Ang. bilreperationer

M

Maria23

Har en fråga som är mycket aktuell för mig just nu idag.
jag var i maj inne och fixade min bil och hästtransport hos en bilmekaniker.
Han skulle fixa AC på bilen och samtidigt byta en glödlampa innanför instrumentbrädan när han ändå höll på.
På transporten var det att smörja bromsarna och besiktiga den som han tidigare har gjort, för detta brukar jag betala ca 750 kr.
Jag hämtade bil och transport och transporten var klar men bilen hade han inte kunnat göra något åt eftersom han saknade reservdelar. Han tyckte det var pinsamt men lovade att dra ifrån på räkningen som skulle skickas hem med fakturan.
Veckan efter fick jag punktering och åkte dit och bytte däck och betalade en vecka senare.
dagarna fick jag en BETALNINGSPÅMINNELSE på över 6.000:-!!
Jag ringer upp idag och han påstår att han har satt på två däck, först när jag hade punktering (betalt) och ett när bilen var inlämnad - jag skulle ju besiktiga bilen och däcket gick inte igenom - säger han !!!! Och transporten har han renoverat, bytt däck m.m. utan att fråga mig innan.

Min fråga är nu: Har han någon rättighet att påbörja reperationer utan mitt medgivande och sedan kräva betalt - jag har dessutom inte fått någon specificerad faktura - emnbart en påminnelse.
Hur går jag vidare, vem vänder jag mig till för att få råd m.m. Har jag verkligen en skyldighet att betala ??

Tacksam för svar snarast !!!!!
 
Enligt vad jag kan se av din fråga så bör det vara konsumenttjänstlagen som du har att hålla dig till. Huvudregeln för hur bilreparatören skall utföra sitt arbete finns i den lagens 4 §, där det i stora drag sägs att näringsidkaren ska utföra tjänsten fackmässigt och ta tillvara konsumentens intressen med tillbörlig omsorg.
I vissa fall kan näringsidkaren ha rätt till "skälig" ersättning också för arbeten som inte har beställts (det står i 8 § samma lag). Vanligtvis är bilreparatören i sådana fall ändå skyldig att försöka kontakta dig i förväg. Om han inte kunnat nå dig eller av annan orsak inte fått anvisningar inom rimlig tid kan han ha rätt att göra vissa tilläggsarbeten, främst om det gäller en liten kostnad eller om det funnits någon risk för dig med att han skulle skjuta upp arbetet.

Om en bilreparatör i något annat fall gör fler eller mer omfattande arbeten än vad ni har avtalat kan det vara ett fel i tjänsten och då kan du som konsument ha rätt att bl a hålla inne betalning. Upplysningsvis finns det också en bestämmelse om att man som konsument bör reklamera tjänsten när man märkt eller bort märka felet (17 §). Kraven på hur snart reklamation ska göras är lite lägre för konsumenter men man bör i vart fall så snart som möjligt ta upp med reparatören(gärna skriftligt då det är lättare att bevisa att/när man verkligen har reklamerat) om man tycker att det är något fel i tjänsten.

Om du vill se lite mer exakt hur de aktuella bestämmelserna i konsumenttjänstlagen är utformade så finns hela lagtexten att hitta på www.notisum.se (gå in under svensk rätt - författningar - sök och sedan söker du på konsumenttjänstlagen). Ett tips på var du kan få fortsatt hjälp är konsumentvägledaren i din kommun som bör kunna bidra med viss kostnadsfri rådgivning. Ett annat alternativ är advokatjouren som finns på många orter, där kan du få en kvarts gratis rådgivning av någon advokat och tips om hur du ev. ska gå vidare om bilreparatören står fast vid sina krav. Vill du veta var och när advokatjouren kan träffas så kolla på www.advokatsamfundet.se (under Advokatjouren)
 

Liknande trådar

Äldre Har ni upplevt att ni blivit blåsta på en bilverkstad? I samband med service eller reparationer? Har precis varit med om det här för...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 618
Senast: Myzan87
·
M
Hästmänniskan Har en fråga som är mycket aktuell för mig just nu idag. jag var i maj inne och fixade min bil och hästtransport hos en bilmekaniker...
Svar
3
· Visningar
1 207
Senast: karrob
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp