Ang nosgrimma

Sv: Ang nosgrimma

snigelfarmor skrev:
ge upp, sadeln satt där den skulle och nosgrimman satt så löst så jag fick in en näve.

Bara ge upp, hoppas du blir senil en mulen dag, så du slipper älta saker som gör folk ledsna.

Men sluta kasta glas i stenhus då så kommer jag sluta älta dina misstag :smirk:

kasta glas i stenhus???? Är det nåt nytt uttryck? *garv*

..trodde det hette kasta sten i glashus.
var det ett litet misstag kanske, ska lägga det på minnet :) (och nu är jag ironisk)

Du får gärna fortsätta älta det där, för jag har kommit över sorgen och jag vet att inget jag nånsin gjort skadade Blomman. :love:

När jag sist raspade tänderna (eller när veterinären sist gjorde det) så sa hon att jag skulle byta nosgrimma var fjortonde dag, pga att tänderna slipades olika eller nåt, kommer inte riktig ihåg.. =(

jag rider utan nosgrimma.. tycker bara att det är dumt och onödigt är lite anti bett också rider därför oftast i grimma vid uteridning, men vid träning rider jag med "snällt" bett och utan nosgrimma

jag är en sådan som byter runt, även med bett.

Jag upplever det som skonsammt, det kan ju knappast vara bättre att rida med samma jämt.

Själv har jag hört att remonten är den bästa eftersom den inte stör hästens andning eller sväljning, men vad jag har läst här på buke verkar många vara emot remonten :crazy:

Som elma_vip också skrev, veterinärer rekomenderar att man byter

Det gäller även bettet, då slipper man raspa lika ofta

När jag red med aachen norsgrimma på min häst så var den engelska delen knäppt så jag fick 4 fingrar emellan, väldigt lös alltså. Ändå kom den undre remmen i rätt position. (också knäppt väldigt lös) Inte behöver men spänna åt för det.

Angående pullarnosgrimma .. Hur hårt ska den spännas egentligen ? :S

min egen häst red jag sista året helt utan nosgrimma, om vi inte tränade/tävlade dressyr eller annat... har stött på MÄNGDER med tränare som sagt åt mig "men, varför har du nosgrimman så löst för, då gör den ju ingen nytta!" och dragit åt 3-4 hål... :crazy: :(

medryttarhästen red jag på pullargrimma, den gick hon bäst på.
drar aldrig åt mer än så att jag får in 2 fingar på nosryggen, oftast lösare, vilket jag också präntade in i eleverna jag hade när jag jobbade på ridskola.
tyvärr gjorde inte dom andra det, utan "riktiga" vardagsridläraren (jag var helginstruktör för nybörjare) sa åt barnen att dra åt så hårt dom orkade, för dom var nite så starka ändå. :eek:
idiotiskt tycker jag faktiskt, ska barnen själva sen komma på att dom en dag faktiskt blir för starka, vilket jag inte tror dom skulle göra? däremot tror jag dom kommer gå hela livet och tänka just "dra åt så hårt det går, för så stark är jag inte"...

Okej .. då är jag med igen :) Tack för svaret . :)

Idioitiskt att lära barnen det :O Dom må väl bli starkare nån gång i tiden dom också .. ^

hmm, såg nu att jag slarvat i min "disposition" så det verkade som det med 2 fingrar var menat om pullargrimman... :crazy: det menade jag främst till den engelska. pullargrimman spände jag nästan ännu lösare. 2 fingrar uppepå är ju ett bra mått, men jag har för mig att jag spände "övre" remmen lite lösare än så. sen hade jag 2 fingrar under käken för den undre remmen som ett bram ått..

ja visst är det idiotiskt! soms agt, ungarna blir starkare men har kanske inte den självinsikten. dessutom finns det ju barn somär starka och barn som är svaga. när jag var insturktör kollade jag ALLTID ungarnas utrustning, remmar etc, och förhörde doom gärna både en och två gånger extra... min devis har alltid varit "hellre för löst än för hårt"... har aldrig förstått denna åtdragningshysteri...

Liknande trådar

Utrustning Vilket bett/nosgrimma tycker ni dem flesta hästarna vågar ta stöd i och söka sig mer frammåt? Hästen jag rider nu går vanligtvis på ett...
Svar
9
· Visningar
1 152
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 996
Senast: Badger
·
Utrustning Satt och funderade på det, då jag ändå ska ta ut vetten snart, men vet att det finns många kunniga och vettiga här ändå, som jag skulle... 2
Svar
23
· Visningar
3 474
Senast: super
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 462
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka