Ang fet häst, och normalvikt!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Lantlolla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 3 641
L

Lantlolla

Hejsan.
Idag har jag varit o hämtat min gamla medryttarhäst som jag ska ha här för att rida till och banta.. rida till är fel ordval ska få upp kondisen på henne.
Hästen är en fjording. hon är 23 år gammal. Jag vet inte riktigt hur stor hon är men runt 130-135 cm hon är ganska liten.

Innan jag red hem henne så ställde jag henne på en våg uppe vid lantbruksskolan och vågen visade då 0,58 ton. Jag räknade bort ca 70 kg då jag satt på och all utrustning.
Alltså väger hon ca 510 kg. Så min enkla fråga är alltså vad som är normalvikt för en fjording?

Jag vet nu att hon väger för mycket det syns allt för väl på henne. Just nu står hon inne och fick lite hö för det va en lång bit att gå (red henne hit)
Ska ner och ta lite bilder på henne o ha ngt att jämföra med när jag rider hem henne igen!

Men vill som sagt ha ett litet mål. Så help = )

Sv: Ang fet häst, och normalvikt!

eftersom att fjordisar är ganska grova så skulle jag säga max 400 kg.. en islänning i samma höjd ska väga 350 ungefär..

trava mycket, och trava aktivt i form och lycka till! :idea:

Hejsan. Jo jag hade henne här ute för två år sen. min vän hon kör ponnytrav spå shettisen o tjockan sprang lika fort o de hade skitkul!

och endast trav va reglen. Kan erkänna ngt jag är riktigt stolt över! Många här omkring sa att de aldrig sett en snyggare fjording :D

Så träningen blir som vanligt, i början endel skritt bara.. = )

Tack för svaret :D

ja men har det funkat förr så funkar det nog nu också.. kan inte låta bli att undra varför hästen tillåts bli så fet när du inte har henne :/

jaja lycka till! och glöm inte bilderna :D

Kan berätta min historia om henne. när jag va 11 dårå. så började jasg sköta denna häst.. (ägaren jobbade på samma ställe som min mormor vid tillfället)
Och ja du vet hon kan inget så man ut och rejsar i skogen.. (har fått henne till att gå i 25 km/h) haha.
Så red jag henne ganska mycket i ca två år. sen frågar ägaren mig om vi ska ta och skaffa en stor häst tillsammans. Och klart vem vill inte det :D

Så köpote vi stor häst och lånade ut tjockisen... slutade med att hon fick fång och vi ville inte ha henne ute längre!
sen gick nog två år... och sen tröttnade jag på ägaren som ringde mig flera ggr i veckan och ville byta dagar (hade man store hästen hade men fjordingen också) Detta gjorde att jag inte kunde planera ngt så jag sa enkelt att hon fick välja att köpa ut mig eller jag henne.

Så ja jag har den stora hästen här hos min pappa nu året om.. innan har vi haft stora hästen och fjordingen här ute på sommaren.. (tjuriga tanter i andra stallet). Men ja.. förr förra året innan ajg flyttade så ordnade jag en ny medis till tjockan och hon red och så lagom ofta.. osv..
Men iår har hon varit sjuk, bortrest, praktik och bar ainte haft lust (medis alltså). Och ägaren har inget vidare intresse. så hon har inte gått riktigt på jag vet inte hur länge :(

Och jag bliiiiir såååå satans ledsen när jag såg henne..
Så jag bönade och bad om att jag skulle få ha henne tills oktober utan att ägaren behövde komma hit.. så nu är hon här.

(ska o hämta en soffa osv i stan snart, sen kommer bilder innan ajg släpper ut henne )

Jösses vilket svammel det blev i tråden :P men någon kanske förstår :P

Om hästen är 23 och i dålig form ska man ta det försiktigt. Skritta mycket under de första veckorna och slit inte ut stackarn. Begränsat med bete alternativt en ordentligt uträcknad foderstat. Ingen hårdsvält, det kan ta udden av en gammal häst.

Men glöm inte att den måste få ha lite roligt också:) jag har hand om en gammal söt fjording på 28 år. Lärde mig en hel del på den när jag började rida den för 15 år sedan.

Senast ändrad:

Ingen svält. Hon kommer att gå på bra bete med 5 kalvar. Hon kommer stå inne några timmar de dagar jag rider och får då hö. Dock ingen havre eller betfor utan kommer få morötter och knäckebröd och liknande efter ridturen.

Så svälta kommer hon inte göra inte någonstans!

haha hon älskar att tävla så kul kommer vi att få :d

Det blev inga bilder idag. hon stod inne flera timmar med hö. sen va de märkt när hon kom ut.

Och såg nu att det va nästan för mycket gräs för henne. så jag hoppas hon itne fått kolik tills imorgon. Någon som vet hur fort det kan gå?

Nåja ska ta in henne imorgon klockan sju.. sen ska vi rida kl nio.. sen får hon stå innte några timmar till för sen ska jag iväg.

Sen ska jag be min pappa ta in henne några timmar om dagen med lite hö så ja.. hon får vila lite iaf.. farmor lär nog gulla med henne när jag är borta nu ngåra dagar = )

Har varit iväg några dagar nu men här kommer bilder ifrån idag. Jag får inte till dem men jag tycker hon är fet!

