ang hästförsäljning/hästköp

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare __Stilett__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 347
S

__Stilett__

är det säljaren eller köparen som står för önskade röntgenplåtar?

vad kostar dessa röntgenplåtar?

Sv: ang hästförsäljning/hästköp

Det beror helt på vad man kommit överens om. Vanligast är att köparen står för besiktning p g a sin då starkare ställning vid eventuell tvist.

Pris varierar starkt beroende på vad du ska röntga, hur många plåtar du vill ha och var du röntgar.

själv anser jag att det är köparen som ska stå för det. sen om hästen inte går igenom så tycker jag att det är säljaren som ska stå för kalaset. för oftast kan man ta det via försäkringen om hästen inte går igenom.

sen tycker även jag att om man som köpare önskar sig en speciell veterinär eller klinik så får man stå för besiktingen själv om hästen går igenom. alternativt att man delar. detta är vad jag tycker.

I regel står säljaren för en vanlig gårdsbesiktning o vill man röntga brukar köparen stå för det men oftast kan man komma överens om att visar det nåt o köparen drar sig ur så delar man på kostnaden alt. att säljaren betalar hela. Det brukar alltid gå att resonera fram ngt så att alla blir nöjda.
De summor jag har hört har varit kring 900 kr för röntgen.

De summor jag har hört har varit kring 900 kr för röntgen.

Menar du per plåt då eller? Bara en klinikbesiktning kostar ju runt 1500 kr.

Till TS: Hörde förut att en exportröntgen kostar runt 2500-3000 kr men det skiljer sig säkert från klinik till klinik.

Menar du per plåt då eller? Bara en klinikbesiktning kostar ju runt 1500 kr.
Vet faktiskt inte om det var per plåt men det tror jag inte. Den gången det var aktuellt o vi frågade gjorde vi en klinikbes o den gick på 1800 o vi frågade om rtg o då sa de 900 (har för mig att det var 925 för att vara exakt)

har inte med din fråga att göra, MEN jag hade nog INTE vågat röntga en så "gammal" häst! Varför? Funkar hon så gör hon.. hittar ni något dumt så står DU där, köparen kanske ångrar sig och du står med en häst som egentligen inte har några problem. Så jag hade nog inte röntgat, men det är helt upp till dig!

när jag röntgade så blev det 800 kr per plåt. krävdes 3 plåtar för att få med hela ryggraden på min häst.

exportröntgen på skarakliniken kostar ca 4500kr sist vi var inne. De hittar nästan ALLTID ngt på röntgen (har röntgat måååånga av mina försäljningshästar och inte en enda har varit totalt utan anmärkning). Sedan är ju frågan vad som kommer vara ngt problem i framtiden... exportröntga mig :P skulle INTE gå igenom UA, men jag både jobbar, festar, tävlar osv utan probblem :)

Jag kan förstå att man vill röntga, men ibland går det till överdrift tycker jag...
Hos oss är det köparen som står för röntgen oftast, kruxet är bara att reda ut "vad som påverkar användbarheten", veterinärerna kan ju aldrig vara HELT säkra på att det ALDRIG blir ngt.... dessutom försätter men sig försäkringsmässigt i en knepig sits när man röntgat, om det finns någon "små grej".
//Jenny

När jag köpte häst nu i aug så ingick gårdsbesikting i köpet, jag valde själv att röntga.
Nu visade de ingenting med om de hade gjort de så hade jag krävt att de skulle skickas till en annan vet. i Helsingborg för en andra åsikt före ev köp.

Det kostade 2700:-

Röntgen på klinik kostade mig ( säljare) 2700:-, tio plåtar, falanger alla ben, strålben fram, bakknän samt hasleder bak.

det beror väl rätt mkt på i vilken prisklass hästen är. "Billigare" hästar brukar inte vara röntgade vid försäljning. Det brukar däremot dyrare hästar, iaf export rtg.

En gårdsbesiktning brukar ibland säljaren stå för. Vill man ha en annan veterinär eller klinikbesikta o röntga får köparen stå för det (vanligast tkr jag)

Liknande trådar

Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
864
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Tycker det är lite märkligt när man försöker sätta ut häst köpes annons eller foderhäst sökes annons. Man får inga svar. Kanske max ett... 2
Svar
33
· Visningar
2 466
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag har börjat drömma om att köpa ny häst efter att jag miste min underbara d-ponny för ett par år sen. Vad jag skulle önska: -lugn och... 2
Svar
29
· Visningar
3 276
Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 896

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet

Hästrelaterat

Tillbaka