Ang avlivningsmetoder

Sv: Ang avlivningsmetoder

Snacka om veterinären måste haft ångest! :crazy:
Men jag tycker ändå inte att man ska ta bort avlivning med spruta, jag har aldrig avlivat mina hästar med bultpistol å vill inte göra det i framtiden heller :eek:

hm. Då undrar man om giftet är så starkt som dom säger. :smirk:
Enligt veterinärerna som avlivade min pålle så var giftet väldigt farligt bara det nuddade en. :smirk: hm.

mörkros skrev:
Enligt veterinärerna som avlivade min pålle så var giftet väldigt farligt bara det nuddade en. :smirk: hm.

Det finns TVÅ sorters sprutavlivning. Dels 'vanlig' och dels med Somulose. Det sistnämnda är nyare och ligger på licens, DET är tvärfarligt och där räcker det om de får sig på det (därför har de handskar och skyddsglasögon).

Det står inte i artikeln vad som användes men jag misstänker det var det 'gamla'. Det är alltså inte alls lika giftigt som Somulose. Även om man nog ska låta bli att dricka det ;)

Ha, när en kompis skulle gifta sig så fick han en flaska inlindad i folie att dricka av under svensexan.
Det var väl nån grogg blandad i den.
När flaskan var tom bad de honom ta bort folien och kolla vad han druckit... avlivningsvätska stod det på etiketten. VI hade tiggt flaskan av en veterinär. (och diskat den ordentligt)

mörkros skrev:
Med tanke på att det verkar så otroligt fort så så borde det vara väldigt starkt. Men det är nog betydligt värre att få det i blodet än i munnen.

Oj då! Kan vara farligt att vara veterinär tydligen! :angel:

Skyddsglasögon... Då slarvade den veterinär som var här sist och avlivade en ponny. Att de skulle använda handskar visste jag.

Borde kanske ha munskydd nu också :)

Skulle inte ens våga dricka ur en diskad flaska :eek:

_1608078_anthrax300ap.jpg

Lika bra att göra det ordentligt. ;)

Måste säga att han får skylla sig själv. Vi som jobbar inom djursjukvård (el vilken sjukvård som helst) får noga inpräntat säkerheten för oss själva i första hand och väljer man att på något sätt, oavsett vilket att frångå eller tumma på detta får man stå sitt kast och inte sen skylla på någon annan eller anse att som i det här fallet mena på att den avlivningsmetod han själv använde inte borde användas.
När det tex gäller Somnulose står det KLART och TYDLIGT hur det ska hanteras. Var det "vanlig" avlivningsvätska och få lite stänk i sig tar ju knappast död på en. Är väl inte "värre" än att få något annat läkemedel i sig som inte var avsett. Därmed inte menat att man ska negligera dess verkan, se min åsikt om detta tidigare i inlägget.
Man ska respektera alla läkemedel och undvika felaktig hantering och vara försiktig!

dör man om man får det starka medlet på sig eller= :eek: :crazy:

Jag har sett liknade sak hända.
Fast det rörde sig lyckligtvis 'bara' om några droppar.

Tips- håll munnen stängd! Min första reaktion var att han var klantig, mmen sedan var jag lite mer trevlig och tänkte att olyckor händer så lätt, men jag tycker ändå att det är dumt av honom att inte rekommendera spruta.

*knapplån*
Själv blev jag ännu mer övertygad om att försöka att alltid avliva med bultpistol. Jag har hört alltför många skräckhistorier (inte skrönor utan vänner som råkat ut för saker) i samband med sprutavlivning. Det nya medlet verkar ju dock inte kunna skapa de problem jag hört om, men då är det å andra sidan sådär supergiftigt... .

Jag känner att bultpistol är ett snabbt och skonsamt sätt för hästen att dö på. Och att riskerna för att det blir problem är mindre än med spruta.

Sist vi tog bort häst var vi tvugna att spruta. Hästen var akut inskjutsad till Strömsholm och vi tog beslutet att ta bort honom pga extremt usel prognos. Tyvärr hade de ej tillgång till bultpistol o eftersom en kanyl ej ens kunde sättas (pga hans sjukdomstillstånd) så fick de spruta direkt i hjärtat. Vi var ej med vid detta; på veterinärens inrådan.... vi gick in och fick se honom efteråt istället.

Håller med dig om att man i det längsta ska försöka avliva med bultpistol.
Har varit med några gånger och visst SER det läskigt ut och det är jobbigt för MÄNNISKAN.
Men hästen dör innan den ramlar.

Med spruta däremot är hästen vid medvetande när den tvingas att lägga sig, och eftersom hästen är ett flyktdjur så påstås det att hästen får en hemsk ångest när någonting tvingar den att lägga sig ner. De "kämpar emot" i det längsta, och så vill jag inte att min häst skall ha det.
Då får det hellre vara jobbigt för mig!
/Maria

Ja kämpar emot i det längsta gör dom ju när dom ska sövas för tex en operation. Det kan väl inte bli värre än så. Jag menar dom ska ju sövas då också. Fast dom får det i större dos så att dom aldrig vaknar upp igen.

Muninn skrev:
Håller med dig om att man i det längsta ska försöka avliva med bultpistol.
Har varit med några gånger och visst SER det läskigt ut och det är jobbigt för MÄNNISKAN.
Men hästen dör innan den ramlar.

Med spruta däremot är hästen vid medvetande när den tvingas att lägga sig, och eftersom hästen är ett flyktdjur så påstås det att hästen får en hemsk ångest när någonting tvingar den att lägga sig ner. De "kämpar emot" i det längsta, och så vill jag inte att min häst skall ha det.
Då får det hellre vara jobbigt för mig!
/Maria
Det där har jag dock inte hört förut! Om hästen känner sig "sömnig" borde kanske inte någon ångest inträda? Men nu fick jag ännu mer vatten på min kvarn att helst ALDRIG avliva med spruta!! Tänk om ändå Strömsholm hade haft bultpistol för vår älskade vän. :cry: Jag menar; när de inte ens kan sätta kanyl på kusen (små, trånga kärl och dåligt tryck på blodet) så vore väl humanast att ha en sådan och döda den med?

Jag har hört talas om 3 olika fall där avlivningsvätskan ej räckt till!! Där hästen legat och andats medan veterinären fått åka iväg och hämta mer vätska. En fick använda ampuller för hund o katt mm som fanns i bilen. I ett fall var hästen rätt illa skadad och att då stå bredvid och sen sin halvdöda häst under rätt lång tid kämpa är inte något vidare. Förhoppningsvis var den ändå så bedövad att den inte var "medveten", men hur vet man det? :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Bombas just nu av reklam för detta nya (dyra) tillskott. Ni är så många här som kan läsa innehållsförteckningen bättre än mig och jag... 10 11 12
Svar
231
· Visningar
23 657
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet... 2
Svar
25
· Visningar
1 624
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 130
Senast: MayGrace
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Klippmaskin till tjock päls
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka