Ang. försäkring på lånehäst

Sv: Ang. försäkring på lånehäst

Ska man hårddra det så vet jag inte det nej, eftersom jag bara kan lita på dennes ord.
Det ska du absolut inte göra! Att personen i fråga är trevlig betyder ingenting, skummisar är ofta supertrevliga. Det måste man vara om man ska kunna blåsa folk. Hur trevlig är hon om ni blir oense?

Du skriver:

Han är inte till försäljning nu utan ägaren vill låna ut honom på foder 1år för att kunna komma och hälsa på, se att hästen fått ett bra hem för att sedan kanske sälja den eller om hon vill ta hem hästen.

Precis vad en mindre seriös person skulle säga för att få dig på kroken ordentligt. Hon märker ju hur förtjust du är i hästen och hur gärna du vill ha den.

Visst, det kan vara en ärlig men okunnig människa. Men det låter bäddat för problem.

Det är väldigt vanligt att varmblodstravare inte har rätt ägare reggad då många är vandringspokaler... För att göra ett ägarbyte när du inte köpt av reggad ägare är det hemskt enkelt. Bara skicka in kontraktet till STC och de sköter vid behov kontakten med den reggade ägaren. Alternativt sköter du den kontakten själv. PS: I de fall reggade ägaren vägrar kommunicera har denne ett visst antal veckor på sig att opponera sig annars blir du automatiskt ägare på hästen. Det kan ju även vara så att reggade ägaren är avliden. Såna saker löser sig även de.
Jag har själv köpt en häst en gång som t.o.m. visade sig vara inrapporterad som död. Allt löste sig trots att tidigare reggade ägaren och de två emellan inte alls var villiga att hjälpa till.
Det blir heller inga dubbla avgifter el.dyl.

Hästen kan du ta hem bara du väntar på passet. Vad ska annars göras med alla hästar som inte har pass? De måste väl få bo någonstans tills det kommer?

Obs! Dock sällar jag mig till övriga då jag tycker att denna lånehistoria har för många frågetecken. Det känns inte seriöst. Mina tankar baseras mer på om du planerade köpa hästen! Ni måste vara helt klara över ansvarsbiten. Dessutom, varför i hela friden ska du skaffa pass åt HENNES häst? Nej...

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Vad gäller passet så är det hästens juridiska ägare som åker dit ifall pass inte kan uppvisas, så jag hade bara informerat ägaren om detta och sen överlåtit åt denna att avgöra om de vill ta risken, är ju sedan 1 juli lag på att alla hästar måste ha pass....

Se till att skriva ett ordentligt kontrakt bara om du lånar denna häst och kolla så att din försäkring verkligen täcker de skador som du kan bli skyldig att ersätta.

För att vet-försäkra en travare brukar veterinärintyg krävas.

Lycka till!

Grazila>>, Det lät inte ett dugg komplicerat att byta ägare då :). Jag vet att många travare är vandringspokaler och att det är sällan rätt ägare, så har inte "oroat" mig så mycket. Men ju mer och mer folk skriver om "skummisar" så blir man lite nervig.
Hästen funderar jag starkt på att köpa om hästen och jag passar varandra. Jag tycker personligen att det är ganska bra att låna hästen i ett år innan köp, för då lär man verkligen känna hästen, om man inte får chans att låna den 3mån vill säga.

Självklart kommer jag vara mycket noga med vad som ska stå i kontraktet, kommer bli ett mycket långt kontrakt ;).

Men det måste lösa sig med passet innan jag hämtar hästen. Om ägaren är emot att fixa pass pg a dålig ekonomi eller något så funderar jag på att lägga hälften om jag står som första köpare på kontraktet efter att tiden gått.

Vad kostar ett travarpass ungefär?. Jag har för mig att jag betalade runt 500kr för ett par år sedan till min, men kan minnas fel.
och 500kr för ägarbyte tror jag det också var..

*kl*

Vad gäller passet så är det hästens juridiska ägare som åker dit ifall pass inte kan uppvisas, så jag hade bara informerat ägaren om detta och sen överlåtit åt denna att avgöra om de vill ta risken, är ju sedan 1 juli lag på att alla hästar måste ha pass....

Det är helt fel, satt och läste om det på jordbruksverkets sida om häst pass och det står såhär :
Vem är ansvarig för att hästen har ett pass?
Både hästägaren och hästhållaren har ett ansvar för att hästen har pass. Som hästhållare räknas den som har ansvar för hästen skötsel under längre eller kortare tid.

Så att jag åker dit också om jag tar hem hästen, en hel del nya lagar om pass har kommit den 1juli i år.

Jag har ringt och pratat med just jordbruksverket och enligt dem så är det ägaren som är ansvarig. Är ju dessutom bara ägaren som kan fixa passet, i detta fall den registrerade, dvs uppfödaren....

Jag har svårt att tänka mig att du skulle få stora problemos när hästens pass är på väg, men det är klart att det bör vara fixat innan du får hästen. Då kan du (om det är högt tryck inne på STC) få vänta ett bra tag innan du får hem hästen. Jag har för mig jag väntade ca 2 mån... nu kanske det är panik där igen efter de nya reglerna.
Pass kostar 450kr, plus kostnaden för IDkontrollant var sist för mig ca 300kr. Ägarbyte 525kr...

