Ang bebisen i Expressen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ang bebisen i Expressen

Jag låg på BB ett par veckor innan mina barn (tvillingar) föddes och såg då nyförlösta mammor i matsalen. De som fött vanligt gick fram till sina stolar, satt ibland på sittring men såg för övrigt väldigt fräscha ut. Dvs fräscha jämfört med snittmammorna som haltade sig fram, en del med rollator! Jag VILLE verkligen föda vanligt men tyvärr så drog allt ut på tiden så mycket så det blev akutsnitt och det var måttligt kul efteråt (slapp infektioner, men det gjorde ONT i såret) men det enda som betydde något var att barnen var friska.
 
Sv: Ang bebisen i Expressen

exakt så var det för mig också, jag hade så onnnnt att jag inte tog mig upp ur sängen, men kl 8.00 kom det 2 hurtiga sjuksköterskor in och sa att nu ska du upp och dusha, och du får inte!!!! ta hjälp av handtaget som hänger ovanför sängen.

Hur sjuttsingen då sa jag, fanns ingen som helst möjlighet att ta sig upp, fick lite hjälp och sen stod jag där, och stappla in i dushcen, med hjälp av personalen.

väl sen hemma så skulle man gå upp, vi bodde då 3 trappor utan hiss, och jag kan ju säga att det var ingen hit.
 
Sv: Ang bebisen i Expressen

Samma erfarenhet här av snitt jmf med vaginalt. Med snittet låg jag fast i sängen 2 dygn, förrutom tvångspromenader. VIDRIGT att röra på sig. Dessutom hade jag haft fullt sjå att träna att bara lyfta mig upp ur sängen med magmusklerna under graviditeten pga foglossning, och sen efter snittet fick jag absolut inte använda magmusklerna utan bara benen... hur lätt var det att ställa om då?! Bodde (bor) också 3 trappor upp utan hiss. När vi kom hem och stod utanför vår dörr kändes det som om jag sprungit ett maratonlopp...
 
Sv: Ang bebisen i Expressen

Du har helt rätt! För att förstå det här måste man ha fött barn själv! Har själv erfarenhet av ett akutsnitt och en vginalförlossning. Den vaginala var lättare att hämta sig ifrån och när jag nu väntar min tredje hoppas jag att det blir vaginal förlossning. Samtidigt som jag kräver och vill ha rätt att kräva att vid minsta tecken på att det inte kommer att fungera eller om jag inte orkar mer vill jag att det ska bli snitt. Även om en operation alltid är en operation så känner jag personligen inget barn som kommit tillvärlden genom att blivit snittad eller moder som snittats som har men förutom ärr efter detta. Däremot känner jag fler än fem barn som har dött eller skadats allvarligt genom svåra förlossningar som inte avbrutits till kejsarsnitt i tid.
 
Sv: Ang bebisen i Expressen

Inte_Ung skrev:
Nu så skall jag citera en känd överläkare i förlossningsvård.

"Om kejsarsnitt var den säkraste förlossningsmetoden, så skulle jag naturligtvis snitta alla blivande mödrar. Men nu vet vi med säkerhet att naturlig vaginal förlossning är det säkraste sättet för båda mor och barn."

Och så lägger jag till:
Alla vet väl ett snittade barn ALLTID får tillbringa första dygnet på neonatalen (barn-intensiven), och vilka orsakerna är till detta.
Eller vet inte alla det?

Min son som förlöstes med snitt behövde inte tillbringa första dygnet på neonatal avdelning utan låg hos mig och pappan hela natten. Så det vet nog inte alla. Och vad orsaken till det är skulle jag vilja att du förklarade för mig varför de skulle ligga där. För jag vet det ialla fall inte.

Jag tror att man ska vara om sig och kring sig när det gäller sjukvården det har många föräldrar till förlossningsskadadade barn hårt fått erfara. Det är blåögdt och naivt att tro att läkare alltid gör det bästa valet. Även om de inte handlar vårdslöst medvetet.
 
Sv: Ang bebisen i Expressen

Jag hänvisar till ett av mina tidigare inlägg.

Kan det vara så att de akutsnittade barnen har gått igenom den del av förlossningen som skall sätta igång andningen, medan de planerade snitten inte är riktigt mogna?

Fört det var så de förklarade det.
Vid ett snitt så har barnet inte blivit förberedd för att födas och kan därför få problem med att komma igång med andningen.
 
Sv: Ang bebisen i Expressen

Jag tror absolut att barnet kommer igång bättre genom en "vanlig" förlossning. Men i mina barns fall så är jag mycket tacksam att jag fick akutsnitt tillsist (tjatade om det, men det satt hårt åt). Kan säga att båda barnen togs ut vid snittet, men tvilling 1 som ju låg nederst och hade fått kämpa lite mer och inte hade haft fostervatten på timmar, samt hade skalpelektrod, mådde utmärkt vid födseln, Apgar 9 (dvs normalt, man kan få 10 men det får i princip ingen) men tvilling 2 som legat lugnt och fint i sin egen blåsa med sitt eget fostervatten tills han drogs ut, hade Apgar 6 och fick ligga i kuvös en dag (dit de även la storebror för sällskaps skull). Det tycker jag är ganska intressant (studerade mina egna journaler då jag läste till distriktssköterska med 5 p på BVC inräknat).
Vi ska vara tacksamma att det finns snitt som ett alternativ helt klart men personligen så ser jag det som ett alternativ då inget annat funkar. Skulle inte välja snitt framför vanlig förlossning, om jag kunde välja.
 
Sv: Ang bebisen i Expressen

De som tas ut med planerat snitt tas ofta i v.38 redan, för att inte förlossningsarbetet ska komma igång av sig självt. Hade det varit Lucas hade han varit nästan 5 veckor för tidigt mot vad han själv valde att komma ut!
 
Sv: Ang bebisen i Expressen

Daydream skrev:
Dessutom så tror jag att de flesta mammor, som inte är sjuka i huvudet, vars barn skadats svårt eller dött vid förlossningen skulle ge vad som helst för att skadats eller dött i dess ställe.

Så om man har barn sen tidigare är det bättre för dem att få ett syskon och förlora en förälder menar du?
 
Sv: Ang bebisen i Expressen

Inte_Ung skrev:
Jag hänvisar till ett av mina tidigare inlägg.

Kan det vara så att de akutsnittade barnen har gått igenom den del av förlossningen som skall sätta igång andningen, medan de planerade snitten inte är riktigt mogna?

Fört det var så de förklarade det.
Vid ett snitt så har barnet inte blivit förberedd för att födas och kan därför få problem med att komma igång med andningen.
Båda mina är födda med planerade snitt, HELT utan föregående värkarbete. (jag vet fortfarande inte om jag skulle fatta vad det var ifall värkarna kör igång :o ) Och jag har haft dem båda med mig hela tiden. Selma andades inte riktigt bra första minuterna, men sen var det okej. Signe hade bra andning direkt.
Andra gången hade jag kunnat gå hem dagen efter, varför jag inte gjorde det vet jag inte... Första gången var jag kvar för att försöka få igång amning (se annan tråd) och att DET inte funkade har INGET med snittet att göra...

I övrigt (om tråden i allmänhet):
Jag tycker det är sjukt när folk börjar "kräva" snitt av läkarna, för oftast har de ingen som helst aning om VAD det är de kräver. De tänker inte det minsta på att det faktiskt är en stor bukoperation man gör, med alla risker det innebär. Inte f*n är det nåt jag gör med nöje, att ligga där med ett jättesår på magen. Men för mig är det enda möjligheten om jag vill ha barn.
(första gången var det pga förlossningsrädsla, som inte just då var behandligsbar med "terapi" - det var för kort tid kvar när jag väl kom dit, trots att jag sagt till redan då jag ringde och beställde tid för inskrivning hos mvc. andra hade jag gärna försökt bearbeta mina hjärnspöken för att KANSKE kunna våga föda vaginalt. Jag påbörjade samtalen, men hann inte så långt innan läkaren läste min journal och konstaterade att jag inte fick ens försöka, denna gång av medicinskt skäl. pga komplikation vid första snittet. SÅ även i framtiden kommer jag vara hänvisad till operationebordet, om jag ska ha fler bäbisar..)
 
Sv: Ang bebisen i Expressen

ameo skrev:
jag vet fortfarande inte om jag skulle fatta vad det var ifall värkarna kör igång :o

Måste bara berätta :bump:
Jag har en kompis som är trebarnsmor och varje gång hon fått värkar inbillat sig att hon har magsjuka alla tre gångerna när hon fått värkar :p
Hon har fött vaginalt samtliga gånger och den sista som dessutom har en annan pappa fick hon hemma i sängen där pappan fick leka barnmorska (hans första förlossning). Hon skulle heller inte fatta när hon får värkar trots "vanliga" förlossningar innan :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 543
Gravid - 1år Lite bakgrund: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=957339 Jag var på Aurora-samtal och blev lovad lustgas under alla...
2
Svar
28
· Visningar
3 211

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp