Sund avel kontra osund avel??

Att en häst/ponny bedöms med en skillnad på 8 poäng som du nämner säger nog mera om domarens/domarnas bristande kompetens och kunskap om rasen, än om att använda utställning som bedömningsform!

Att kända uppfödare skulle få högre bedömningar kan jag inte svara på men kanske är de mer kunniga på rasen eller duktigare på att visa fram sina individer i toppskick......... vad vet jag, men en bra uppvisning plockar mer poäng än en dålig givetvis!

Loggan
 
Shetland är en ganska stor ras med ganska brett avelsmaterial vad jag har förstått men vi som håller på med mindre raser har inte lika lätt att hitta hingstar som passar våra ston! Varför ska vi begränsas i vårt avelsarbete för för att vissa stoägare som "bara vill ha ett föl efter sitt favoritsto och åker till grannens okastrerade travarhingst"? Dessa oseriösa "avlare" finns redan nu och jag förstår inte varför de skall bli flera för att vi följer moderföreningarnas/EUs regler? Seriösa uppfödare kan bara få fördelar av det "nya" systemet, de oseriösa forsätter i sina spår i alla fall!

Loggan
 
Oseriösa hästhandlare har alltid funnits och jag tror inte att folk blir mer eller mindre lättlurade av dessa för att vi följer moderföreningarnas/ EUs regler!

Loggan
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp