även synen vara en tanke som du var inne på.

Kort och gott - helt omöjligt att öht råda egentligen på internet så jag stannar här .
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 543
Senast: MML
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 799
Senast: Cambrie
·
Hundträning Är det normalt att en valp är rädd? Har en valp på 5 månader som är extremt rädd och lättstressad. Vallhundsras som är känd för sitt...
Svar
18
· Visningar
2 662
Senast: Xomymy
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 400
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp