Ang djur på avbetalning

O

Oasis

Min kompis har precis köpt sig ett djur på så kallad "avbetalning" och de fungerar inte mellan henne och djuret hon har köpt. Nu undrar "vi" får man lov att sälja djuret och sen ge ägaren resterande pengar som den ska ha ?? För ägaren är inte pigg på att ta den tillbaka då den verkligen ville bli av med den.
Vi funderar på hur vi annars ska lösa det hela. Någon med bra tips och råd ?? Vill inte gå in på namn eller va för djur det gäller. :crazy: :confused:
 
Sv: Ang djur på avbetalning

Beror väl på vad som står i avtalet men normalt är saker säljarens egendom till de är helt betalda.
PL
 
Sv: Ang djur på avbetalning

Tyvärr så har säljaren inte skrivit varken papper el avtal, vilket hon ville, men dom tyckte de behövdes inte.. :crazy:
 
Sv: Ang djur på avbetalning

Vad säger ägaren om saken då? Lättast måste väl vara att kolla med denne om det är ok att sälja.
 
Sv: Ang djur på avbetalning

Nej, så länge inte djuret i fråga är slutbetalt så har din kompis ingen rätt att sälja det vidare utan att ha säljarens godkännande.

Tycker det säger sig självt att man inte säljer något som man inte färdigbetalt tidigare ägaren för..
 
Sv: Ang djur på avbetalning

Nej, så länge inte djuret i fråga är slutbetalt så har din kompis ingen rätt att sälja det vidare utan att ha säljarens godkännande.

Tycker det säger sig självt att man inte säljer något som man inte färdigbetalt tidigare ägaren för..

Sant, men har man rätt att lämna tillbaka o få pengar tillbaka då om det inte finns något avtal?
 
Sv: Ang djur på avbetalning

Ja de var de vi misstänkte !!

Tack för hjälpen...
 
Sv: Ang djur på avbetalning

Tvivlar jag på om det enbart beror på att personkemin djur vs ny ägare inte stämmer.

Muntligt är ju lika gällande avtal som skriftligt.
 
Sv: Ang djur på avbetalning

Ägaren är inte ett dugg intresserad av att få den hem igen och de enda dom sa att, här kommer den få de bra och ni kommer bli mycket bra kompisar. Sen fick hon ett kontonr sen var de inge mer med det. :confused:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 145
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 391
Övr. Hund Hej! Jag ska ta emot en omplacerings hund men först ska jag få möjlighet till en prövotid. Ägaren vill inte kunna ta tillbaka hunden...
2
Svar
21
· Visningar
2 038
Senast: Migo
·
BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 366
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp