Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du börjar här

Att kalla saker för ”trams”. Det är ett diskussionsforum men håll gärna god ton tack, tror att de allra flesta uppskattar det.
Men som sagt, det var inte diskussionen i sak jag kallade för trams, utan påståenden om att mina argument i sak var dålig ton. Det är viss skillnad. Jag uppskattar att man håller sig till sakfrågan och slutar angripa på personnivå när att man inte gillar argumenten.
 
Nej du förstår inte alls hur bettet fungerar, prova själv så som jag förklarat så kan du känna själv var trycket uppstår.

Hävstång fungerar som så att lite kraft i uttaget (tygeln till stångskänkeln) ger mångfallt starkare kraft i överföringen till munnen/käken/nacken.

Mekaniken i Better fungerar som så, att även utan kedjans mottrtyck,, så trycker skänkeln konstruktion på nacken och gommen, kedjan hindrar att Bettet trycker för hårt mot gommen, men när den når fullt utslag uppstår stort tryck på tunga/laner och underkäke istället förutom trycket på nacken som kvarstår.

Kedjan hindrar bara för stort tryck på gommen/överkäken, men skapar annat tryck på tunga/laner/underkäke istället kan man säga.

Denna tryckprocess startar så fort du aktiverar skänkel. Dvs tar den ur neutralt läge.

Du påstod något helt annat innan.

Du får gärna precisera var jag kritiserat dina bilder? Att jag rättar dig när du har fel i sak är inte kritik mot dina bilder, inte är det dålig ton heller. Sanningen är sanningen men den är inte alltid välkommen eller lätt att ta emot.

Så sluta gärna tramsa på det viset, stå för vad du säger och/eller erkänn om du har fel.

Mekaniken menar att SÅ LÄNGE KINDKEDJAN INTE VERKAR så kommer bettet rotera och lyftas i munnen. Men trycket mot lanerna/tungan ökar inte (särskilt mycket)

När kedjan tar emot, däremot, överförs all denna energi (multiplicerat, utifrån förhållandet mellan över och underskänkel) till laner och tunga.

Är det första skönt för hästen? Inte direkt. Men är det ett enormt ökat tryck? Nej, inte än.

Kag rekommenderar de som är intresserade att googla på Christina Krajewski Lever Bits- myths and facts. Hon redovisar vad som man vetenskapligt kommit fram till gällande de tryck och krafter som faktiskt genereras vid andvändning av hävstångsbett.

Kan även tillägga att en av de duktigaste hästtandläkarna i Norrland rekommenderar hävstångbett pga tydligare kommunikation jmf med tränsbett.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp