Ang. bett!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare dear_jessie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 2 131
D

dear_jessie

Vill höra era åsikter om bett! Jag tycker att man ska sträva efter att använda ett så milt bett som möjligt, och inte spöka ut hästen i en massa avancerade bett bara för att det ska vara "snyggt" och riskera att förstöra hästens mun om man inte kan använda det på rätt sätt. Ja det är väl vad jag tycker. Vad tycker ni??
kram:bump:

Sv: Ang. bett!

dear_jessie skrev:
Vill höra era åsikter om bett! Jag tycker att man ska sträva efter att använda ett så milt bett som möjligt, och inte spöka ut hästen i en massa avancerade bett bara för att det ska vara "snyggt" och riskera att förstöra hästens mun om man inte kan använda det på rätt sätt. Ja det är väl vad jag tycker. Vad tycker ni??
kram:bump:

Hummm, jag vet inte riktig,t jag tycker att man ska gå efter hästen individ, har man en väldigt het häst är det bättrr med ett skarp bett så ryttaren kan vara mjuk o stila på handen, en sitta och dra den i munn för att få den att lyssna. Vet själv hur min welsh d-ponny är, jag rider han just nu på pessoa bett och det tycker jag är väldigt bra, för det har hävstångs effekt. :) och det bästa bettet du kan annvända på en häst är ett bett som har tungtunel, så hästen kan lyfta tungan och svälja. :) jag har gått kurser och läst massor om det där, och det e verklgien intressant! desutom ska man variera bett offta.

Jag tycker att man ska välja ett bett som passar BÅDE häst och ryttare, även om det är ett bett som uppfattas som skarpt, så länge hästen trivs och är nöjd. Generellt trivs jag väldigt bra på hackamore och rakt pelham, men det gör ju inte alla hästar. Det finns även bett som jag inte ens skulle prova såvida det inte var absolut sista utvägen, som ledade bett med hävstång, och bett som jag tycker om rent utformningsmässigt, men som jag inte trivs på och inte hanterar särskilt bra.

Jag kanske är en mjukis men jag sträcker mig inte längre än till tredelat...

Senast ändrad av en moderator:

Det är klart att man ska anpassa bettet efter både häst och ryttare, men jag tycker inte att man ska skarpa bett i onödan för utseendets skull, som jag tyvärr har sett exempel på att vissa har. Jag vet en tjej som använder jaktkandar på sin häst. Haken är den att hon är hård i handen och har en förmåga att rycka hästen i munnen och hon kör upp händerna så fort något händer!:mad:

Jag tycker alltid man ska sträva efter ett milt bett.
Kan man inte ha det på hästen när man skaffar den, så ska man försöka lära sig rida den på ett sätt som gör att man inte behöver ett skarpt bett.
Dock finns det ju alltid vissa hästar som helt enkelt inte fungerar på vanligt tredelat lr så..

det var en häst som min syster lånade för några år sedan, ägaren sa att det inte gick att rida hästen på nått svagare än pessoabett.. :smirk:
Efter bara några månader gick det galant att rida dressyr på henne med vanligt tredelat.
Dock inte rida ut lr hoppa, då var hon fortfarande för stark.
Men med lite arbete gick det oxå..

Man får helt enkelt själv lära sig att rida hästen med sitsen istället för handen, och lär man sig det behöves inte massa stora skarpa plåtbitar i munnen, om det inte är nått "specialfall", eller i vissa sammanhang.

dear_jessie skrev:
Det är klart att man ska anpassa bettet efter både häst och ryttare, men jag tycker inte att man ska skarpa bett i onödan för utseendets skull, som jag tyvärr har sett exempel på att vissa har.

Och så är det ju häftigt eftersom hästen ser så himla het/svårhanterlig ut.. :smirk: :p

Vita_N_6520 skrev:
Och så är det ju häftigt eftersom hästen ser så himla het/svårhanterlig ut.. :smirk: :p
ja visst är det tufft.. *host* så här ser jag det: ju mildare bett desto bättre häst! Om man kan rida hästen korrekt med ett milt bett så behöver man ju bevisligen inte tvinga den med ett skarpt bett!:banana:

Ja, jeg vil også bruke så mildt bitt som mulig. I dressuren er det ikke noe problem. Hesten går utmerket på tredelt.
I hoppning er det mer komplisert! Løsningen er et voldsomt system av remmer og tøyler. Og det er ihvertfall ikke for at det skal se bra ut!:D Ett stk. gummibitt med bittringer og brune tøyler, ett stk hack med svarte tøyler så jeg skal se forskjell og ikke dra i feil tøyle. En provisorisk sporerem fra bittring til bittring for at hestens munnviker ikke skal komme i klem mellom bitt og hack. Ridemessig fungerer dette bedre enn ett sterkere bitt (har forsøkt med pelham) Estetisk sett er det en katastrofe...

Lucy skrev:
Ja, jeg vil også bruke så mildt bitt som mulig. I dressuren er det ikke noe problem. Hesten går utmerket på tredelt.
I hoppning er det mer komplisert! Løsningen er et voldsomt system av remmer og tøyler. Og det er ihvertfall ikke for at det skal se bra ut!:D Ett stk. gummibitt med bittringer og brune tøyler, ett stk hack med svarte tøyler så jeg skal se forskjell og ikke dra i feil tøyle. En provisorisk sporerem fra bittring til bittring for at hestens munnviker ikke skal komme i klem mellom bitt og hack. Ridemessig fungerer dette bedre enn ett sterkere bitt (har forsøkt med pelham) Estetisk sett er det en katastrofe...
Ja det låter ganska komplicerat det där, med en massa remmar...
Försökte med D-bett en gång men han bara krullade ihop sig och blev helt omöjlig!

Exakt :bow:

Och kan man rida sin häst på ett fint sätt utan både sadel & träns lr nått, så är man som en förebild till mej ;)
Tycker det ser så himla vackert ut...

En duktig ryttare kan rida sin häst på ett vanligt tränsbett.
Sätter man på ett pessoabett ser jag det som att hästen är för svår för ryttaren.

Jag tycker att man ska utgå från ett "snällt" bett. Men alla hästar ser inte lika ut i munnen, ett vanligt tvådelat bett är oftast "snällt", men på vissa hästar fungerar det inte. En del hästar trivs på skarpare bett. Att säga att duktiga ryttare rider alla hästar på vanligt tränsbett medan de dåliga ryttarna rider på skarpa bett är inte riktigt sant. Den duktiga och lyhörda ryttaren kan anpassa sig efter hästen och se vad den trivs med.
Däremot så är det ALDRIG någon lösning att hänga på hästen ett skarpt bett bara för att man själv inte klarar av att rida den i rätt form! Ju skarpare bett desto känsligare hand!
Jag har till min förvåning sett att det förekommer att man rider in hästar på stångbett och det anser jag vara helt förkastligt!!

Hyrde en unghäst i somras från en ridskola billigt, för han behövde lite rutin. De hade satt på honom pessoa-bett för han var "så svår att få stopp på". Det första vi gjorde var att ta av det och byta till ett vanligt två-delat bett, och red honom med vikthjälper istället. T.o.m. jag som är nybörjare förstod ju att det var helt fel. Hästen blev ju jättestressad för att han inte förstod vad ryttarna ville och sprang fortare ju mer de tog i honom. Det kan väl inte vara rätt att straffa en häst med ett skarpt bett för att han inte förstår vad ryttaren vill? Tyvärr tror jag inte att det här är helt ovanligt.

Sen finns det kanske tillfällen när det är nödvändigt med skarpa bett, men då måste det ju också hanteras av en ryttare som vet vad de håller på med, inte ridskole-elever...

Ska man ha bett så ska man ha ett som hästen trivs med. Själv väljer jag att rida bettlöst.

Det snällaste bettet är det som hästen trivs och fungerar på. Vanliga tränsbett är ofta inte alls särskillt snälla som många tycks tro.

Och det går ju inte att skylla på att bettet är för skarpt när det är handen som är dålig.

Madick skrev:
Det snällaste bettet är det som hästen trivs och fungerar på. Vanliga tränsbett är ofta inte alls särskillt snälla som många tycks tro.

Och det går ju inte att skylla på att bettet är för skarpt när det är handen som är dålig.

Vilket bett anser du är mildast mot hästen om man tar för givet att ryttarens hand är följsam och mjuk?

Det är ju olika vilka bett som passar hästen, vissa trivs kanske bättre med en pelhamstång än ett tredelat tränsbett, men det är klart man ska sträva efter den mildaste varianten. Vi har ett pessoabett med endast en ring under bettringen, det är lite smalare. tredelat, och vi har tygeln i "bettringen" för det blir för skarpt annars. Han trivs skitbra i det, jag tycker han går sämre på ett tjockare tvådelat tränsbett...

Vita_N_6520 skrev:
Exakt :bow:

Och kan man rida sin häst på ett fint sätt utan både sadel & träns lr nått, så är man som en förebild till mej ;)
Tycker det ser så himla vackert ut...
det tycker jag låter så himla svårt.. beundrar verkligen dem som kan det. såg en tjej som red sin häst med enbart halsring... hon hade verkligen pli på den hästen!

tintilar skrev:
Ska man ha bett så ska man ha ett som hästen trivs med. Själv väljer jag att rida bettlöst.
det vågar jag inte göra. jag vet inte om det är sant men jag har hört att man kan skada hästens nosrygg om man måste ta i.. det finns ju hästar som inte kan ta bett i munnen. men en sån vill jag inte ha...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 050
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 527
Senast: Kajsalisa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 421
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31