Ang. exem...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Skuggabaldur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 659
S

Skuggabaldur

Har en islandshäst som för lite över ett år sedan fick COPD. I somras kliade hon sig mer än vanligt, inga sår eller så, men ändå så pass att jag kan tänka mig att hon fått lindrigt exem. Har fått lära mig att de kan få det i samband med bronkit. Hon fick gå med täcke och jag smorde.
Men nu undrar jag hur jag ska göra i år. Vet ett medel som en stallkamrat provade på sin exemhäst och det funkade jättebra, så jag ska prova att börja smörja henne med det nu när knotten kommer/till våren. Men ska jag börja täcka henne lika tidigt? Kruxet är att hon visar inga som helst besvär förrän i juli/augusti ungefär. Känns idiotiskt att hon ska gå med täcke i flera månader när hon inte kliar sig eller nånting.

Sv: Ang. exem...

Det första utbrottet kommer i regel sent, i erat fall får det anses som tidigt ändå. Min erfarenhet är att de första utbrottet snarare visar sig vid eksemsäsongens slut dvs sep-nov.

Jag tycker att du ska utgå ifrån att hästen har eksem, och börja täcka tidigt, när de väl har börjat klia sig är det mycket svårt att bryta den onda cirkeln. Målet är att hästen ska behållas symptomfri, och då är täckning den första insatsen.

Okej! När tycker du att man ska börja då, på ett ungefär? Har henne nära havet nu, så det blåser mer och är lite bättre ang. knotten.

När du har en medeldygnstemp på ca + 5-7 grader, då är det dags. Hos oss fanns för dagen rejält med mygg, idag har tempen legat mellan 6 och 7 grader + så då passar dom på.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
934
Senast: skogaliten
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 104
Senast: Mint
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 017
Katthälsa Jag har två katthemskatter sedan ca 3 år, båda har visat sig ha stora problem med tänderna. Fån början var tanken att jag bara skulle... 2
Svar
25
· Visningar
1 233
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka