Ang Hovbroskförbening..

M

marielen

Jag är intresserad av era kunskaper och erfarenheter vad gäller Hovbroskförbening.. Har problem med en häst som fått detta konstaterat... Hästen i fråga är ett halvblod från Lettland, 5 år och fick diagnosen i augusti.
Vi var till klinik med honom pga att han haltade (gör fortfarande..) oefter röntgen konstaterades HBF.Men någon direkt information fick vi inte mer än att vi skulle prova att sko honom med ringskor fram. Han haltar fortfarande, men veterinären kunde inte säga nåt om hältan eller om det hängde ihop med HBF... Vi ska tillbaka till Kliniken, men jag är intresserad om nån av er kan ge nåt tips?? :confused:
 
Sv: Ang Hovbroskförbening..

Några tips har jag väl inte, men däremot står en häst med hovbroskförbening i stallet. Upptäckte det när jag skulle sälja honom men han har aldrig haft problem av detta. Dessutom har han en fraktur i det förbenade hovbrosket. :smirk:
Enligt vet. ska detta inte hindra honom på något sätt. Men det är ju annorlunda med en häst som haltar... Speciellt om hältan uppkommit pga hovbroskförbeningen.

PG-beslag eller ringskor brukar rekommenderas ja...
 
Sv: Ang Hovbroskförbening..

De som är lite klurigt i detta sammanhang är att vid besöket på kliniken då HBF upptäcktes, då sa veterinären att det eventuellt kunde möjligtvis vara så att det blivit en fraktur på den ena förbeningen..Men som sagt, vi fick inte mycket till information om nån eventuell progos... Känns oerhört trist me tanke på att hästen bara är 5 år... :cry:
 
Sv: Ang Hovbroskförbening..

Hej! Har under min karriär träffat tre hästar på nära håll med hbf. Två av dom med frakturer i hovbenet som huvudsaklig orsak till detta. Båda hästarna med fraktur har blivit helt bra (trots rejäla hältor) med ringskor/pg-beslag och nästan ett års vila. Den tredje fick vi tyvär ta bort, hon ville inte ens stödja på benet alls (framben), och det fanns inga marginaler för ägaren ekonomimässigt.
Dom andra två som sagt har blivit helt återställda till sian forna jag, en tävlar och den andra är skogsmulle.
Men var noga med att korsförhöra veterinären! Ibland får man inga ordentliga svar, men ibland är det ju för att vet inte vet till 100% vad som kommer att ske eftersom alla hästar läker olika...
*lycka till med pålle*
 
Sv: Ang Hovbroskförbening..

Min häst har i alla fall gått upp till 130 utan problem av hbf och frakturen. Har inte ens haft andra skor/beslag. ELLER varit halt av det.

Kunde inte veterinären SE om det var en fraktur??? Konstigt! På min hästs plåtar så syns det klart och tydligt.
 
Sv: Ang Hovbroskförbening..

Har en 6 åring med diagnosen. Det upptäcktes i samband med en hältundersökning. Vet sa att han nog alltid haft det, men eftersom vi ridit hela sommaren på hårt underlag som man ju ska undvika så har han pga bristande svikt dragit på sig en hovleds o kotledsinflammation som han ännu inte blivit av med. Så om hans framtida brukbarhet vet vi ännu ingenting.

PG o mjukt underlag rek vet.

kanske ska tillägga att vi ju i sommras inte visste ngt om detta så ingen misstar sig o tror att vi ridit på hårt trots att vi hade diagnosen..
 
Sv: Ang Hovbroskförbening..

sasucatu skrev:
Har en 6 åring med diagnosen. Det upptäcktes i samband med en hältundersökning. Vet sa att han nog alltid haft det, men eftersom vi ridit hela sommaren på hårt underlag som man ju ska undvika så har han pga bristande svikt dragit på sig en hovleds o kotledsinflammation som han ännu inte blivit av med. Så om hans framtida brukbarhet vet vi ännu ingenting.

PG o mjukt underlag rek vet.

kanske ska tillägga att vi ju i sommras inte visste ngt om detta så ingen misstar sig o tror att vi ridit på hårt trots att vi hade diagnosen..

Märkligt....

Jag har av 3 olika veterinärer fått reda på ATT jag ska rida på hårt underlag både som rehabilitering efter hov- och kotledsinflammation, och som ett normalt inslag i ridningen. Har hela tiden fått order om att undvika för mjuk underlag...

/Lizzie
 
Sv: Ang Hovbroskförbening..

Men nu hade ju hennes häst hovbroskförbening från början, och då ska man undvika hårt underlag eftersom den stötdämpande förmågan i hoven är sämre. Din häst hade väl bara hov/kotledsinflammation ?
 
Sv: Ang Hovbroskförbening..

Stötdämpande beslag typ PG är ett vanligt beslag vid HBF.

Saxat ur Hovslagarboken om HBF

I avancerade fall uppstår hälta, för övrigt avkortat, stumt steg. Trånghov utvecklas med tecken på försämrad hovmekanism. Om man trycker med fingrarna på hovbrosken känns dessa hårda och oeftergivliga. Diagnoses verifieras med röntgen.

Sedan veterinären undersökt hästen behandlas den eventuellt med sjukbeslag. Syftet är att kompensera hovens sämre stötdämpande förmåga och att överlätta överrullningen. PG-beslag, tvärtåat eller tåriktat, är av tradition det beslag man väljer. Drabbade hästar ska ges arbete på mjukare underlag och de kan då ofta arbeta i många år utan att hälta uppstår
 
Sv: Ang Hovbroskförbening..

lizzie skrev:
Märkligt....

Jag har av 3 olika veterinärer fått reda på ATT jag ska rida på hårt underlag både som rehabilitering efter hov- och kotledsinflammation, och som ett normalt inslag i ridningen. Har hela tiden fått order om att undvika för mjuk underlag...

/Lizzie

Det stämmer, har erfarenhet av "bara" kotledsinflammation också. Men eftersom dessa inflammationer är en biverkning av HBF som kräver ett mjukt underlag så ska han inte ridas på hårt.
 
Sv: Ang Hovbroskförbening..

sasucatu skrev:
Det stämmer, har erfarenhet av "bara" kotledsinflammation också. Men eftersom dessa inflammationer är en biverkning av HBF som kräver ett mjukt underlag så ska han inte ridas på hårt.

OK, då förstår jag bättre.

/Lizzie
 
Sv: Ang Hovbroskförbening..

Mycket bra och kluriga svar!! Jag tackar och bugar mej djupt och ödmjukt!! :bow: :bow: :bow:
Vi skulle ju nu då varit till kliniken förra tisdagen, men pga att hästen totalvägrade att gå in i transporten så fick vi skjuta på besöket (behöver jag säga hur less jag va på pållen då?? Me tanke på att han inte brukar vara svårlastad..) Men det var nog ett omen eftersom hästägaren dagen efter fick brev från försäkringsbolaget att hon inte får nån som helst ersättning för hästen..
Jag pratade med vet på telefon, o då sa hon att dom inte tagit nån bild på hovbenet, och dom behöver göra det...Då undrade ja för mej själv varför dom inte tog bilder även på hovbenet när vi var där... Men hur som helst så ska jag ringa till vet i morron, o ja hoppas på att få bättre svar då! Håll tummarna!!
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
925
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 240
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 479
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 285
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp