ang. att tävla i bomlös.

HannaZ

Trådstartare
På Torsions hemsida finns följande svar att läsa på frågan (nr 121) om huruvida man får tävla högre klasser i dressyr i deras sadel.

"Det finns inget i TR som hindrar Dig från att tävla dressyr med en Torsion. Vi har vita schabrak på lager."

Står det inte att sadeln ska vara av engelsk modell eller nåt? Tycker att det framförts här på forumet.

Sv: ang. att tävla i bomlös.

Jo. Man får inte tävla i en Torsion. I alla fall inte med de modellerna som finns ju. Är flertalet här inne som mailat och frågat däribland jag.

Den enda bomlösa jag vet som man får tävla i är Ansür sadlarna. De är extremt lika en engelsk sadel.

Man kan väl bara hoppas på att det kommer fram fler bomlösa som sr ut som en engelsk sadel så mankan tävla i dem...för TR lär de knappast ändra. :crazy:

Grejen är väl att dressyrkomittén är mer än lovligt flummiga i frågan om hur de ska ha det med sadlar, de har väl inte förstått på allvar att tiden har sprungit ifrån dem i den frågan. Skulle dessutom inte förvåna mig om de tycker att frågan är ganska ointresant efter som de ryttare som är intressanta för sporten och kan bli landslagsaktuella knappast är så konstiga och avvikande att de skulle få för sig att rida bomlöst :devil: Och människor som inte kan tänkas bli landslagsaktuella någon gång i framtiden är ju ganska ointressanta för SvRF, eller?

Hur som helst - jag hoppas att någon som har lite skinn på näsan och lite hjärna innanför pannbenet tävlar med Torsion och blir diskad och överklagar detta. Då måste nämligen dressyrkomittén skärpa sig och komma med sakliga argument, dels hur man identifierar en "engelsk sadel" och dels varför det är så viktigt att man tävlar med just en dylik.

Okej! Så det är därför dom vill ha ett ekipage som ska tävla MSV i en Torsion.

Ska bi intressant att följa diskussionen när det sker.

Har för mig att man får tävla dressyr med freeformen?

Flexion SBS får man tävla i iallafall, det har jag gjort och jag blev då inte diskad, jag tror inte så många ser att det är en bomlös..

PathOfClovers skrev:
Joo, det står av engelsk modell i TR.

Vad är sadel av engelsk modell????
Jag har försökt att få ett svar på detta av domare och ridsportförbundet.
Är det det man ser, som ska se "engelskt" ut?
Eller är det bommen som ska vara "engelskt" typ?

Jag har hört att det finns ekipage i grand prix som har eller ska tävla med freeformen...

det där med har hört... bildbevis osv...
lessen o säga det men "har hört" är lika löst som folk som har kompisars kompisar som tävlar sina travare i gp dressyr...

Ja ja. Jag har bara tävlat i min freeform på en clear round med min travare, så det vet jag inte mer om... Dra inte alla travare över samma kam....

Ha!
Då ska jag dra vita lindor på min ystra islänning och äntra dressyrbanorna i de bomlösa jag har! Sedan ska här överklagas *fniss*

Hahahaha låter bra :D
Vi kanske kan ta det i kadrilj då...Med flygande manar på ystra isisar...

Polly_Mulle skrev:
det där med har hört... bildbevis osv...
lessen o säga det men "har hört" är lika löst som folk som har kompisars kompisar som tävlar sina travare i gp dressyr...

Onödigt! :mad:

nej jag har oxå kontaktat ridsportförbundet och man får ej tävla på bomlöst (torsion, freefrom o dylikt)

skuggi skrev:
Ha!
Då ska jag dra vita lindor på min ystra islänning och äntra dressyrbanorna i de bomlösa jag har! Sedan ska här överklagas *fniss*

Synd bara att du hinner bli diskad för de vita benlindorna innan de hinner se sadeln........... :D

Mvh//LG

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 843
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Behöver lite input! Har en svart häst med frieser i sig. Vi kommer börja tävla dressyr i vår. Hon har brun sadel och brunt träns...
Svar
18
· Visningar
2 481
Senast: Amanda_F
·
Western Hej alla! Jag sitter och bryr mitt huvud med var man kan få information om WRAS regler för utrustning som nybörjare och ännu ej medlem... 2
Svar
21
· Visningar
3 092
Senast: Cilva
·
Utrustning Jag har två islandshästar varav den ena mycket kräsen med sadelval. Han gillar inte alls bomsadlar om de är över 35cm långa(har hittils... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 602
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?