Kan man bara visa att pass pappren är inskickade (tex genom kvitto på rek försändelse) så är det lugnt!

Då ska jag prata med ägaren om den kan se till att hästen blir ritad och papper inskickat innan jag tar hem hästen. Sedan tror jag inte det blir några problem ( hoppas jag verkligen).
Mycket av detta låter väldigt oseriöst, men min magkänsla säger mig att ägaren inte är någon strulpelle utan det är mera det att "travare är inte så mkt värda så varför slösa pengar", mer den stilen tycker jag.
Hoppas min magkänsla säger mig rätt bara :crazy:.

Konstigt att jordburksverket säger i telefonen att det är BARA ägaren som har ansvar om det finns pass el inte och att på deras hemsida står att det att det är BÅDE ägaren och hästhållaren ( d vs den som tar hand om hästen ),aom har ansvar för att pass ska finnas.. Undra vad man ska tro på då :crazy:.

Jag fixade pass på min ena travare innan jag gjorde ägarbyte. Undra om det är olika beroende på vart man bor med allting, för verkar som flera människor har delade meningar och upplevelser om mycket,, skumt!.

Du ska alltid tro på det som står skrivet (är dokumenterat) framför vad enskild tjänsteman meddelar.

Jag har min häst "på lån" fast på obestämd tid och som min egen, han var inte försäkrad. Jag tog en vet. vårdförsäkring på honom direkt vi fick hem honom, behövdes ingen besiktning innan.
Klarar inte betala allt ur egen ficka om det händer nåt. Jag har vaccinerat honom också.

Pass frågade jag om och det hade han men ägaren har det hos sig.

Om och när jag får hem lånehästen ska jag också vet försäkra den och vacc i alla fall mot stelkramp, får se om det blir något annat.
Det är mycket som rör i huvudet nu, men jag antar att löser det sig med passet och att vi skriver ordentligt kontrakt så borde det väl inte vara några problem?.

Kontraktet är viktigast enligt mig, för kontraktsbrott kommer man inte långt på.

Såg de var bra skrivet av Grazila :) Så går de när man inte läser hela trådar..

*raderat*

Gäller gör det väl men när du sedan köper hästen så får ju du kostnaden för dubbla ägarbyten.

Vet inte riktigt hur det är på travet men på galoppen kunde man iallafall inte på min tid hoppa över led i försäljningslistan utan har hästen bytt ägare sju gånger så ska sju ägarbyten göras = mycket pengar. Dessutom har det varit straffavgift på att ägarbytet inte gjorts inom en viss tid.
Kanske därför hästen "inte har" något pass..........

Senast ändrad:

"Grazila>>, Det lät inte ett dugg komplicerat att byta ägare då :)."

Nej, det är enkelt :D Men jag vill bara tillägga även om jag tycker det verkar som att du har ganska god koll, att på STC var de väldigt tydliga med att det underlättade mycket att jag använt ett köpt kontrakt som var mkt noggrannt ifyllt. (Eftersom hästen dessutom var "död" kan det ju vara så att ID-kontrollen var extra väsentlig.) Men det låter ju som att du med all rätt är hemskt noga med kontraktet:)

Lycka till med hästen!

Ahh, jag vet inte alls vad detta betyder nu, men jag sökte på hästens namn jag ska låna och under allting till vänster så står det att han har pass.. Står såhär: Hästpass
Utf.dat: 2002-04-16

Uppgift om dubblett saknas för pass utfärdade före 2009-01-01.

Betyder det alltså att han har pass??. men hon som ska låna ut den till mig, ägaren alltså säger att han inte har pass,. Om han nu har pass, måste det betyda att uppfödaren ( han som står som ägare ) har passet hos sig alltså, eller vart kan det tänkas vara??!!... Hon som har hästen nu fattar inget, det enda hon vet att han inte har pass, men enligt STC hemsida på hästinfo har han :crazy:.
Kan man ringa STC och fråga om han verkligen har det och vem som har det??

Ja då har han fått pass utfärdat och det har väl förkommit eller blivit kvar hos ngn tidigare ägare. Ring STC och du kommer bli kopplad till en jättetrevlig person som även kommer ge dig exakta råd om hur du går vidare. Dublett utfärdas troligen endast till registrerad ägare. Inte säker, men det verkar logiskt.

Tusen tack för svaret! :) Ska ringa till STC imorgon och höra med dem. Måste se till att försöka få numret till uppfödaren, dv s han som stå som ägare. Kanske STC kan hjälpa till med, att kontakta dem för ägarbyte?.
Ska även ringa ägaren och prata mer med henne :)

Jag tror inte de får lämna ut telefonnummer, men du tar ju lätt reda på allt via eniro el.dyl. I de fall det är svårt att få kontakt skickar du in dina dokument till STC med förklaring av ärendet, att det gäller ägarbyte och behov av pass till din häst. STC i sin tur skickar ut en skrivelse samt papper för påskrift till registrerade ägaren. Kopia på vad de sänder reggade ägaren skickas till dig som begärt hjälp med ärendet!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 801
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
4 008
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 055
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 656
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V