Sen gick det en häst borta på vägen så då blev hon uppspelt och då tog jag lite bilder! Så hon är fin, men fortf för tjock!!!

Så här kommer en liten bildbomb!!!

Olympus017.jpg

Olympus011-1.jpg

Olympus014.jpg

Olympus002-1.jpg

Denna bilden är sen förra veckan. Men de andra ifrån idag! = )
Kom gärna med tips och grejer på vad jag kan tänka på :D
Och jag tål verkligen kritik då det inte är min häst = )

aj, rumpan såg helkonstig ut.. har kiropraktor kikat på henne? om inte annat kan det vara en mycket god idé innan du sätter igång med träningen..

fråga denne om det är lämpligt att stretcha, isf ska du göra det efter kiropraktorns rekomendationer.. :)

lycka till!

Håller med. Det såg inte bra ut :crazy:

TS: Så överdrivet fet är inte hästen.
Med mycket skritt-turer ett tag så tror jag hästen kommer tappa en hel del i vikt. När du sen börjar sätta igång ordentligt kommer det bli mer muskler istället.. :)

Har hon haft korsförlamning?
Ser ut så på rumpan.
Jag tyckte inte hon såg så tjock ut, bukig ja, men inte tjock!

Hejsan. hon har inte ont ngn stans inte tänkt på det med rumpan. enda hon har haft är kolik och fång två gånger var på 23 år.

Jorå skrittar gör vi i ett bra tempo. Hon brukar iofs få trava i ca 100 meter endast för att hon vill och då själv klart när vi ridit ja mer än halva rundan så hon verkligen är igång. Okej är nog inte alltid 100 meter.

Vi hade henne faktiskt riktigt fin för två år sedan. riktigt massa muskler och så satans snygg för en 21åring. Men ja-. jag har bara tills de ska in om nätterna igen, på mig.. så men skritt och ja bada är vad vi ska göra , för de tycker vi är kul. Och klart rida ut med min vän och hennes russ= ) (äntligen säger båda pållarna - någon i min storlek)

Tack för alla era svar! Jag hoppas dock hon går ner några kgn.. för det känns lite mycket nu då hon knappt orkar bära sig själv alltid (inga längre rundor ännu iaf, inte för att jag trestat men ja...hon är lagom trött när man kommer hem och svettig som tusan!! :love:)

Man ser att åldern börjar ta ut sin rätt på ryggen. Me fin iaf:love: Hon skulle nog älska min lilla plutt, fjordingval. 28 år!

Jag håller med om att musklerna vid korset är lite annorlunda, men eftersom hon inte verkar visa några symptom på att det besvärar henne skulle jag inte oroa mig för det. Känn efter så hon är pigg och glad och kräv inte mer än hon orkar bara så hon inte går sönder på gamla dar. Men så söööt:love:.

Näää hon tycker det är kul när jag rider.. inte för att jag fattar varför men många som känner både mig och ägaren säger att hon tyr sig till mig på ett annat sätt och liksom tycker de är kul. men de har jag väl inte märkt! Bellan är ju Bellan klart!

Men idag har de åskat som satan på morgon men kanske ikväll att vi går upp till sjön och plaskar lite.. (extra kul när ryttaren blir blöt)

Ne men jag har faktiskt valt att rida henne i repgrimma i stället för vanligt tränsbett då hon är hård i munnen och de går mycket bättre. Och när man rider ut med sällskap gillar hon ätt tävla (tävlar i skritt för tillfället) det är skitbra för då svettas hon = )

P.S till heidi maria, jag fick faktiskt ett erbjudande att ta emot en fjordvalack på 23 år.. men han var inte heller igång satt och eftersom jag inte ska ha denna damen allt för länge så... ja. D.S. = )

Och när man rider ut med sällskap gillar hon ätt tävla (tävlar i skritt för tillfället) det är skitbra för då svettas hon = )

hAha så smart, att jag inte tänkt på det. Har också en fet fjording av ren slöhet brukar jag rida henne längst fram när vi rider ut då våra andra hästar är så slöa så hon drar igång dem. Om vi kör med någon av de andra hästarna o jag fösöker rida bakom med min häst så taktar hon sig framåt o svettas, kanske bränner lite kalorier då, men är ju jobbigt för mig. Hade jag velat ha ett galet fullblod hade jag ju köpt det men min fjord beter sig så galet ibland.

Tänkte skicka en lite uppdatering. Bellan står nu för tidfen inne ifrån halv fyra till 8-10 på kvällen. Hon har tillgång till hö och vatten klart!

Sen går hon ute i hagen resten av tiden. Igår flyttade vi över kvigorna så de går på biten vi stängde av för Bellans skull (hon behöver itne allt för mycket gräs).

Hon börjar gå ihop lite känns det som, eller så är det önskedrömmar. Men ut och skritta har gått bra, men snart blir det dags för lite sakta trav när vi är själva ute (annars går det inte)

Ha det bra alla!

Liknande trådar

Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
649
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 478
Senast: SkorpSmulan
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10... 2
Svar
20
· Visningar
3 599
Senast: Roheryn
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som... 2
Svar
39
· Visningar
11 310
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka