Ang nosgrimma

Novelette

Trådstartare
Läste en tråd om nosgrimmors vara eller icke vara...så kom jag på en sak som jag hade hört för längesedan och ville bara höra vad ni har för meningar om det och om det kan stämma det jag hört...

Hörde nämligen att man ska försöka byta nosgrimmor med jämna mellanrum så att man ibland har engelsk, ibland pullar, remont, ingen alls...osv...Skälet till det var då att det var snällare för man hade inte samma tryck på hästens tänder hela tiden...

:confused: :confused:

Vad tror ni?

Sv: Ang nosgrimma

Absolut! Men man kanske inte måste gå igenom HELA registret, Aachen kan man ju hoppa helt eftersom den spänns som en engelsk och ger i stort sett samma tryckpunkt.

Det kan även vara bra att växla mellan olika bett för att undvika att det blir tryck på samma ställe varje dag.

Själv använder jag 2 olika 3-delade bett, oledat, sidepull och pelham. Nosgrimman är antingen remont, engelsk eller ingen alls. Fast så löst som jag spänner den engelska så ger den knappt något tryck alls, åtminstone inte mot tänderna...

Man ska inte spänna nosgrimman så hårt att det bildas skador i munnen på hästen.

Kan man inte låta bli att spänna så ska man inte rida med nosgrimma.

Jag med... Om man behöver byta runt bland nosgrimmorna för att undvika skador så spänner man på tok för hårt.

jag tycker att det borde räcka med att byta mellan ingen nosgrimma och engelsk eller vad det nu är man har. kan ju vara skönt för hästen att slippa nosgrimman ibland. själv rider jag med engelsk när jag tränar och när jag rider ut eller bara lallar runt så blir det utan nosgrimma. :p

>>se hit<<

Ja brukar ha min nosgimma så löst att ja får in minst 2 fingrar men ändå inte så att den glappar för mkt, då störs ju hästen bara av den. Den ska ligga still, på plats men ändå inte sitta åt! Jag vet en häst som fick skador utav nosgrimman, hon som hade den hästen red med vanlig engelsk nosgrimma. Men när hon spännde den drog hon åt allt vad hon kunde, vet ej varför. Den hästen fick sår på insidan av kinden, precis bak vid kindtänderna. :confused: Vet ej om det var för att hästen inte kunde öppna munnen, tuggade på kinen, eller om nosgrimman "skavde", tröck in kinden så mkt att tänderna och kinden möttes hela tiden. Veterinären rekommenderade iaf remont nosgrimma till den, så att såren fick läka.

Senast ändrad av en moderator:

Spänner man en engelsk nosgrimma hårt så trycker den kinden mot tänderna och orsakar skav och otrevliga så i munnen på hästen.

Det är väldigt många hästar som har sår/ärr i munnen orsakade av nosgrimmor och bett.

borde anmälas till polisen det där..

Varför är det tillåtet att skada sina hästar? Veterinärer har anmälningsskyldighet.
/jenny

Det SKA vara två fingrar mellan nosgrimman och nosryggen men det är en "gammal" (?) kunskap som verkar helt gått förlorad..... Aachengrimmorna är nog en bidragande orsak till detta för att man ens ska kunna få den engelska delen av en aachengrimma att ligga i rätt position med en undre rem så måste den ju dras åt.

Detta som kommer nu är inte riktat till dig!
Men det verkar som om om dagens ryttare lider av total okunskap om det mesta angående hästens utrustning. Läser man trådar om bett, nosgrimmor och hjälptyglar mm sätter man mer än en gång kaffet i vrångstrupen av förvåning över hur lite folk över lag verkar veta om sakernas användningsområde etc.

Tittar man en häst i munnen (eller på ett kranium) så ser man att hästens övre tandrad ligger utanför den undre tandraden, dvs överkäkens tänder bildar en "fri kant".
Vad man än har för nosgrimma så kommer den att ge ett tryck på kinden som trycks mot tand-kanten. För varje liten rörelse i käkarna kommer det att bli ett litet "gnag" på kinden.

Detta händer även om man tycker att man spänner väldigt löst, för man måste ju ändå spänna till den så pass så att den inte hänger löst som en grimma.

bra inlägg.

Det mesta från den gamla skolan fungerar utmärkt, men sånt missas nog på ridskolorna.
Jag har haft lyckan att lära mig rida av min mor., och fått med mig ovärderlig kunskap som inte nånsin lärs ut till vetgiriga ungdomar. Istället snappar de upp pessoabett, graman, täckeshysteri, lindor, gelpad, senaste ridmodet, och att alltid ha spö när man kommer till ridskolan. (vilket skrämmer mig att de får rida med sen)
generaliserar såklart.
Glad att jag har lärt mig alla gamla regler.
Fast allt är inte bra, som 2 veck i mungipan, ju tjockare bett ju bättre, mm.
Man måste fortsätta förkovra sig och lyssna på nytt. Men framförallt tänka själv.

Har du inte glömt den där bilden där du har spänt remontgrimman ovanför bettet och har sadeln nästan framme på halsen :angel:

En remontnosgrimma kan inte ge skador på insidan av kinderna på hästen men enligt vissa så kan en remontnosgrimma trycka upp bettet mot tänderna istället.

Fast det förstår jag inte hur det ska gå till?

Då måste man ju ha satt bettet jättehögt upp från början, för ligger det i normalt läge så är det ju en bra bit från tänderna, och nosgrimman i sig dras ju aldrig bakåt av något... Eller? :confused:

ge upp, sadeln satt där den skulle och nosgrimman satt så löst så jag fick in en näve.

Bara ge upp, hoppas du blir senil en mulen dag, så du slipper älta saker som gör folk ledsna.

Jag har oxå börjat göra det nu...:)känns bättre för både mej o pållen..Att man inte tänkte påd et innan..*suck* :smirk:

Va precis så jag menade! En sån nosgrimma sitter ju inte över tänderna och trycker ju därför inte där. Undrade därför hur hon kunde förklara att ALLA nopsgrimmor trycker på kindtänderna....

Liknande trådar

Utrustning Vilket bett/nosgrimma tycker ni dem flesta hästarna vågar ta stöd i och söka sig mer frammåt? Hästen jag rider nu går vanligtvis på ett...
Svar
9
· Visningar
1 152
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 996
Senast: Badger
·
Utrustning Satt och funderade på det, då jag ändå ska ta ut vetten snart, men vet att det finns många kunniga och vettiga här ändå, som jag skulle... 2
Svar
23
· Visningar
3 474
Senast: super
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 462
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka