Ang 1:a verkning av fölis hovar..

jennan

Trådstartare
Hej på Er!!

En liten fråga, när börjar Ni verka era föl?
Mitt föl är snart 4 månader men jag tycker att han ser lite lång ut i hovarna men min hovslagare sa att det var för tidigt att verka fölisen nu. Vad tycker ni??


Jenny
 
Det tycker jag absolut inte är för tidigt, behövs det så behövs det....
Det är bättre att verka dem så att de inte går med dålig benställning pga av att hovarna är för långa.
 
Hovslagaren verkade Svala när hon var 2 månader. Philur hinner bli nästan 3 månader innan han kommer att verkas första gången.
 
Hej
Har ett föl nu som ska verkas nästa gång och hon blir 4 månader då. Jag har haft föl tidigare som inte blivit verkade förrän de varit 5 månader. Det är nog helt på hur hovarna ser ut och om de är rättställlda i benen.
M vH Mannis
 
Senast vid 8v vill jag ha påbörjat hovvården. Dock har jag börjat själv tidigare för att vänja honom vid att hålla upp fötterna lite längre, och att bli raspad. Hovis kommer i morgon och Copernicus blir verkad "på riktigt" för första gången, då är han drygt 10v gammal.
 
När jag får nya föl så raspar jag av tån pytt, pytte-lite.
Resten är individullet för varje föl. Har fölet en korrekt benställning när den föds och möjlighet till mark som nöter hoven skall du låta fölis hovvar var. Hoven skall bredda sig och växa klart innan man börjar verka. Under uppväxten kan dom plötsligt gå inåt med en tå eller tvärtom och nästa vecka är det bra.
Pratar vi om deformerade ben, X-bent eller dylikt så gäller självklart andra regler. Men på en korrekt fölis och med bra markunderlag råder jag till att avvakta.
 
Hejsan, jag var på ett seminarium om bla detta för ett tag sedan. Så här sa dom då:
Man har ca hundra dagar på sig att korrigera eventuella fel, efter det så är det mycket svårare. Tydligen är det någon del av benet som inte går att påverka så bra efter den tiden. Även om det är lättare felställningar så är det mycket mer fördelaktigt att hålla efter det ända från början.

Våra föl brukar verkas när de är någon månad gamla. Även om det inte behövs egentligen på vissa, så är det bra att vänja dem vid det så tidigt som möjligt.
 
Vi verkar våra föl första gången när dom är 8 v. om det inte är något speciellt innan dess. Alla föl vi har haft har alltid behövts att fixas till vid den åldern, det är ju även bra att vänja dom, dom blir bara äldre och starkare!
Sen verkas dom med 8 v. intervaller om det inte behövs oftare. :)
 
Hovslagaren får kika på fölis första verkningen för mamma efter födseln. Kan ju bli allt mellan 1 dag till 7 veckor gammalt föl. Sen får hovis titta vid varje verkning av mamman, och oftast brukar det behövas filas lite vid 8 veckor ungefär.

Mitt föl har dock träffat hovslagaren frekvent sen hon var 8 dagar. En utåtvriden bakkota rättades till med raspning var tredje dag i början,s en en ggn/vecka och sen 1 ggn/månad. Nu är hon 4½ månad och sedan en månad tillbaka så följer hon med i de vuxna hästarnas intervaller, dvs hovis tar ett tag var 7:e vecka . Har hitills behövts varje gång, om än inte mycket så litegrann. Även om det inte behövs får hovis lyfta och så, lika bra de vänjer sig.

Men är fölet korrekt så bli första kollen vid 7-8 veckors ålder och kollas sen var 7:e vecka och raspas efter behov.

Att man har 100 dagar på sig att rätta felställningar är en sanning med modifikation. Man har upp till 1½ år på sig. Men de nedre tillväxtzonerna sluts först, och när de slutits är det svårt. Så kotor t ex har man "kortare" tid på sig att fixa än t ex knän. Men ju fortare man fixar dessto större chans för fullt korrekt häst har man eftersom man är enormt hjälpt av den snabba tillväxten under de första månaderna, benen anpassar sig väldigt snabbt till ändrade vinklar/benställningar t ex - både dåliga och bra.
 
Jo självklart får hovvis ta en titt på fölis samtidigt som mamman men han åtgärdar inget. Sista föl som verkades var hela 10 månader och då var han bara lite , lite lång i tån.
Fölet jag har idag, snart 5 månader, är aldrig verkad. Hovvis har koll, men hon och även mina andra fölisar är födda med korrekta benställningar. De växer upp i kuperad terräng med tillgång till berg och med korrekta ben så blir nötningen naturlig.
Under andra förhållanden växer ju hovven bara och självklart skall den då verkas.
Nu undrar jag om det är fler som resonerar och liksom jag har naturnötningshagar (nytt ord :smirk:).
 
Vårt föl verkades när han var 8 veckor. För att han var lite lång och är lite innåt tåad.
Detta är bra träning
 
Men just det här med intåad och uttåad är något som rör sig hela tiden när fölis växer och även som unghäst.
Långa tår skall verkas bort men korrigering (jag förutsätter att vi pratar om korrekt benställning) anser jag inte är nödvändig när de är så unga.
 
Byt hovslagare, vi tar våra föl från dag 2 om det behövs, min hovslagare är otroligt noga med fölen, mycket viktigare än stona. Aldrig har vi väntat till 4 månader. Vi har haft föl vi verkat varannan vecka som nu har helt korrekt benställning.
 
Som sagt vi brukar vänta tills det behövs, det kan 6 månader. Det finns väl ingen anledning att verka, om dom sliter bra själv. Om dom inte har fel benställning förstås, så det måste göras. Men vi har varit skonad från det !
 
Jag låter hovslagarn kolla fölen så fort han är här ibland är de bara någon vecka ibland mer och det är jätte bra för då vänjer de sig vid honom och många gånger får han bara lyfta på benen.. :banana: :banana:
 
Ofta tar folk fel när de t.ex är uttåade bak och tror att det är knas på benen. Så är oftast inte fallet utan när hästen sen breddar sig så hamnar allt rätt. Är ju ganska tokigt om man börjar korrigera fel som inte finns egentligen. Man måste ju vara observant om hur kroppen rör sig. Viktigt är också att fölis har en ganska hård bädd att stå på (om fölis är inne mycket vill säga) så man inte framkallar fel benställningar under den tid fölis ben är mjuka.
Jag talar fortfarande om korrekt benställning.
 
Våran fölis var 3 dagar när han bekantade sig med hovlsagaren första gången!

Vi har en underbar hovslagare som gärna hjälper till med att vänja fölen vid verkning.

Varje gång lyfter vi alla hovarna o drar lite försiktigt med raspen så att fölisarna vänjer sig vid det. Han gör det gratis dessutom!

Så nu vid 5 månaders ålder så står Lord(fölet) stilla vid verkning. Även om hovslagaren inte behöver ta varje gång.
 
Jomen det är ju ganska enkelt att göra det själv. Man lyfter som hovvis gör och filar pytte, utan att ta något direkt. Bra att han gör det gratis.
 

Liknande trådar

Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 283
Senast: Morces
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 514
Senast: Stereo
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
2 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp