• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare walli
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 618
W

walli

Idag efter att jag kommit tillbaka från ridturen på min medryttarhäst, såg jag till min "förskräckelse" att hon hade ett litet sår vid mungipan, från bettet.
Hon rids på två-delat pessoa, tygeln i andra ringen
(kan tillägga att jag själv inte är mkt för pessoabett, men ägaren bestämmer ju..)

Pga detta, skulle jag tycka att det vore bäst att byta bett?!
(givetvis ta ett snack med ägaren, men nu är fallet så att hon är bortrest i flera veckor..)
Vad skulle ni rekommendera för bett?
Hästen i fråga är varmblod, vääldigt pigg ute och stark. Ägaren har själv sagt att det typ inte går o stanna henne på tränsbett..

Så, nytt bett? Tips och hjälp tack.
Två-delat, tre-delat, rakt? Och vad för typ ?
(funkar ej på bettlöst)

Sv: ang. bett

Ska du ha tränsbett brukar varmblod funka bra på odelat med fasta ringar.
Är du ute efter något skarpare är mitt favoritbett ett oledat pelham som rids med två tyglar. Inte gummiklätt, det blir för yjocky. Inte delat, det nyper och inte med delta, det tillåter inte ryttaren att utnyttja bettet maximalt.
Det kräver dock en ryttare med mjuk och stilla hand.

Sv: ang. bett

tack för svar!

Jag tycker själv inte att jag har hård hand och har heller aldrig fått kritik för det. Är muik i min ridning.
Känner att det nog skulle bhövas något skarpare på henne faktiskt, ska prata med ägaren om pelham.
Tack :)

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
519
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 912
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 219
Senast: Sel
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod... 2 3
Svar
45
· Visningar
4 125
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet