Ang. handling på hundutställning

Bracco

Trådstartare
Hej!
Kommer köpa en hundras (stående fågelhund) som visas på utställning av de flesta genom att man håller en hand under huvud och en under svansen. Jag har tidigare bara haft raser som man friställer (vet inte om det är rätt ord) och tycker att det ser mycket trevligare ut. Vill visa en hund som kan bära sig själv och som har energi och utstrålning, kanske står och viftar på svansen när man ställer upp den och som det bara lyser om.

Blir man halshuggen, utskrattad eller riskerar sämre bedömning om man friställer en ras som alla andra håller i? Vad är era åsikter och erfarenheter?
 
Åååh ska du köpa en Bracco? 😍 Det kommer bli min nästa hundras! Min erfarenhet är att friställa är det som går hem hos de flesta domare, om man kan friställa hunden så den står ”korrekt” (vilket ju är ofta är väldigt svårt). En hund som kan stå ”korrekt” av sig självt, med utstrålning, är ju en mer ”korrekt” hund, om du förstår hur jag menar. En Bracco som står med utstrålning och ”framåtförväntan” har ju redan huvudet och svansen högt, dvs det behöver man inte korrigera. Rekommenderar varmt Gerard O’Sheas utställningsträning, han är extremt duktig och fokuserar just på att hunden ska ha utstrålning och ”framåtförväntan” i ringen. Han har ringträning på lite olika ställen i Sverige, dock uppehåll nu till februari pga covid.
 
Hej!
Kommer köpa en hundras (stående fågelhund) som visas på utställning av de flesta genom att man håller en hand under huvud och en under svansen. Jag har tidigare bara haft raser som man friställer (vet inte om det är rätt ord) och tycker att det ser mycket trevligare ut. Vill visa en hund som kan bära sig själv och som har energi och utstrålning, kanske står och viftar på svansen när man ställer upp den och som det bara lyser om.

Blir man halshuggen, utskrattad eller riskerar sämre bedömning om man friställer en ras som alla andra håller i? Vad är era åsikter och erfarenheter?
Får man förresten fråga vilken uppfödare du ska köpa ifrån? :)
 
Hej!
Kommer köpa en hundras (stående fågelhund) som visas på utställning av de flesta genom att man håller en hand under huvud och en under svansen. Jag har tidigare bara haft raser som man friställer (vet inte om det är rätt ord) och tycker att det ser mycket trevligare ut. Vill visa en hund som kan bära sig själv och som har energi och utstrålning, kanske står och viftar på svansen när man ställer upp den och som det bara lyser om.

Blir man halshuggen, utskrattad eller riskerar sämre bedömning om man friställer en ras som alla andra håller i? Vad är era åsikter och erfarenheter?
Tycker det är mycket trevligare att se på
braccos som friställs!
Håller med @TaxLady om Gerard O’Shea 😊
 
Åååh ska du köpa en Bracco? 😍 Det kommer bli min nästa hundras! Min erfarenhet är att friställa är det som går hem hos de flesta domare, om man kan friställa hunden så den står ”korrekt” (vilket ju är ofta är väldigt svårt). En hund som kan stå ”korrekt” av sig självt, med utstrålning, är ju en mer ”korrekt” hund, om du förstår hur jag menar. En Bracco som står med utstrålning och ”framåtförväntan” har ju redan huvudet och svansen högt, dvs det behöver man inte korrigera. Rekommenderar varmt Gerard O’Sheas utställningsträning, han är extremt duktig och fokuserar just på att hunden ska ha utstrålning och ”framåtförväntan” i ringen. Han har ringträning på lite olika ställen i Sverige, dock uppehåll nu till februari pga covid.
Jaaa underbar ras! Ska bli så himla kul att få hem henne. 😍

Stort tack @TaxLady och @Malibu_Stacy för era svar och stort tack för tipset om Gerard O'Shea. Då ska jag träna på fristående med gott självförtroende 😁

Skickar pm med uppfödare 😍
 
Du får ställa precis som du vill. Skulle någon skratta ut dig så är det okunskap :) Domaren kommer inte bry sig, om något så kommer hen uppskatta att du friställer.

Mvh Har både friställda raser och raser man håller i. Jag föredrar att ställa fritt, men min spaniel visar sig inte bra fritt.
 
Halvt OT men varför i hela fridens namn håller man i hundarna egentligen? Vad kommer det ifrån?

Allra konstigast tycker jag raser typ springer spaniel är där man håller i svansen där det tidigare kuperades (som att man vill att hunden ska se kuperad ut?) men det görs ju även på typ golden retriever som inte kuperats. Och ibland hålla även huvudet uppåt i någon onaturlig vinkel. Varför?
 
Halvt OT men varför i hela fridens namn håller man i hundarna egentligen? Vad kommer det ifrån?

Allra konstigast tycker jag raser typ springer spaniel är där man håller i svansen där det tidigare kuperades (som att man vill att hunden ska se kuperad ut?) men det görs ju även på typ golden retriever som inte kuperats. Och ibland hålla även huvudet uppåt i någon onaturlig vinkel. Varför?
Jag håller upp svansen på min ena hund. De får släppa ner svansen i stillastående men man får ett bättre helhetsintryck när svansen ligger på ryggen. ☺️
 
Halvt OT men varför i hela fridens namn håller man i hundarna egentligen? Vad kommer det ifrån?

Allra konstigast tycker jag raser typ springer spaniel är där man håller i svansen där det tidigare kuperades (som att man vill att hunden ska se kuperad ut?) men det görs ju även på typ golden retriever som inte kuperats. Och ibland hålla även huvudet uppåt i någon onaturlig vinkel. Varför?
För att det anses "elegantare" när hunden har giraffhals och struthuvud, och håller du då inte ut svansen samtidigt så faller hunden framåt ;):angel:
Mvh/f.d setterägare
P.s det är därför man "ska" raka halsen på settrar och trimma svansen. Jag tycker dom är snyggast naturell :p
 
Jag håller upp svansen på min ena hund. De får släppa ner svansen i stillastående men man får ett bättre helhetsintryck när svansen ligger på ryggen. ☺️

Fast det är just det där jag inte begriper! När man står och ”håller upp ” till exempel en springer spaniel blir ju helhetsintrycket att det krävs att någon håller upp hunden för att det ska se bra ut. Ifall tex svansen hänger ner när hunden står fritt borde vara en jättepetitess jämför med att det hänger en människa i bägge ändar :p

Ska tilläggas att jag inte är någon utställningsmotståndare alls egentligen. Men jag tycker det innehåller många märkliga företeelser…
 
För att det anses "elegantare" när hunden har giraffhals och struthuvud, och håller du då inte ut svansen samtidigt så faller hunden framåt ;):angel:
Mvh/f.d setterägare
P.s det är därför man "ska" raka halsen på settrar och trimma svansen. Jag tycker dom är snyggast naturell :p

Haha ja settrarna är ju ett ännu bättre exempel!

Min första tanke när man ser såna här uppställningar av större raser är ”AJ det där måste göra ont!” (…i armarna på människan). Känns som att det inte borde vara det man är ute efter :p
 
Fast det är just det där jag inte begriper! När man står och ”håller upp ” till exempel en springer spaniel blir ju helhetsintrycket att det krävs att någon håller upp hunden för att det ska se bra ut. Ifall tex svansen hänger ner när hunden står fritt borde vara en jättepetitess jämför med att det hänger en människa i bägge ändar :p

Ska tilläggas att jag inte är någon utställningsmotståndare alls egentligen. Men jag tycker det innehåller många märkliga företeelser…
Kan tyvärr inte svara för andra raser. 😅 Men allt grundar sig i att ge ett så bra helhetsintryck som möjligt och människan tänker man ju bort lixom.. 🤷🏻‍♀️😂
 
Kan tyvärr inte svara för andra raser. 😅 Men allt grundar sig i att ge ett så bra helhetsintryck som möjligt och människan tänker man ju bort lixom.. 🤷🏻‍♀️😂

Det är ju det som är problemet, det gör man (jag ) inte :D

Men jag är mer förstående för att bara hålla upp en svans så länge hundens naturliga svanshållning också är ok. Då står ju hunden iaf själv på ett annat sätt.
 
Jag som generellt ogillar utställning ochharhubdar ur brukslinje ställer alltid fritt. Jag tycker hunden ser bättre ut så och det är garanterat trevligare för hunden. Och mer äkta.
Samma här. Jag kan sätta mig på huk vid huvudet på hunden för att klia lite extra på den, om det gör att den lättare står still när domaren ska titta länge på hunden. Däremot skulle jag aldrig vilja hålla på och dra upp huvuden, hålla ut svansar och trassla på andra sätt.

Det har hänt att jag ställt för domare som efter att ha tittat på hundens rörelser bett handlern att stanna UTAN att göra något med hunden öht, just för att se hur hunden står när den stannar av sig själv. Har handlern då börjat försöka ge kommandon för att hunden ska ställa sig på ett snyggt, inlärt sätt, tja, varsågod och gå runt och stanna igen tills hunden står som den vill. Mycket trevligt att se som omväxling.
 
Hej!
Kommer köpa en hundras (stående fågelhund) som visas på utställning av de flesta genom att man håller en hand under huvud och en under svansen. Jag har tidigare bara haft raser som man friställer (vet inte om det är rätt ord) och tycker att det ser mycket trevligare ut. Vill visa en hund som kan bära sig själv och som har energi och utstrålning, kanske står och viftar på svansen när man ställer upp den och som det bara lyser om.

Blir man halshuggen, utskrattad eller riskerar sämre bedömning om man friställer en ras som alla andra håller i? Vad är era åsikter och erfarenheter?
Det är aldrig fel att visa hunden fritt och får man hunden att visa sig glatt och på ett sätt som tar fram rasens karaktär så är det enbart positivt!
 
Nu ställer jag inte längre men skulle aldrig orka hålla på att joxa med hunden i ringen, visade belgare och där står de fritt framför domaren.
 
Halvt OT men varför i hela fridens namn håller man i hundarna egentligen? Vad kommer det ifrån?

Allra konstigast tycker jag raser typ springer spaniel är där man håller i svansen där det tidigare kuperades (som att man vill att hunden ska se kuperad ut?) men det görs ju även på typ golden retriever som inte kuperats. Och ibland hålla även huvudet uppåt i någon onaturlig vinkel. Varför?
En hund som ställs upp av någon som förstår varför man ställer hunden på ett visst sätt och vad det är man vill få fram kommer att se sitt bästa ut. En hund som ställs upp av någon som inte har en aning om något annat än att "det är så här man ska göra med den här rasen" kommer knappast att göra sin hund rättvisa och kan, om man har otur, få hunden att verka ha fel den kanske inte ens har.
Gällande spaniel så visas de ofta upp (inte alltid) där man håller svansen på ett sätt så att man får en känsla av hur hunden skulle se ut med kuperad svans. Dock är det ju alltid trevligast att se en spaniel med viftande svans. Hos golden visar man inte upp svansen på samma sätt som hos spaniel, utan där visar man upp hela svansen, men även där ser jag att det blir vanligare och vanligare att hundarna visas på löst koppel på samma sätt som labbarna och flattarna.
Något som är tråkigt att se är dessa övertränade hundar som lärt sig att inte själva stå och hålla upp sig, utan som bara väntar på att handlern ska ställa alla ben rätt och sedan hålla upp huvud och svans.

Själv har jag motsatta problemet med mina hundar. I somras ställde jag min halvårsgamla chowvalp och hon var tränad som alla mina hundar är, alltid fritt, jag tar aldrig i dem utan de ställer sig själva med viftande svans. Det gick så bra för valpen att vi skulle vara med på ett vinnarfoto med domaren och då brukar jag vilja hjälpa till lite så att hunden ser så bra ut som möjligt under den korta stund som en fotografering tar. Valpen var inte alls van vid detta och det blev absolut ingen bra bild. Jag behöver alltså lära mina valpar att även stå ut med lite hjälp med att stå rätt för foto...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 502
Senast: Nominous
·
E
Avel Jag håller på med två raser där respektive avelsföreningen samt de som håller på med dessa raser har olika åsikter. Raserna det gäller...
2
Svar
22
· Visningar
2 213
Senast: Inloggningsnamn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp