Ang bebisen i Expressen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ang bebisen i Expressen

Daydream skrev:
Dumheter! Gravida och födande kvinnor har rätt att få snitt om de vill dessutom handlar det om EKONOMI och försetällningar om kön. Kvinnor SKA föda skrikande med ångest verkar det som.
Ett barns liv får ALDRIG riskeras!
Nu så skall jag citera en känd överläkare i förlossningsvård.

"Om kejsarsnitt var den säkraste förlossningsmetoden, så skulle jag naturligtvis snitta alla blivande mödrar. Men nu vet vi med säkerhet att naturlig vaginal förlossning är det säkraste sättet för båda mor och barn."

Och så lägger jag till:
Alla vet väl ett snittade barn ALLTID får tillbringa första dygnet på neonatalen (barn-intensiven), och vilka orsakerna är till detta.
Eller vet inte alla det?
 
Sv: Ang bebisen i Expressen

Det är ju en bedömningsfråga, ibland bedömer läkaren fel, ibland rätt.
I en kompis fall, som hade en SVÅR förlossning där de tillslut försökte dra ut barnet med sugklocka, den lossnade dessutom ett antal gånger, men lyckades efter några försök då de alla fick klart för sig att barnet klarar bara ett försök till...
Med facit i hand var det en BRA bedömning som läkaren gjorde, för när han sedan började kolla igenom mammans papper och insåg att hon blivit opererad flera gånger i magen pga andra saker så skulle det ha tagit så lång tid att kommit in till barnet att det hade dött.
Men hade barnet dött av det vaginala hade man utropat att det hade varit givet med snitt, och vice versa...

Ibland händer tråkiga saker, jag måste till viss del hålla med Jadzia.
Läkarna är utbildade men de är dock inte omänskliga.
Som Jadzia också säger så finns det bevisat att det är bättre både för barn och mamma att födas/föda vaginalt, det är ju därför framför allt läkarna envisas med det, det finns ju som sagt även stora risker med en stor operation, som faktiskt ett kejsarsnitt är.

Sedan önskar man ingen i världen att behöva gå igenom ett barns död, och jag hade kunnat offra allt för min son, men hade man verkligen velat dött? Jag är lite egoistisk för jag vill jag vara runt min son... men det tycker jag är en helt annan diskussion.

Sen visst, det är mycket i förlossningssalen som dock borde förbättras!!!
Jag tycker att de ofta är mycket nonchalanta mot mammorna och struntar ofta helt i vad som sägs och tycks... det är ju aldrig fel att lyssna...
Sen finns det rent slarv och okunskap också i läkarkåren, det finns ju "rôtägg" även där!!
 
Sv: Ang bebisen i Expressen

Jag avgudade min förlossningspersonal.
Alla 3 gångerna.

Jag fick det absolut bästa stöd man kan tänka sig, varje gång.
 
Sv: Ang bebisen i Expressen

Mita30 skrev:
Är du förälder eller bara någon utomstående svamlare som inte vet vad ett knyt betyder i ens liv..

Jag vet vad förlossningsläkarens skyldighet mot patienten är!!

Vet du??
Hmm, det där var rätt lågt tycker jag. :crazy: Man kan nog förstå rätt väl att en moder naturligtvis vill ha ett friskt barn vare sig man har egna eller inte. Däremot är det ju som Jadzia säger TVÅ människoliv läkaren tar hänsyn till. Utan att veta ett skit om det aktuella fallet så tycker jag hon har en poäng i att det ju faktiskt kan ha handlat om moderns risker vid snitt som gjorde att man bedömde det som olämpligt. Jag har ju svårt att tro att man stod där och tänkte "äsch, klart barnet kommer få hjärnskador, men det skiter vi i...." :crazy:

Visst ska hon anmäla läkaren - då kan det utredas om det var ett felbeslut eller ej. Antingen var det oproffessionellt och okunnigt och då får han förmodligen en anmärkning alternativt värre påföljder. Eller så har han skött förlossningen enligt alla konstens regler och det gick fel ändå.
 
Sv: Ang bebisen i Expressen

Jag vet mer om hjärnskadade barn än många andra, har personling erfarenhet av detta. Har du det?

Dessutom fick jag inget svar på min fråga om du har erfarenhet av både vaginal förlossning och kejsarsnitt. Det har jag....
 
Sv: Ang bebisen i Expressen

Daydream skrev:
Dessutom så tror jag att de flesta mammor, som inte är sjuka i huvudet, vars barn skadats svårt eller dött vid förlossningen skulle ge vad som helst för att skadats eller dött i dess ställe.

Tack för den du! :crazy:

Ta och skärp upp den där diskussionstekniken ett par snäpp och tänk ett par steg längre innan du kastar ur dig rena oförskämdheter! De dåliga fakta du har kring vaginal förlossning kontra kejsarsnitt gör dig inte heller speciellt trovärldig, så egentligen borde jag väl skita i att bemöta dig öht. Liksom Break-a-leg har jag erfarenhet av både vaginal- och kejsarsnittsförlossning. Jag vet då vad jag helst väljer.

Det är alltid tragiskt när barn dör, men det är inte alltid någons fel. Ibland är det det, men att du uppmanar alla kvinnor att kräva kejsarsnitt, som du säger: "för våra barns säkerhet", där är du helt ute och cyklar. Dessutom tror jag att du bidrar till att spä på förlossningsrädslan får många kvinnor. Är det vad du vill uppnå?
 
Sv: Ang bebisen i Expressen

Eftersom jag själv har barn och födde här i Sverige för inte mer än ca 10 månader sedan så kanske jag har rätt att svara här då?

Jag skulle ALDRIG i livet vilja bli snittad, är det ett måste så ok, måste man så måste man. Men att välja snitt framför vaginal förlossning bara för att slippa föda - ja, det tyder ju på en allvarlig rubbning i ens hjärna.
Det var ju kul att fixa dit ungen eller hur, men sedan måste den ju ut också? Kanske borde ha tänkt på det innan ni kn****de utan preventivmedel. :mad:

En vaginal förlossning kostar ca 17.000 medans ett kejsarsnitt (okomplicerat) kostar ca 36.000, om du betalar mellanskillnaden själv dvs ca 20.000 så tycker jag att du har rätt att KRÄVA snitt, annars är det bara att skrika på :mad: Kvinnor har klarat det i alla tider, hur kommer det sig att dagens kvinnor är så jäkla mesiga och veka att de inte klarar av det? Jag bara undrar?

*känner mig lite förbannad idag*
 
Sv: Ang bebisen i Expressen

Zoya skrev:
En vaginal förlossning kostar ca 17.000 medans ett kejsarsnitt (okomplicerat) kostar ca 36.000, om du betalar mellanskillnaden själv dvs ca 20.000 så tycker jag att du har rätt att KRÄVA snitt, annars är det bara att skrika på :mad: Kvinnor har klarat det i alla tider, hur kommer det sig att dagens kvinnor är så jäkla mesiga och veka att de inte klarar av det? Jag bara undrar?
Jag håller inte med där.
Det är ju inte en kostnadsfråga, utan en säkerhetsfråga.
En vaginal förlossning är för de absolut flesta barn och mödrar den säkraste förlossningen.
Därför så anser jag inte ens att det är en bra idé att låta alla blivande mammor som hostar upp 20'000:- själva bli snittade.
Jag anser med en dåres envishet, att det bara är de medicinska aspekterna som skall avgöra valet.

Och jag tycker efter 3 vaginala förlossningar inte att det är något att skrika om.
För de som har problem med smärta så finns det en uppsjö av olika smärtlindringsmetoder.
Jag har inte provat dem själv, lustgas är bra nog för mig, men jag vet att de finns.
 
Sv: Ang bebisen i Expressen

Inte_Ung skrev:
Och så lägger jag till:
Alla vet väl ett snittade barn ALLTID får tillbringa första dygnet på neonatalen (barn-intensiven), och vilka orsakerna är till detta.
Eller vet inte alla det?

Menar du att alla snittade barn får tillbringa första dygnet på neonatalen? I sådana fall är du felinformerad. Jag blev akutsnittad och min bebis behandlades inget annorlunda jämfört med de barn som kommit ut den vanliga vägen.

Dessutom så blir jag ledsen över er totala brist på empati för de stackare som har genomgått en traumatisk förlossning och känner att man inte vill riskera att gå igenom samma procedur en gång till.
Jag har varit med om misslyckat försök med yttre press och sugklocka och ett akutsnitt och jag vet vilket sätt jag föredrar. Dessutom undrar jag hur bra det egentligen är för barnet att bli utdragen med sugklocka.
 
Sv: Ang bebisen i Expressen

Lucas är också utplockad med akut snitt, och han behandlades också som en "vanlig" nyfödd.

Dock måste jag som ju gjort både och säga att vaginal förlossning är många gånger att föredra!!! Jag var orolig innan, visst, men allt funkade bra och i mitt förlossningsbrev hade jag skrivit jättetydligt att de inte skulle tveka om snitt om det började strula (med tanke på förra förlossningen), och det blev jag också lovad.
 
Sv: Ang bebisen i Expressen

Pauling skrev:
Menar du att alla snittade barn får tillbringa första dygnet på neonatalen? I sådana fall är du felinformerad. Jag blev akutsnittad och min bebis behandlades inget annorlunda jämfört med de barn som kommit ut den vanliga vägen.
Då är det nytt från när min nu nästan 10-åring låg på neonatalen p.g.a. för låg födelsevikt trots full tid. När jag frågade så fick jag svaret att ALLA snittbarn låg första dygnet på Neo för att helt säkert få igång andningen.

Dessutom så blir jag ledsen över er totala brist på empati för de stackare som har genomgått en traumatisk förlossning och känner att man inte vill riskera att gå igenom samma procedur en gång till.
Men då handlar det ju om riskförlossningar. DET är en helt annan sak än att rutinmässigt skrika efter snitt för att man vägrar föda vaginalt p.g.a. fjollighet.

Jag har varit med om misslyckat försök med yttre press och sugklocka och ett akutsnitt och jag vet vilket sätt jag föredrar. Dessutom undrar jag hur bra det egentligen är för barnet att bli utdragen med sugklocka.
Sugklocka och yttre press är definitivt dåligt. Om man har så trångt bäcken eller så dåligt värkarbete, så är nog ett snitt att föredra för alla inblandade. Mor, barn OCH förlossningspersonal.

Du har inte förstått vad jag menar, och kanske så har jag varit otydlig.

Men jag försöker igen.

Jag anser att snitt "för säkerhets skull" som någon sorts förebyggande åtgärd är förkastligt i de fall en naturlig förlossning rent medicinskt är att föredra. Och jag har oerhört svårt att förstå detta gastande efter snitt från alla håll och kanter. Det finns traumatiska händelser i mammans liv som kan motovera detta MEDICINSKT, men då är vi tillbaka till läkarens roll att göra den bedömningen. Men om bäckenet är smalt eller mamman svag eller annat försvårande, så måste man ju ta till snitt.

Men att tro att man måste ha snitt för att inte förstöra sexlivet, eller för att inte bli "ful" därnere, det är lika fånigt som silicontuttar.
Sexlivet blir INTE förstört. Och om man blir litet "ful" därnere, så kan man få plastik-operation på det senare.
 
Sv: Ang bebisen i Expressen

Magdalena skrev:
Lucas är också utplockad med akut snitt, och han behandlades också som en "vanlig" nyfödd.
Kan det vara så att de akutsnittade barnen har gått igenom den del av förlossningen som skall sätta igång andningen, medan de planerade snitten inte är riktigt mogna?

Fört det var så de förklarade det.
Vid ett snitt så har barnet inte blivit förberedd för att födas och kan därför få problem med att komma igång med andningen.
 
Sv: Ang bebisen i Expressen

För 9 år sedan fick jag mitt första barn med planerat snitt. Pappan fick följa med henne för extra tillsyn (var vet inte jag eftersom jag låg på operationsbordet). Sedan fick ju även jag extra tillsyn då jag faktiskt genomgått en bukoperation....Då var inte barnet hos mig. När jag kom upp till BB så fick barnet komma upp, men första natten fick hon sova i personalrummet och inte hos mig. Dom kom in med henne när hon skulle försöka äta.

Jag tror som du att akutsnittade barn ändå har genomgått den del av förlossningen som sätter igång barnets funktioner, medan min dotter var liten och hade väldigt svårt att få igång ätandet...

Visst ska man få snitt om det är av medicinska skäl (det fick ju jag, mot min vilja egentligen). Man ska ju inte riskera barnet eller mammans liv. Men har man "psykiska orsaker" till att vilja bli snittad så finns det psykologer och Aurora grupper att tillgå.
 
Sv: Ang bebisen i Expressen

Bäckenet har röntgats och det är normalstort. Det finns egentligen inget rent medicinskt som säger att nästa förlossning kommer bli likadan som den förra, mer än att jag är rädd för att gå i genom en förlossning till.

Jag håller med om att det är klart bäst om man kan föda normalt, men vad är det som säger att det är bättre med sugklocka/yttre press än snitt om komplikationer tillstöter under förlossningen? Nu blev det både och för min del. Det hade spart mig bra mycket lidande och jag hade antagligen inte varit lika rädd för att försöka föda igen om de hade beslutat om snitt i ett tidigare skede istället för att ha just den mentaliteten att vaginalt ALLTID är bättre än snitt.
 
Sv: Ang bebisen i Expressen

Pauling skrev:
Jag håller med om att det är klart bäst om man kan föda normalt, men vad är det som säger att det är bättre med sugklocka/yttre press än snitt om komplikationer tillstöter under förlossningen? Nu blev det både och för min del. Det hade spart mig bra mycket lidande och jag hade antagligen inte varit lika rädd för att försöka föda igen om de hade beslutat om snitt i ett tidigare skede istället för att ha just den mentaliteten att vaginalt ALLTID är bättre än snitt.
Men den bedömningen är ju oerhört svår att göra.
Sugklocka och yttre press skonar ju mamman från en öppen bukoperation om det går vägen.
Det är dessutom snabbare för barnet.

ALLA kan göra missbedömningar.
Det såg väl ut att vara så nära så nära, så de trodde väl att det bara behövdes så litet, så litet, så skulle det vara över.

Alla förlossningar är olika, även hos samma kvinna.
Men du kanske har en svag och trött livmoder, då så blir en vaginal förlossning en seg historia, allt för seg.
Men nästa gång så kanske den å andra sidan är piggare.

Min livmoder blev "trött i förtid" under min första förlossning.
Men med värkstimulerande dropp och egen kraft och vilja, så gick det bra ändå.
De 2 följande förlossningarna så "pluppade" bara barnen ut.
2:an 15min krystvärkar, 3:an 2 minuter tror jag.
Och då så tog den första mer än en timme att pressa ut.
 
Sv: Ang bebisen i Expressen

Jag skulle vilja säga; försök föda vaginalt för era barns säkerhet. Som flera andra redan skrivit: det finns massor av forskning som visar på att vaginal födsel är tusen gånger bättre än snitt. Både för mamma och barn.
Jag skulle absolut inte vilja bli snittad, om det var absolut enda lösningen så visst men inte annars.
Som svar på grundfrågan så är det naturligtvis hemskt för alla inblandade att ett barn dör. Men ingen av oss vet bakgrunden till att läkaren gjorde den bedömning han gjorde.
Min mormor fick ligga med krystvärkar i 48 timmar för att en läkare vägrade göra kejsarsnitt. Hon har extremt trångt bäcken, vägde på den tiden lite drygt 40 kg och bebisen vägde 4,6 kg. Bebisen dog naturligtvis och togs sedan ut med kejsarsnitt. DEN läkaren vägrade kejsarsnitt p g a prestige, han skulle få ut barnet på naturlig väg. Men detta är ju mer än femtio år sedan, något har väl förhoppningsvis hänt sedan dess?
 
Sv: Ang bebisen i Expressen

För 50 år sedan, så var ett kejsarsnitt betydligt mera riskfyllt än i dag.
Det skall man också komma ihåg.
 
Sv: Ang bebisen i Expressen

Jo det är säkert sant, men hennes graviditetsläkare hade redan gjort bedömningen att hon inte kunde föda normalt, så läkaren visste detta när hon kom in, och väg´rade ändå, för han KUNDE minsann. Mormors barn nummer två föddes med snitt, blev helt normalt, barn nummer tre: återigen en läkare som vägrade göra snitt; blev till slut akutsnitt - min moster är CP-skadad. Barn nr fyra är snittad och helt normal...
men som sagt detta är mer än femtio år sedan, mycket har hänt sedan dess, både i inställning till kvinnor i allmänhet och till barnafödande kvinnor och även medicinskt.

Om man inte litar på att dagens läkare kan göra en korrekt bedömning vid en förlossning så förstår jag inte hur man vågar lita på dem att sätta kniven i en vid ett kejsarsnitt?
 
Sv: Ang bebisen i Expressen

Daydream skrev:
Tur att inte politiker och läkare är lika dumma som du är för det du anför gäller inte i Sverige.
Man har rätt att få kejsarsnitt om man är mkt orolig för att ens barn ska skadas vid födseln för det fick jag.
Eftersom att jag inte tror att du har barn själv så är dina dumdryga åsikter bara teoretiskt svammel, hade du haft barn så hade du inte resonerat som du gör. Jag hoppas att du aldrig ska behöva äta upp dina ord för det önskar jag ingen som gör så lättvindiga uttalanden om barns liv och hälsa!
Men passa dig, en vacker dag kanske du inte är lika kaxig...

Jisses.

Jag håller fullständigt med Jadzia.

Cilla,

läkare och mamma
 
Sv: Ang bebisen i Expressen

Min dotter kom ut med ett katastrofsnitt, men inte fick hon ligga på barnintensiven för det.
Vi tillbringa natten tillsammans på en BB avdelning.

Diskussionen kejsarsnitt, kontra vaginalförlossning: alltså kejsarsnitt räknas som en stor bukoperation och det är ALLTID!!! risker med en stor operation. Och problemen kan komma senare med ökad risk för tarmvred mm.

Jag tror att alla läkare, barnmorskor, gör allt vad som dom kan, och försöker rädda båda liven, men måste dom prioritera så räddar dom moderns liv först " tror" jag.

Artiklar i tidningar och intervjuer ger ju sällan hela historien
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 538
Gravid - 1år Lite bakgrund: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=957339 Jag var på Aurora-samtal och blev lovad lustgas under alla...
2
Svar
28
· Visningar
3 211

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp