Sv: Ang röntgen säljare/köpare
KL
Jag sålde mitt tinkersto (då 2 år) som jag själv fött upp för några år sedan. Hennes pappa hade osteochondros (visad på röntgen inför premiering efter att mitt sto föddes) vilket är kasserande (åtminstone för tinker) om det påvisas. Köparen ville därför röntga henne för att se att hon inte ärvt det. Jag stod för den vanliga besiktningen och hon fick själv stå för röntgen eftersom det var hon som begärde den. Nu var hon ju ren, vilket var skönt, annars hade det blivit klurigt för mig att sälja henne även om hon med största sannolikhet aldrig skulle märkt av det även om hon hade haft det.
Vet flera exempel på helt ordinära hästar som röntgats för försäljning av någon som inte vill riskera att behöva ta att man står där med en ponny man inte betalat mycket för, men som man älskar högt och som man måste avliva för en "dold" skada (dvs en som inte synts vid böjprov etc). Att slippa det är värt de där tusenlapparna... Har åtminstone två exempel på där ponnyn fått avlivas istället för att säljas pga dolda skador som gjort att man aldrig kunnat sälja ponnyn till ett vettigt hem.
Man kan inte skydda sig från allt, men det vanligaste kan man ju röntga sig fri ifrån... sedan får man ju utgå från hästens ålder också. Köper man en vuxen häst som tävlat och tränats i många år får man nog utgå från att man kommer göra mindre fynd på röntgen. Man får sedan i samråd med veterinär avgöra om de är betydelsefulla eller inte...